Va face Guvernul 11 autostrăzi şi 19 drumuri expres până în 2030?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lucrări autostrada Sebeş-Turda Lot 4 FOTO CNAIR Facebook

Planurile măreţe ale guvernanţilor, concretizate prin Master-planul de transport, elaborat şi aprobat în 2016, cu termen de finalizare în 2030 sunt departe de a se concretiza din cauza incapacităţii oficialilor. Pentru a rezolva această cea mai spinoasă problemă a României – infrastructura – Guvernul are nevoie de importante fonduri externe.

Concret, deşi şi-au anunţat intenţia de a construi 11 autostrăzi, 19 drumuri expres şi de a moderniza multe alte drumuri, anul trecut nu s-a construit nici măcar un km.

Potrivit Master-Planului General de Transport (MPGT) al României, până în 2030, ar trebuie finalizate 11 autostrăzi, 19 drumuri expres, zeci de operaţiuni de modernizare şi variante ocolitoare în valoare totală de 27 miliarde de euro. 

De la bugetul de stat şi din fonduri europene se pot asigura însă doar 40% din necesar (10,9 miliarde de euro), iar pentru restul de 60% (16,1 miliarde de euro) trebuie să găsească alte surse de finanţare, scrie economica.net.

„Master Planul General de Transport (MPGT) al României este ambiţios, atât din punct de vedere al finanţării, cât şi al ritmului propus pentru implementarea acestuia. Valoarea avută în vedere pentru investiţii în sectorul rutier este de 27 miliarde de euro, până în anul 2030", se arată într-un document oficial, realizat pentru Autostrada Ploieşti – Braşov.

Master-planul de transport, aprobat în septembrie 2016, prevede că pentru realizarea a 11 autostrăzi ar fi nevoie de 13,3 miliarde euro, pentru cele 19 drumuri expres, de încă 10,4 miliarde euro, pentru modernizarea unor drumuri de 2,5 miliarde euro, iar pentru variantele ocolitoare de 0,46 miliarde euro.

În 3 ani, trebuie atrase din alte surse peste 8 miliarde euro

Oficialii recunosc că s-au identificat surse de finanţare pentru perioada 2014 – 2020, dar acestea sunt insufuciente. „Cu toate acestea, au fost identificate surse de finanţare numai pentru o parte dintre investiţiile planificate. Pentru perioada cuprinsă între 2014 şi 2020, nevoile de finanţare în sectorul rutier, prevăzute prin MPGT, sunt în valoare de 12,8 miliarde euro. Aproximativ 4,6 miliarde euro vor fi asigurate din fonduri UE şi finanţare naţională echivalentă. Suma rămasă de 8,2 miliarde euro trebuie atrasă din alte surse", se explică în documentul citat.

În ce priveşte investiţiile propuse pentru perioada 2021-2030, acelaşi document oficial arată că există un deficit de finanţare în valoare de 7,9 miliarde euro.

Master Planul General de Transport (MPGT) a fost aprobat prin Hotărâre de Guvern pe 19 septembrie 2016. Acesta cuprinde strategia pentru dezvoltarea sectorului transporturilor în România pentru următorii 20 de ani. Prin Master Plan au fost semnalate proiectele şi politicile care corespund cel mai bine nevoilor de transport ale României la nivel naţional pentru următoarea perioadă de 5-20 ani, pentru toate mijloacele de transport, şi asigură o analiză aprofundată, analitică prin care au fost selectate politicile şi proiectele respective.

Niciun kilometru de autostradă nu a fost construit în 2017, deşi se anunţaseră 90

În ciuda promisiunilor făcute în vara acestui an de oficiali ai Transporturilor şi CNAIR, niciun km de autostradă nu a fost construit în acest an. În iunie, ministrul Răzvan Cuc şi directorul Ştefan Ioniţă anunţau că se vor construi şi da în folosinţă 90 km până la sfârşitul anului.

Nici un km nou de autostradă nu a fost deschis circulaţiei în acest an, fiind puşi în folosinţă doar 15 km consruiţi în 2016, alţi 21 de km fiind finalizaţi, dar nefolosiţi din cauza slabei administrări din partea autorităţilor şi o multitudine de licitaţii tărăgănate şi cu zeci de termene amânate unul după altul, scrie hotnews.ro.

În vara acestui an, ministrul Răzvan Cuc şi directorul Ştefan Ioniţă anunţau că se vor construi şi da în folosinţă 90 km până la sfârşitul anului. "90 de kilometri de autostradă vor fi gata anul acesta", afirma în iunie Răzvan Cuc, pe-atunci ministrul Transporturilor. "Ne-am propus să dăm în folosinţă 90 de km de autostradă în acest an", afirma şi Ştefan Ioniţă, directorul CNAIR.

Pentru 2018 promisiunile vizează punerea în circulaţie a 80 km de autostradă, însă alocările bugetare sunt mult prea mici, ceea ce pune sub semnul întrebării multe dintre proiectele cheie, inclusiv autostrada Sibiu - Piteşti, proiectele destinate Moldovei sau podul peste Dunăre de la Brăila. 

Avem 748 km de autostradă funcţionali

România are în prezent 748 de kilometri de autostradă funcţionali, după ce în luna martie circa 15 km din A1 Lugoj - Deva Lot 2 au fost inauguraţi, cu toate fuseseră finalizaţi încă din 2016.

Se lucrează însă la circa 187 km de autostradă, majoritatea în zona Transilvaniei. Dintre aceştia circa 21 de km sunt finalizaţi, dar necirculabili. Vorbim de tronsonul A3 Gilău - Nădăşelu - 8,7 km, recepţionaţi în noiembrie 2017, dar care nu vor fi daţi în circulaţie cel puţin până prin vara lui 2018, şi Lotul 3 din A10 Sebeş-Turda - circa 12,5 km finalizaţi, dar pentru care Compania de Drumuri nu a găsit o soluţie să îi deschidă la final de an.

Loturile care ar putea fi date circulaţiei în 2018 sunt A1 Lugoj - Deva, Lot 3 - circa 21 km; A10 Sebes - Turda, Lot 3 - 12,5 km; A10 Sebes - Turda, Lot 4 - 16,3 km; A3 Gilau - Nadaselu - 8,7 km; A3 Viaduct Gilau - 0,7 km; A3 Campia Turzii - Targu Mures, loturile de la Ogra la Ungheni - 13,6 km; A3 Petricani - Centura Bucuresti - 6,5 km.

În faza de licitaţie pentru execuţie sunt lansate proiecte cu o lungime totală de circa 175 de kilometri.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite