Investiţii

articolul anterior articolul urmator

Ruşii ar putea construi metroul de Otopeni, în ciuda interdicţiei ratificate prin acordul cu UE

14
18 May 2021 08:44:51
Autor: Afrodita Cicovschi
FOTO Inquam Photos
FOTO Inquam Photos

Ruşii intră pe şantierele din România, fiind selectaţi să construiască, în asociere cu o firmă din Turcia, Metroul de Băneasa (M6), în ciuda noilor reguli privind achiziţiile publice, scrie economica.net.

Asocierea Esta Construction LLC(Rusia) – Doğuş İnşaat ve Ticaret A.Ş (Turcia) a câştigat licitaţia pentru proiectare şi execuţie structuri de rezistenţă la viitoarea linie de Metrou M6, între staţiile 1 Mai-Băneasa, arată date consultate de Economica.net.
 
Este pentru prima dată când o companie din Rusia ar intra într-un mare proiect local de infrastructură, iar momentul este unul extrem de interesant, având în vedere tensiunile din Ucraina, dar şi modificarea legii achiziţiilor publice în sensul interzicerii accesului la licitaţii a firmelor din ţări non UE care nu fac parte din Spaţiul Economic European(SEE) , nu se află în proces de aderare la UE sau care nu au semnat Acordul privind Achiziţiile Publice al Organizaţiei Mondiale a Comerţului (AAP).
 
Asocierea ruso-turcă a obţinut, conform informaţiilor Economica.net, peste 97 de puncte dintr-un total de 100, urmând să fie declarată câştigătoare a licitaţiei pentru proiectare şi execuţie structure de rezistenţă la tronsonul 1 Mai-Tokio/Băneasa din viitoarea linie de metrou M6. Dacă în cazul societăţii turceşti nu există semne de întrebare, Turcia fiind o ţară considerată în proces de aderare la Uniunea Europeană, în cazul ruşilor de la Esta Construction suntem inclusiv în faţa unei probleme de natură legală.
 
Pentru Magistrala 6 de metrou, secţiunea 1 Mai - Tokyo/Băneasa, care va duce la Aeroportul „Henri Coandă" Otopeni, s-au primit în luna decembrie 2020 4 oferte, potrivit SEAP.
 
Companiile care vor să câştige contractul pentru prima secţiune a metroului de Otopeni provin din state precum Turcia, China, Rusia, Spania şi Italia. Valoarea contractului este evaluată la 1,27 miliarde de lei, adică în jur de 260 de milioane de euro. 
 
Acestea sunt:
 
1. Asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.S. - MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. (Turcia) 
 
2. Asocierea China Communications Construction Company & 3TI Progetti Italia - Ingegneria Integrata S.p.A. (China - Italia) 
 
3. Asocierea Esta Construction LLC - Doğuş İnşaat ve Ticaret A.Ş. (Rusia - Turcia) 
 
4. Asocierea FCC - Gülermak J.V. (Spania - Turcia)
 
Anunţul de licitaţie a fost publicat de Metrorex în data de 15 martie 2019, iar termenul limită a fost de 2 decembrie 2020. Gabriel Mocanu, directorul general al companiei de transport, a declarat că alţi 10 candidaţi s-au mai înscris iniţial pentru licitaţie, dar lista completă nu a putut fi publicată din cauza unor probleme tehnice ale site-ului. 

La începutul lunii mai 2021, statul a stabilit, potrivit datelor publicate pe site-ul Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP), că la licitaţii vor putea participa doar operatori economici dintr-un stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European (SEE), din ţări terţe care au semnat şi ratificat Acordul privind Achiziţiile Publice (AAP), din ţări terţe care se află în proces de aderare la Uniunea Europeană sau din ţări terţe care nu au semnat AAP, dar care sunt semnatare ale altor acorduri internaţionale prin care UE este obligată să acorde accesul liber la piaţă în domeniul achiziţiilor publice şi în cadrul domeniului de aplicare.

UE a încheiat un acord privind achiziţiile publice cu 19 state terţe, printre care SUA, Canada, Australia, Japonia, Israel şi Moldova, dar China nu este parte semnatară.
 
Aşadar, China nu se regăseşte în niciuna dintre aceste categorii, drept urmare nu va putea participa la licitaţiile din ţara noastră. Legislaţia se referă doar la licitaţiile viitoare, cele în curs nefiind afectate.
 
Ţările terţe care au ratificat Acordul privind Achiziţiile Publice al Organizaţiei Mondiale a Comerţului (AAP) sunt: Republica Armenia, Uniunea Australiei, Canada, Regiunea Administrativă Specială Hong Kong (a Republicii Populare Chineze), Islanda, Statul Israel, Japonia, Republica Coreea, Principatul Liechtenstein, Republica Moldova,  Muntenegru, Ţările de Jos — cu privire la Aruba, Noua Zeelandă, Regatul Norvegiei, Republica Singapore, Confederaţia Elveţiană, Teritoriul vamal distinct Taipei (al Republicii Populare Chineze), Ucraina, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord şi Statele Unite ale Americii.
 
Totodată, ţările terţe care se află în proces de aderare la Uniunea Europeană sunt Republica Albania, Republica Macedonia de Nord, Muntenegru, Republica Serbia şi Republica Turcia.
 
De asemenea, ţările terţe care sunt semnatare ale altor acorduri internaţionale prin care Uniunea Europeană este obligată să acorde accesul liber la piaţa în domeniul achiziţiilor publice sunt: Republica Albania; America Centrală (Honduras, Nicaragua, Panama, Costa Rica, Salvador, Guatemala); Republica Armenia; Bosnia şi Herţegovina; Canada; Republica Chile; Comunitatea Andină (Columbia, Peru şi Ecuador); Republica Coreea; Confederaţia Elveţiană; Republica Georgia; Republica Irak; Japonia; Republica Kazahstan; Kosovo; Republica Macedonia de Nord; Statele Unite Mexicane; Republica Moldova; Muntenegru; Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord; Republica Serbia; Republica Singapore; Ucraina şi Republica Socialistă Vietnam.
 
Chinezii participă deja la licitaţii pentru drumuri
 
Firme chineze ca China Railway 14th Bureau Group, Sinohydro Corporation şi China Communications Construction Company participă la licitaţii pentru tronsoane din autostrada de centură a Bucureştiului, din Autostrada Piteşti – Sibiu şi drumul expres Piteşti – Sibiu (lucrări în valoare totală de peste 3,5 miliarde de euro).
 
Potrivit G4 Media, Ministerul Transporturilor ar susţine că firmele chineze participă în număr tot mai mare la licitaţiile pentru infrastructură rutieră şi feroviară din România şi distorsionează competiţia prin preţuri de dumping pe care şi le permit graţie ajutorului de stat primite de la guvernul chinez. De asemenea, le lipsesc certificatele cerute de UE pentru construcţia în arii protejate, protecţia şi securitatea angajaţilor. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

14 Comentarii

Vasile Naftuli
18.05.2021, 09:26:23

Dar italienii democrați nu au interdicție de la „mam mare” de a se asocia cu chinezii comuniști totalitari?

-6 (12 voturi)
mache
18.05.2021, 09:27:07

din cate stiu eu e lege. banuiesc ca vor fi descalificati si trimisi la plimbare. sa-si gaseasca de lucru in Ungaria.

-4 (10 voturi)
dcac acdc
18.05.2021, 09:34:56

1. deci romania nu mai e capabila sa repare cu companii locale, metroul lu' ceausescu 2. de ce EU amesteca economia cu politica, ca apoi daca Putin intra in Ukraina (ca vrea in EU) zicetzi ca putin e baiat rau .

0 (6 voturi)
Raluca Voicu
18.05.2021, 10:16:04

e o magistrala noua, nu metroul lui Ceausescu, se construieste si nu se repara; intelegem si noi ceva cand citim?

+1 (1 vot)
moftronix4
18.05.2021, 10:17:29

Romania e Colonie..Înțesată de trupe militare americane... America este Marele Totalitarism in epoca actuală. Comerțul, concurenta nu sunt libere....Sunt la discreția Americii și acoliților săi....Prin interdicția Chinei la implementarea tehnologiei 5 G in Romania, vom pierde 5 miliarde de dolari prin blocarea liberei concurente și încredințarea lucrărilor cu dedicație firmelor americane...

+2 (6 voturi)

Vezi toate comentariile (14)

Modifică Setările