Investiţii

articolul anterior articolul urmator

România va trebui să aloce anual, în următorii 10 ani, aproximativ 2% din PIB pentru cofinanţarea proiectelor de infrastructură

7
4 Dec 2021 08:41:30
Autor: Afrodita Cicovschi

România va trebui să aloce anual, în următorii 10 ani, aproximativ 2% din PIB reprezentând contribuţia financiară aferentă proiectelor cu finanţare europeană, la care se adaugă necesarul pentru finalizarea întregii infrastructuri prezentate în Planul Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport aferent perioadei 2020 - 2030.

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a publicat, vineri, în dezbatere publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea Planului Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020 - 2030, data limită pentru primirea de propuneri şi observaţii fiind 14 decembrie 2021.
 
Potrivit notei de fundamentare care însoţeşte proiectul de act normativ, Planul Investiţional dezvoltă o strategie a asigurării finanţării necesare pe cei 10 ani de implementare plecând de la corelarea principalelor surse de finanţare disponibile României: PNRR, POT, CEF 2.0 şi bugetul naţional.
 
Per total, nevoia de finanţare pentru toate sectoarele de transport din România pe următoarea decadă este de 72,77 miliarde de euro. Din această sumă, 34,19 miliarde de euro sunt dedicate infrastructurii rutiere, 20,63 miliarde de euro infrastructurii feroviare, 10,7 miliarde de euro dedicate infrastructurii de metrou, 4,46 miliarde de euro dedicate infrastructurii navale şi 2,79 miliarde de euro dedicate infrastructurii aeroportuare.
 
Alocările estimative maxime pentru finanţare europeană sunt de 40,78 miliarde de euro (din care 13,43 fonduri externe nerambursabile şi 27,35 contribuţia maximă a bugetului de stat, incluzând mecanismul supracontractării), rezultând un deficit de 31,99 miliarde de euro, care poate fi acoperit de la bugetul de stat, respectiv prin împrumuturi externe şi fonduri private.
 
"În concluzie, România va trebui să asigure în următorii 10 ani contribuţia financiară aferentă proiectelor cu finanţare europeană la care se adaugă necesarul pentru finalizarea întregii infrastructuri prezentate în acest plan, rezultând un efort financiar reprezentând aproximativ 2% din PIB/an în funcţie de progresul fizic şi financiar al proiectelor", se spune în nota de fundamentare.
 
Planul investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport a României, pe următorii 10 ani, în valoare de aproape 73 de miliarde de euro, se află în faza de negocieri la Comisia Europeană a declarat, pe 24 noiembrie, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, la audierile din Parlament prilejuite de preluarea portofoliului., exprimându-şi speranţa ca până la sfârşitul anului să fie aprobat prin Hotărâre de Guvern.
 
"România are nevoie de un salt de dezvoltare în infrastructura de transport pentru următorii 10 ani. Cu toţii avem nevoie de resurse financiare şi de un management profesionist al proiectelor şi un plan strategic pe termen lung şi de reforme totodată administrative, în conformitate inclusiv cu PNRR. Avem o strategie care a parcurs deja câţiva paşi, şi anume Planul investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2020 -2030. Acest plan în acest moment a fost elaborat, trimis către Comisia Europeană şi se află încă în faza de negocieri, urmând ca până la sfârşitul anului acest plan investiţional pe următorii 10 ani să fie aprobat printr-o Hotărâre de Guvern. Acest plan a fost creat în corelaţie cu politicile actuale ale Comisiei Europene, ceea ce înseamnă finalizarea coridoarelor europene, protecţia şi conservarea mediului, implementarea de soluţii de digitalizare şi inovare în transport", a afirmat Sorin Grindeanu.
 
El a precizat că acest plan, elaborat în 2020 la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, are un rol triplu legat de o prioritizare a investiţiilor, o actualizare a Master Planului General de Transport al României, fiind totodată un document cadru de referinţă pentru politicile relevante.
 
"Având în vedere că ne aflăm într-o perioadă de tranziţie între două exerciţii bugetare 2014 - 2020, respectiv 2021-2027, şi pentru că avem un Master Plan General de Transport aprobat în 2016, precum şi analizând necesitatea corelării tuturor acestor politici relevante în vederea realizării obiectivelor de infrastructuri necesare, acest plan investiţional are un rol triplu. După datele pe care le am în acest moment, el a fost elaborat în interiorul Ministerului Transporturilor în anul 2020, urmând etapele pe care vi le-am spus. Acest rol triplu este legat de o prioritizare a investiţiilor, ceea ce este extrem de important pe această decadă 2020 - 2030, de asemenea înseamnă o actualizare a strategiei de implementare a Master Planului General de Transport şi, totodată, reprezintă un document cadru de referinţă pentru politicile relevante. În esenţă, acest plan investiţional vizează o schimbare de paradigmă în sensul concentrării eforturilor şi politice şi instituţionale şi financiare ale României pe un set clar de priorităţi care să ducă în 2030 la crearea unei reţele naţionale de transport, care să reprezinte ceea ce ne dorim cu toţii, coloana vertebrală de dezvoltare a economiei naţionale", a explicat el.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

7 Comentarii

fl. remi
4.12.2021, 09:30:28

Uniune a priceput ca e necesara dezvoltarea infrastructurii din RO... Ce sa faca intr-o tara fara infrastructura ???? Nici multinationalelor nu le mai place, ca nu se mai fac profituri frumoase....Si nici americanilor nu le mai place....colonia arata rau fata de USA, si nu prea mai vor militarii sa vina in bazele din RO...Probabil cer spor de lumea a 3-a....pana acum veneau pt fetitele ieftine....

-13 (15 voturi)
Ilie de la sculărie™
4.12.2021, 09:51:58

Deci pe logica ta nu trebuie sa avem infrastructura pentru ca fac unii neromani profit aici :))) Am vaga banuiala ca esti un nostalgic comunist care a imbatranit degeaba, daca nu esti atunci chiar ai o problema cu caputul.

+11 (13 voturi)
Ionel Marcu
4.12.2021, 09:55:17

Încă un motiv pentru Ciolacu să ceară renegocierea PNRR! Să rupă ei 2% din PIB de la pomeni, de la mita electorală, cine-i mai votează atunci? Sau să taie pensiile speciale, ăștia, specialii sigur îi au la mână cu una, cu alta, altfel de ce s-ar opune li pesediștii și peneliștii și udemeriștii eliminării pensiilor speciale, două miliarde anual, cam 1% din PIB!

+11 (13 voturi)
fl. remi
4.12.2021, 10:35:55

Ilie Ba sa faca ! Asta am zis si eu, pt ca sunt fabricile lor, rafinariile lor, samd Eu am spus doar de ce s-au hotarat sa faca infrastructura(intr-un final...).Pt ca le trebuie si lor...pt profitabillitate. De ce nu s-a facut pan acum cu bani europeni ???? Ca suntem in Uniune din 2007 !!!!!! Poate tu te simti bine in colonie...sau poate ca ai plecat deja din RO....Eu sunt INCA un patriot. E demodat, stiu, dar nu suntem toti la fel....

-10 (10 voturi)
Popescu Stela
4.12.2021, 12:30:41

Dar cei care nu vor infrastructura sunt sekuricii bolshevicii! Degeaba vrea UE dacă sekuricii spun ba’!! Pe aici nu se trece! Asta e.

-9 (9 voturi)

Vezi toate comentariile (7)

Modifică Setările