Impactul COVID-19 pe piaţa imobiliară se va resimţi în al doilea trimestru

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imobiliare office

Impactul real al pandemiei COVID-19 pe piaţa imobiliară se va resimţi pe parcursul celui de-al doilea trimestru al anului, în timp ce pe termen mediu şi lung accentul va fi pus pe măsuri de siguranţă şi sănătate, precum şi pe tehnologie, arată o dezbatere organizată de CBRE, companie de consultanţă imobiliară.

Impactul COVID-19 pe pieţele din Europa Centrală şi de Est

„Impactul COVID-19 pe piaţa imobiliară este în creştere şi se va resimţi pe deplin în timpul celui de-al doilea trimestru. Încet, dar sigur, procedurile de izolare aflate în vigoare par să aibă efect în Europa, cu unele indicii de redeschidere parţială a economiilor naţionale”, a declarat Jos Tromp, Head of Research, Continental Europe, CBRE. În general, locurile de muncă din spaţiile de birouri vor fi mai puţin afectate decât altele, cum ar fi cele din sectorul de retail sau din turism, dar ratele de neocupare a birourilor vor creşte probabil în continuare.

Pe pieţele europene de investiţii, activitatea a scăzut începând cu sfârşitul lunii martie, un număr tot mai mare de tranzacţii fiind afectate, potrivit CBRE. Pentru a evita un impact mai puternic, toate segmentele din industrie ar trebui să colaboreze arătând flexibilitate şi construind parteneriate pe termen lung”, a adăugat Jos Tromp.

Paradigma investiţiilor în România

Noile lansări de proiecte de investiţii rămân rare, însă cu toate acestea, CBRE a lansat recent vânzarea unei zone industriale dezafectate în Bucureşti, iar interesul investitorilor a fost peste aşteptări. Provocările apărute odată cu limitările privind deplasarea vor fi abordate în limita posibilităţilor prin organizarea de tururi virtuale.

„Ne aşteptăm ca volumul total de investiţii din acest an să fie cu aproximativ 50% mai mic decât cele anticipat iniţial şi doar în 2021 să vedem o revenire a pragului de peste 1 miliard de euro, având în vedere că apetitul astfel de investiţii imobiliare nu va fi afectat de această criză”, a declarat Gijs Klomp, Head of Investment Properties, CBRE România.

Contextul pieţei de retail

Sectoarele de alimente şi băuturi şi cel de divertisment au fost cele mai afectate şi ar putea lua o turnură diferită după criză, cu disponibilizări ale locurilor de muncă care sunt aşteptate să crească semnificativ până la sfârşitul anului. „În general, ratele de colectare au scăzut dramatic, media din aprilie în centrele comerciale a fost cuprinsă între 10 şi 20% până acum şi se preconizează o colectare şi mai redusă în luna mai. Prin urmare, pe lângă măsurile pe termen scurt de reducere a cheltuielilor, proprietarii au început deja discuţii cu băncile pentru amânarea plăţilor şi sunt în negocieri cu retailerii”, a afirmat Luiza Moraru, Head of Property Management, CEE, CBRE.

Administratorii de proprietăţi joacă un rol vital, făcând progrese în luarea măsurilor corecte pentru a reconstrui încet încrederea consumatorilor şi pentru a oferi acces clienţilor la centrele comerciale. Managerii trebuie să pună în aplicare măsuri de siguranţă şi de distanţare socială, fără a afecta sentimentul de libertate şi entuziasmul consumatorilor şi vor redefini toate zonele mallului.

„Modul în care facem marketing se va schimba fundamental, deoarece vom redefini călătoria clientului, atât din punct de vedere fizic cât şi digital. Nivelul tehnologiei din centrele comerciale trebuie să crească cu o gamă largă de instrumente disponibile şi utilizabile. Operaţiunile se vor schimba odată cu integrarea tehnologiei şi a noilor standarde de sănătate şi siguranţă”, a adăugat Luiza Moraru.

Piaţa de birouri şi tururile virtuale

Construcţiile de birouri ale dezvoltatorilor precum One United, Skanska, Forte Partners sau Tiriac evoluează conform planificării. În ceea ce priveşte activitatea de leasing, CBRE estimează că volumul tranzacţiilor de închiriere în 2020 ar putea reprezenta 50 - 60% din volumul anului trecut, cu renegocieri şi cu o rată de acceptare netă de 50/50.

„Domeniul de real estate presupune tranzacţii cu obiecte palpabile, iar faptul că acum nu se pot vizita şi face tururi este problematic pentru piaţa de birouri. Pentru situaţiile când nu este posibil să mergi personal în locaţie, există o gamă de instrumente 3D interactive care le permit utilizatorilor să efectueze tururi virtuale pentru a vizualiza aceste spaţii: Floored by CBRE, Panorama – sistemul de location intelligence şi CBRE 360 sunt instrumente care există în portofoliul nostru digital şi am observat un interes ridicat atât din partea proprietarilor, cât şi a chiriaşilor”, a menţionat Răzvan Iorgu, Managing Director, CBRE România.

În ceea ce priveşte contractele de închiriere care expiră anul acesta şi anul viitor, volumul spaţiilor pentru care chiriaşii şi proprietarii urmează să ia o decizie ajunge la aproximativ 300.000 mp. Potrivit CBRE, aproximativ jumătate din această suprafaţă se va îndrepta către o soluţie de reînnoire şi renegociere, iar cealaltă jumătate s-ar putea orienta către proiecte de birouri existente sau aflate în curs de desfăşurare.

Deoarece în România şcolile nu se vor redeschide până în septembrie, vom continua să vedem o activitate de lucru flexibilă şi la distanţă şi  în următoarele luni. „Tendinţe precum reducerea densităţii populaţiei din birouri, ore flexibile, program de lucru prelungit, reamenajarea spaţiului de birouri şi măsuri de sănătate şi siguranţă sunt acum pe agenda tuturor”, a subliniat Răzvan Iorgu.

Administrarea proprietăţilor şi măsurile de sănătate şi siguranţă

În sectorul de property management al spaţiilor de birouri, CBRE lucrează la redefinirea zonelor comune şi la deservirea acestora prin crearea de coridoare de circulaţie libere, măsuri specifice de sănătate şi siguranţă, cum ar fi filtre UV, huse pentru mânerele uşilor,  protecţii pentru butoanele din lifturi, operaţiuni HVAC (climatizare), ventilaţie naturală. 

„Ne aşteptăm ca orele de funcţionare a clădirilor de birouri să se prelungească. Mulţi chiriaşi vor alege să lucreze la rândul lor în schimburi sau să aibă program flexibil. În consecinţă, costurile operaţionale ale clădirilor vor creşte într-un moment în care rentabilitatea este esenţială”, a menţionat Luiza Moraru.

În timp ce accentul pe costurile operaţionale va rămâne relevant în următorii câţiva ani pentru ocupanţi, administratorii de proprietăţi vor trebui să vină cu soluţii creative pentru a încorpora costurile privind sănătatea şi siguranţa în bugetele curente şi pentru a profita la maxim de această oportunitate pentru a crea legătura emoţională dintre ocupanţi şi locul lor de muncă, conform CBRE.

Depozite similare Netflix

Toate construcţiile din sectorul industrial se desfăşoară în mod normal şi în timp ce dezvoltarea speculativă poate înregistra întârzieri, preînchirirea decurge ca de obicei. Potrivit CBRE Research, există aproximativ 600.000 mp de spaţii industriale aflate în construcţie, dintre care 70% sunt pre-închiriate.

În urma declanşării Covid-19, companiile de vânzări şi producţie au fost cele mai afectate, dar companiile care furnizează servicii - cum ar fi cele care se ocupă de depozitare, stocare şi transport (companiile midstream) au fost privilegiate.

„Imaginaţi-vă că depozitele sunt ca un serviciu de streaming online precum Netflix: producţia este relativ limitată, cinematografele sunt închise, dar cu toţii urmărim filme online. Comerţul electronic, prin logistică, a umplut golul generat de stoparea vânzării tradiţionale cu amănuntul, oferind astfel fundamentele solide pentru evoluţia pe termen lung a sectorului de retail. În principiu, perspectivele pentru acest sector sunt pozitive, însă trebuie făcute distincţii între viitorul fiecărui segment al acestei industrii, deoarece acesta nu va fi identic pentru toată lumea”, a concluzionat Răzvan Iorgu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite