Grindeanu: Se va reabilita linia de cale ferată Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor - Frontieră. Proiectul trebuie realizat până în 2026
0Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţă, miercuri, aprobarea indicatorilor pentru electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor - Frontieră, cu o lungime de 166,216 km.
„Am aprobat astăzi în Guvern indicatorii tehnico-economici pentru electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor -Frontieră, cu o lungime de 166,216 km. Este un proiect de interes naţional finanţat din PNRR, cu termen limită de realizare anul 2026.”, a transmis Sorin Grindeanu pe pagina sa de Facebook.
Potrivit acestuia, proiectul are ca obiective:
- Realizarea a 18 km de linie dublă nouă
- Sistematizarea staţiilor
- Înlocuirea/repararea podurilor, podeţelor, pasajelor denivelate, consolidări, apărări, repararea sistemului de drenaj, îmbunătăţirea calităţii terasamentelor
- Desfiinţarea trecerilor la nivel care nu respectă reglementările şi realizarea pasajelor denivelate
- Realizarea de construcţii aferente activităţii de întreţinere, revizie şi reparaţii a instalaţiilor fixe de tracţiune electrică şi a liniei de contact constând din două districte LC + EA + ELF în staţiile Ciucea şi Oradea
- Realizarea de clădiri de mentenanţă în staţiile Cluj-Napoca, Ciucea şi Oradea
- Reabilitarea şi modernizarea clădirilor de călători, districtelor, clădirilor de exploatare etc. şi asigurarea facilităţilor călătorilor (inclusiv a persoanelor cu mobilitate redusă) şi personalului CFR
- Montarea de panouri fonoabsorbante şi/sau soluţii alternative de reducere a nivelului de zgomot.
„Obiectivul, împărţit în patru loturi, are o valoare estimată de peste de 7,55 de miliarde de lei, fără TVA, pentru proiectare şi execuţie lucrări, la care se adaugă o sumă de 1,94 miliarde de lei, pentru cheltuieli destinate exproprierilor, consultanţei şi situaţiilor diverse şi neprevăzute”, a mai transmis ministrul.
Care sunt cele patru loturi şi cât vor costa:
- lotul 1: Cluj - Aghireş - 1,50 miliarde de lei, fără TVA
- lotul 2: Aghireş – Poieni – 1,47 miliarde de lei, fără TVA
- lotul 3: Poieni - Aleşd – 2,16 miliarde de lei, fără TVA
- lotul 4: Aleşd - Frontieră – 2,41 miliarde de lei, fără TVA
Proiectarea şi execuţia lucrărilor va dura trei ani şi 6 luni, după semnarea contractelor, care acum se află în licitaţie.
Conform ministrului, acest proiect va aduce o serie de beneficii atât la nivel naţional cât şi local:
- Noi locuri de muncă, pe perioada implementării proiectului
- Economii la nivelul costurilor de întreţinere a infrastructurii
- Economii la cheltuielile de operare a infrastructurii şi a trenurilor
- Economie de timp pentru călători
- Economie de timp pentru transportul de marfă
- Câştiguri în eficienţă
- Scăderea nivelului emisiilor de CO2
- Creşterea gradului de siguranţă şi scăderea numărului accidentelor