„Autostrada Unirii“ ne va uni cu Ucraina. Comisia de Prognoză confirmă că lucrează la direcţionarea către Suceava

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Autostrada Unirii“, care trebuia să lege Transilvania de Moldova, s-a transformat în autostrada care ne uneşte cu Republica Moldova şi Ucraina, după ce Guvernul a prezentat o nouă rută. Comisia Naţională de Prognoză a confirmat pentru „Adevărul” că va include în studiul de fundamentare şi ruta spre Suceava.

Premierul Viorica Dăncilă a prezentat investitorilor străini o variantă complet nouă a „Autostrăzii Unirii” Târgu Mureş - Iaşi, din care a exclus porţiunea Târgu Mureş - Târgu Neamţ, dar la care a „lipit” din pix porţiunea Târgu Neamţ - Suceava. Comisia de Prognoză spune că varianta aceasta nu este încă cea oficială, dar se lucrează la studiu.

Astfel, Guvernul vrea să realizeze prin parteneriat public-privat (PPP) o autostradă despre care nu s-a mai discutat până în prezent, respectiv Iaşi – Târgu Neamţ – Suceava, potrivit unui document prezentat de premierul Viorica Dăncilă, în cadrul unei vizite în statele din Golf.

Această noutate vine în contextul în care nu există în niciun document oficial, respectiv nici în Master Planul de Transport, o autostradă care să meargă către Suceava şi graniţa cu Ucraina. Noua rută este lipită însă de un proiect la care Comisia de Prognoză lucrează pentru construcţia în PPP, elaborând în acest moment studiul de fundamentare, respectiv Târgu Neamţ – Iaşi– Ungheni. În Master Plan există această autostradă, care ar continua până în Târgu Mureş, dar Suceava ar fi legată de Paşcani, nu de Târgu Neamţ, şi doar printr-un drum de mare viteză.

„Autostrada de Nord-Est“

Noua autostradă, prezentată de premierul Viorica Dăncilă în Qatar, se numeşte Autostrada de Nord-Est şi ea urmează să aibă traseul: Ucraina – Suceava – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni – Republica Moldova. Ea va avea 190 de kilometri lungime şi va include podul de autostradă de la Ungheni.

Guvernul estimează că acest proiect va fi construit în 4 ani şi va costa 3 miliarde de dolari, la care România va contribui cu 25% anual, dar şi cu o plată anuală de disponibilitate de 70 de milioane de dolari, timp de 40 de ani.

Taxa pe care o propune Guvernul pentru a fi introdusă pe această autostradă este de 7 dolari / 100 kilometri.

Proiectul ar urma să fie demarat în primul semestru al anului 2019, Executivul precizând că în acest moment se lucrează la studiul de fundamentare.

„Aranjată“ din pix

Comisia Naţională de Prognoză a anunţat recent că Guvernul va construi doar jumătate din Autostrada Unirii, Târgu Mureş – Iaşi, prin parteneriat public-privat, respectiv secţiunea Târgu Neamţ – Iaşi– Ungheni, precum şi podul de la Ungheni. Preşedintele instituţiei, Ion Ghizdeanu, a declarat pentru „Adevărul“ că Prognoza lucrează în acest moment la studiul de fundamentare. Cealaltă jumătate, cea grea, prin munţi, este momentan în aer.

În schimb, proiectul prezentat de Viorica Dăncilă aduce acum această noutate a porţiunii spre Suceava.

Ion Ghizdeanu a declarat acum, pentru „Adevărul“, că varianta extinderii autostrăzii până în Suceava există, dar încă nu este oficială. În momentul de faţă ea este în evaluare pentru includerea în studiul de fundamentare. Întrebat care au fost motivele pentru care se doreşte această nouă rută, oficialul CNSP ne-a spus că „va creşte eficienţa şi va face şi legătura cu Ucraina“.

Rută alternativă luată în calcul: Braşov-Bacău

Recent, a fost vehiculat şi scenariul în care Guvernul ia în calcul să renunţe la autostrada Târgu Mureş - Iaşi, deoarece ar fi foarte scumpă, luând în considerare o altă variantă de traseu pentru a uni Moldova de Transilvania, pe ruta alternativă Braşov-Bacău.

La nivelul Ministerului Transporturilor s-a pornit o analiză vizavi de posibilităţile de a asigura o legătura a Moldovei cu Transilvania pe rute alternative, a declarat recent Cătălin Costache, director în cadrul Ministerului Transporturilor, potrivit Hotnews.  „Practic, natural, sunt trei legături cu Moldova - pe la Vatra Dornei, pe la Bicaz şi pe la Oituz (pe unde ar urma să treacă A13 Braşov – Bacău, n.r.). Toate cele trei sunt în analiză la momentul acesta şi, fără să sar la o concluzie, un raport va fi prezentat public vizavi de alternative pentru a finanţa legătura cu Moldova”, a spus Costache, potrivit sursei citate.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite