Imobiliare

articolul anterior articolul urmator

Registru special pentru locuinţele cu preţuri între 450.000 şi 700.000 de lei. ANAF va verifica dacă s-a plătit TVA

0
21 Jan 2022 15:41:13
Autor: Afrodita Cicovschi

Toate locuinţele cu preţuri cuprinse între 450.000 şi 700.000 de lei vor fi înregistrate într-un registru special, la care ANAF va avea acces şi va putea verifica dacă s-a plătit TVA de 5%, potrivit unui proiect de ordin publicat vineri de Fisc.

„(...) se organizează Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%, denumit în continuare registru.   Registrul este organizat în format electronic, conform modelului prevăzut în anexa la prezenta procedură şi este gestionat cu ajutorul aplicaţiei informatice pusă la dispoziţie de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor”, se arată în proiectul de ordin.
 
Pe baza registrului se verifică îndeplinirea condiţiei referitoare la achiziţionarea cu cota redusă de TVA de 5% a unei singure locuinţe a cărei valoare depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv TVA.
 
„Registrul se completează de notarii publici, la data autentificării actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate, pentru locuinţele care se livrează cu cota redusă de TVA de 5%, atât cele a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice (...) cât şi cele a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea. (...)
 
Registrul se consultă de notarii publici, înainte de autentificarea actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru achiziţia de locuinţe a căror valoare depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de TVA de 5%.
 
Registrul se utilizează în situaţia în care transmiţătorul dreptului de proprietate asupra locuinţei este înregistrat în scopuri de TVA în România, potrivit art.316 din Codul fiscal, precum şi în cazul în care codul de înregistrare în scopuri de TVA al acestuia a fost anulat potrivit art.316 alin.(11) lit.a) - e) şi h) din Codul fiscal”, se menţionează în documentul citat
 
Organele fiscale au acces la informaţiile înscrise în Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%, conform competenţelor care le revin potrivit legii. 
 
Registrul cuprinde următoarele informaţii: 
 
a) datele de identificare ale dobânditorului/dobânditorilor persoană fizică/persoane fizice;
 
b) datele de identificare ale transmiţătorului/transmiţătorilor dreptului de proprietate, 
 
c) adresa completă a locuinţei achiziţionate cu cota redusă de TVA de 5%, în condiţiile art.291 alin. (3) lit. c) pct. 3 sau pct.5 din Codul fiscal, după caz;
 
d) valoarea, fără TVA, la care s-a încheiat operaţiunea economică prin care se transferă dreptul de proprietate asupra locuinţei, inclusiv asupra terenului pe care este construită; 
 
e)  numărul şi data încheierii notariale prin care s-a autentificat actul juridic între vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate; 
 
f) datele de identificare ale notarului public care a autentificat actul juridic între vii, care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
 
g) data şi numărul de înregistrare ale înscrierii în registru, care sunt generate automat de aplicaţia informatică. 
 
Notarii publici sunt responsabili pentru înscrierea corectă şi completă a informaţiilor în registru.  Accesul notarilor publici la registru, în vederea îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege, se face pe baza unui certificat digital calificat, deţinut potrivit dispoziţiilor legale. Notarii publici sunt înrolaţi în aplicaţia informatică de gestiune a registrului de către Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România.   
 
În urma efectuării interogării în registru şi a înscrierilor prevăzute de prezenta procedură, notarului public i se eliberează un certificat generat de aplicaţia informatică, care se ataşează la documentaţia actului autentic încheiat. La interogarea de către notarul public, aplicaţia informatică evidenţiază exclusiv înregistrările achiziţiilor a căror valoare este cuprinsă între 450.000 – 700.000 lei.

 

Anexă_reg_5_la_suta_21012022 by Web Adevarul on Scribd

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările