5 sfaturi pentru români, în haosul creat de liberalizarea pieţei de energie electrică şi a scumpirilor ce vor urma

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Răzvan Nicolescu, expert în energie şi fost preşedinte al Agenţiei Europene de Reglementare în Energie (ACER), a întocmit o listă de 5 sfaturi, care-i poate ajuta pe cei 6 milioane de români aflaţi încă în piaţa reglementată să depăşească haosul creat de liberalizarea pieţei de energie electrică.

„Mă întreabă oamenii ce pot să facă în contextul haosului creat cu liberalizarea pieţei de energie electrică.  

Cinci sfaturi pe care le consider utile: 

1. Fără a va expune la cozi şi la Covid încercaţi să treceţi cât mai rapid în piaţă concurenţială; 

2. Încercaţi să obţineţi mai multe oferte de la furnizori şi alegeţi-o pe cea mai bună dintre ele; 

3. Citiţi cu atenţie ce semnaţi. Dacă vi se pare că o clauză nu e în regulă, anunţaţi Autoritatea de Protecţie a Consumatorilor sau ANRE dacă va răspunde

4. Nu mai lăsaţi aparate în stand by. Aveţi grijă să vă uitaţi la consumul energetic când cumpăraţi noi electrocasnice. Încercaţi să treceţi iluminatul de acasă pe led-uri care consumă mai puţin; 

5. Dacă aveţi cum, încercaţi să va instalaţi soluţii independente de producţie a energiei. Anticipez că preţurile vor continuă să crească în următorii doi-trei ani şi nu vă puteţi bază pe protecţia autorităţilor care v-au arătat cât le păsa de voi la acest moment al liberalizării. Dacă puteţi, încercaţi să luaţi problema energetică în propriile voastre mâini!”, consideră specialistul în energie.

Anterior, Răzvan Nicolescu avertizase că noul ordin al Autorităţii Naţionale de Reglementare (ANRE), prin care consumatorii pot încheia contracte pe piaţa concurenţială până la 31 martie doar cu furnizorul lor actual, poate afecta grav şi pe termen lung concurenţa pe piaţă.

"Proiectul de ordin încearcă, într-o măsură, să repare greşeala făcută şi legată de faptul că oamenii nu au ştiut şi nu au avut timp să încheie un contract în piaţa liberă. Problema este însă că introduce nişte elemente care ar putea afecta grav şi pe termen lung concurenţa, putând fi catalogate ca segmentare de piaţă sau iniţiere de cartel.

Practic, ofertele cele mai bune, de exemplu cea a Hidroelectrica, pe care le arată comparatorul de preţuri al ANRE ca fiind competitive, sunt penalizate, iar consumatorii sunt determinaţi să aleagă exact furnizorul actual", a precizat Nicolescu. Potrivit acestuia, o liberalizare reuşită este una în care oamenii ştiu ce să facă, îşi negociează şi îşi aleg furnizorul dorit.

Virgil Popescu: Unii furnizori se îmbogăţesc pe seama consumatorilor

​Virgil Popescu, ministrul Energiei, a acuzat de abuz de poziţie dominantă operatorii care au şi statut de furnizori de ultimă instanţă, fiind în acelaşi timp şi distribuitori (ENEL, CEZ, Electrica, E.ON).

Ministrul spune că vrea să schimbe legislaţia astfel încât toţi consumatorii care au fost în regim reglementat până la 1 ianuarie 2021 (n.red. cam 75% din consumatorii casnici) şi care nu au încheiat contract pe piaţa liberă "să intre direct pe preţul concurenţial, cel mai ieftin al furnizorului actual".

Adică, să nu mai fie trecuţi automat pe serviciul universal, la preţ mult mai mare decât pe piaţa liberă, aşa cum se întâmplă acum.

El a explicat că serviciul universal a fost gândit „ca excepţie” pentru situaţiile în care clienţii rămân fără contract, în situaţi precum cea în care un furnizor dă faliment, iar acest serviciu oferă un preţ mai mare pentru că, neavând o predicţie, furnizorul care preia clientul ar pitea cumpăra, la rândul său, energia la un tarif mai mare.

Popescu a precizat că „nu se poate” ca acest serviciu să fie folosit acum „ca şi regulă, pentru şase milioane de români”, iar furnizorii sunt cei care au câştiguri nejustificate.

„În România sunt opt milioane de gospodării care sunt racordate la... şi au contacte pe piaţa de energie electrică, dintre aceştia, în jur de 6 milioane sunt în regim reglementat au fost în regim reglementat până la sfârşitul anului trecut, şi două milioane sunt pe piaţa liberă, pe piaţa concurenţială. (...) Cei care au contract în piaţa concurenţială nu este obligatoriu să schimbe, ei pot schimba oricând, dacă găsesc un furnizor care oferă mai bine decât în acest moment.

Vorbim de restul de şase (milioane de consumatori - n. red.). Aici apare iar un paradox al nostru: consumă în jur de 55-60 kW pe lună, asta înseamnă o factură de 30-40 de lei. Asta înseamnă că, la ei o scumpire , ceea ce au făcut furnizorii, cu 10, cu 15%, aşa au gândit, ei, nu se simte... trei, patru, cinci lei. Dar trei, patru, cinci lei înmulţit cu patru milioane şi ceva de clienţi, pe lună înseamnă vreo 12-13 milioane de lei care vin necuvenit în buzunarul acestor furnizori care ofer serviciul universal”, a mai afirmat Popescu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite