Imobiliare

articolul anterior articolul urmator

Lovitură dată birocraţiei de Guvernul Cioloş: autorizaţiile de construire se pot obţine online

7
12 Aug 2016 21:44:18
Lulea Marius Dorin

Lovitură grea dată birocraţiei din România de Guvernul condus de Dacian Cioloş: se vor modifica normele de aplicare ale Legii 50 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, iar întreaga procedură de obţinere a autorizaţiei de construire se va putea desfăşura online.

Pe site-ul MDRAP a apărut spre dezbatere publică o propunere de modificare a normelor de aplicare a Legii 50 privind autorizarea lucrărilor de construcţii. Conform acesteia se introduce posibilitatea ca întreaga procedură de obţinere a unei autorizaţii de construire să se poată desfăşura online, începând cu eliberarea certificatului de urbanism, trecând prin obţinerea avizelor şi acordurilor şi până la obţinerea Autorizaţiei de Construire, inclusiv a posibilităţii de prelungire în caz de expirare.

Propunerea, venită din partea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, condus de către Vasile Dâncu, dă o grea lovitură birocraţiei existente în acest domeniu şi vine în ajutorul cetăţeanului.

Cu doar câteva zile înainte, în cadrul Strategiei Naţionale a Locuirii, se preciza că termenul mediu de obţinere a unei autorizaţii de construire este de 255 de zile, cu mult peste nivelul Uniunii Europene. În state dezvoltate precum Germania, Franţa sau cele din Nordul Europei perioada nu depăşeşte o lună pentru construcţiile simple cum ar fi locuinţele, iar întreaga procedură se desfăşoară online (pentru construcţiile complexe procedura o depăşeşte în general pe cea din România).

În referatul de aprobare se precizează că: 

„Introducerea, cu scopul simplificării procedurilor administrative pentru obţinerea avizelor şi/sau acordurilor organismelor centrale solicitate prin certificatul de urbanism, a posibilităţii de depunere spre avizare a documentaţiilor specifice şi prin sistemul de e-guvernare implementat prin punctul unic de contact electronic (PCU) organizat conform Directivei 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne, prin portalul aflat la adresa aceasta, pentru autorităţile şi instituţiile care sunt înscrise în sistem şi au proceduri operaţionale specifice adecvate."

Modificarea vine şi în ajutorul primăriilor mai mici, acolo unde legal şi / sau financiar nu se putea constitui birou propriu de urbanism din lipsă de personal. Până acum, chiar dacă acestea aveau un angajat specialist în domeniu, nu se putea constitui structură de specialitate şi astfel era obligatorie consultarea structurii existente la nivel judeţean. Acest lucru ducea la o întârziere a procedurii de autorizare cu cel puţin două luni peste termenul normal.

Legislaţia existentă prevedea şi Autorizarea Lucrărilor de Organizare de Şantier, lucru care rareori se realiza. Propunerea modifică această prevedere considerându-se că Organizarea de Şantier se autorizează automat prin Autorizaţia de Construire: "Potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) din Lege, odată cu autorizarea executării lucrărilor de bază, prin autorizaţiile de construire/desfiinţare se autorizează şi executarea lucrărilor de organizare de şantier aferente."

De asemenea avizatorii sunt obligaţi să ofere posibilitatea depunerii şi obţinerii online a răspunsurilor: „(61) În vederea simplificării procedurilor administrative pentru obţinerea avizelor şi/sau acordurilor organismelor centrale solicitate în mod expres prin certificatul de urbanism, depunerea spre avizare a documentaţiilor specifice şi prin sistemul de e-guvernare implementat prin punctul unic de contact electronic (PCU) organizat conform Directivei 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne, prin portalul aflat la adresa http://www.edirect.e-guvernare.ro/, pentru autorităţile şi instituţiile care sunt înscrise în sistem şi au proceduri operaţionale specifice adecvate.”

Situaţia este similară şi pentru obţinerea certificatului de urbanism: „(7) În vederea simplificării procedurilor administrative şi a reducerii costurilor aferente dezvoltării investiţiilor, procedura obţinerii certificatului de urbanism se poate derula şi prin sistemul de e-guvernare implementat prin punctul unic de contact electronic (PCU) organizat conform Directivei 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne, prin portalul aflat la adresa http://www.edirect.e-guvernare.ro/, pentru autorităţile administraţiei publice locale şi instituţiile care sunt înscrise în sistem şi au proceduri operaţionale specifice adecvate.” Certificatul de urbanism se va putea astfel transmite direct, prin poştă cu recomandată sau prin sistemul electronic.

Primăriile vor fi nevoite să crească şi gradul de transparenţă, fiind obligate să facă publice pe site-ul propriu restricţiile impuse printr-un certificat de urbanism: 

„Pe site-ul propriu de internet a emitentului certificatului de urbanism, sunt publicate în mod obligatoriu, restricţiile prevăzute în regulamentele documentaţiilor de urbanism aprobate.”

Modificările propuse de către guvernul condus de Dacian Cioloş vor avea un impact major, cu toate că ar fi existat multe ale prevederi care ar fi putut simplifica viaţa cetăţeanului. Documentul se află în dezbatere publică şi îndemn corpul de specialişti să emită observaţii şi prevederi care să simplifice procedura, cu speranţa că ele vor fi luate în seamă. Legile trebuie să fie îndreptate spre cetăţean şi nu împotriva lui.

Documentul poate fi consultat pe site-ul http://www.mdrap.ro .

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

7 Comentarii

Zâna Măseluţă®
13.08.2016, 09:29:31

Maestre, să vezi ce lovitură va da cu proiectul de lege referitor la Casa Regala ! :( "Un text de lege, susținut de PSD și PNL, a fost negociat cu reprezentanții Casei regale in acest an. In acest proiect Casa regală devine o instituție de interes public, parte a bugetului de stat. Ca atare , o dată pe an, Casa regală va prezenta un raport in Parlament privitor la felul cum cheltuiește acest buget. De asemenea, Palatul Elisabeta este lăsat in folosință membrilor Casei regale pentru 99 de ani ( de ce nu retrocedat !?) ." Probabil va fi un buget ca cel al preşedinţiei, dar m-am liniştit pentru că voi şti cum sunt cheltuiţi banii mei!

+1 (7 voturi)
urzeala adrian
14.08.2016, 08:21:51

am citit proiectul de Ordin , NU am realizat ca se pot obtine autorizatii ONLINE ( nici nu-mi dau seama cum ar fi posibil acest lucru ,proiectele , mai ales partile desenate care pot avea si au de obicei formate mai mici de A4 ( A3 cele mai uzuale dar se intilnesc cazuri de A2/A1 sau chiar A0 ) trebuind depuse in 2 ex ORIGINALE la autoritatile locale si nu scanate . Deasemenea mai toate exprimarile din acest proiect de Ordin sunt de tipul "si/sau " , "se poate derula şi online" , "de deţinerea semnăturii digitale de către investitor/beneficiar" ,"pentru autorităţile şi instituţiile care sunt înscrise în sistem şi au proceduri operaţionale specifice adecvate" , "afişează lunar la sediul şi/sau pe site-ul propriu de internet" care lasa un loc IMENS pentru ca autoritatile locale sa NU foloseasca mediul onlin pt relatia cu cetateanul.Astept si eu ca un cetatean sa-si obtina semnatura digitala si sa faca o procedura de obtinere a AC cap-coada incepind cu obtinerea CU si pana la anuntarea inceperii lucrarilor la ISC, de acasa . in ziua accea o sa declar ca Romania a intrat cu adevarat in UE.

+5 (5 voturi)
Ticu Ursache
14.08.2016, 10:55:38

Cum veti rezolva problema micilor intreprinzatori din localitatile sub 10 000 de locuitori unde orice initiativa privata se opreste in biroul primarului care, privat fiind, nu doreste concurenta in privinta cererii si ofertei locurilor de munca care in final ar putea duce la salarii mai mari si la cresterea nivelului de trai a locuitorilor? De asemenea nu accepta de ani de zile concurenta in privinta comertului si serviciilor! Cred ca ar retribui retrasa puterea acestora de decizie pentru a lasa piata libera, concurentiala care sa se autoregleze in privinta cresterii serviciilor si scaderii preturilor.

+5 (5 voturi)
Gabriel Alin
14.08.2016, 16:16:17

E o metoda buna pe termen scurt, dar inca mai e de luptat, nu inteleg de ce intr-o institutie trebuie sa fie atat de complicat sa-ti faci un act, sunt prea multe proceduri ce nu au sens, esti trecut pe la nu stiu cate ghiseuri care desigur sunt mentinute din bani publici, pe cand treaba ar putea fi simplificata astfel sa poti obtine un act mai usor, fara prea multe proceduri inutile, se pot mentine 2 3 care sa te ajute sa faci un act dupa aceleasi proceduri, dar mult mai repede, pentru ca astfel nu se mai formeaza asa cozi epuizante, cu ocazia asta se mai reduc si cheltuielile, un ban in plus la bugetul de stat, nu cred ca strica.

+1 (1 vot)
STEFAN DUMITRESCU
15.08.2016, 08:47:49

VRAJEALA ! Pai institutiile statului (inclusiv primarii ) nu se mai sinchisesc de mult sa raspunda la petitii dar barem la solicitari de autorizatii ! Merg pe principiul sa te duci in instanta ca instanta nu ii si sanctioneaza aspru daca nu raspund!., asa ca traiasca spaga ! Legi fara sanctiuni dure am vazut o gramada cand e vorba de institutiile statului ! in schimb amaratul poate sa dea si un salariu daca deranjeaza linistea publica( o aniversare de exemplu !), asa ca totul este o vrajala pentru prastalai !

+1 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (7)