7 cauze de nefuncţionare a Codului Reţelei de Gaze

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Codul reţelei de gaze s-a dorit un set de reguli care să conducă la dezvoltarea pieţei şi disciplinarea participanţilor din piaţă. La 9 ani distanta nu s-au făcut paşi importanţi nici în dezvoltarea pieţei şi nici în disciplinarea participanţilor, în fapt nici nu avem un document unitar al Codului, ci o serie nesfârşită de adăugiri, completări şi modificări ale vechiului document, majoritatea realizate „peste noapte“ şi „pe genunchi“.

În cadrul campaniei „Punct şi de la capăt pe piaţa de gaze“ voi începe o analiză a stadiului actual al pieţei de gaze. Voi începe cu analiza cauzelor care fac nefuncţional Codul reţelei de transport gaze.

Apreciez ca fiind 7 cauze care determină nefuncţionarea Codului Retelei, pe care le prezint în ordinea importanţei lor:

  • Cadru legislativ antagonic Codului reţelei
  • Textul incomplet al Codului reţelei (lipsa unor principii şi a modului de derulare a unor activităţi)
  • Configuraţia fizică a actualui SNT şi a sistemelor adiacente
  • Inexistenţa mecanismelor de flexibilitate pe piaţa de gaze din România
  • Lipsa platformelor informatice şi a modului de transmitere a datelor
  • Sabotarea proceesului de aplicare a prevederilor Codului Reţelei
  • Incompetenţa

A. Cadrul legislativ antagonic Codului reţelei

  • Lipsa mecanismelor echitabile, corecte, nediscriminatorii şi care respectă prevederile Codului Civil (art. 1674 si art. 1678), de alocare a cantităţilor furnizate, pentru : a individualiza cantităţile vândute, a permite furnizorilor să-şi urmărească propria marfă pe circuitul achiziţie-transport-înmagazinare-transport, şi a le putea cere acestora să fie disciplinaţi în piaţă şi în activitatea de transport, a exista o aliniere cu modalitatea de alocare din Codul Reţelei de Transport şi a permite matchingul cantităţilor, a exista o aliniere cu modalitatea de alocare a cantităţilor distribuite sau înmagazinate  
  • a individualiza cantităţile vândute,
  • a permite furnizorilor să-şi urmărească propria marfă pe circuitul achiziţie-transport-înmagazinare-transport, şi a le putea cere acestora să fie disciplinaţi în piaţă şi în activitatea de transport,
  • a exista o aliniere cu modalitatea de alocare din Codul Reţelei de Transport şi a permite matchingul cantităţilor,
  • a exista o aliniere cu modalitatea de alocare a cantităţilor distribuite sau înmagazinate  
  • Lipsa Codurilor reţelelor de distribuţie, ca un set de reguli, prin care se stabilesc responsabilităţile şi drepturile părţilor, dar şi modul în care trebuie asigurată continuitatea curgerii gazelor din sistemul de transport până la consumatorul final, penalităţile percepute sau de care beneficiază utilizatorul sistemului de distribuţie;  
  • Lipsa Codurilor depozitelor de înmagazinare, ca un set de reguli prin care se stabilesc responsabilităţile şi drepturile părţilor, dar şi modul în care trebuie asigurată preluarea/predare şi înmagazinarea/extragerea gazelor în/din înmagazinare. Lipsa unor reguli detaliate privind procesul de injecţie/extracţie din depozitele de înmagazinare, face ca adeasea să se creeze inechităţi în preluarea proprilor gaze din depozitele de înmagazinare;  
  • Lipsa Codurilor pieţei gazelor naturale (modelul de piaţă), conţinând reguli, proceduri şi instrucţiuni clare, în ceea ce priveşte tranzacţionarea gazelor şi interacţiunea furnizorilor cu ”cărăuşii” (care să permită urmărirea fluxului în mod real pe întreg circuitul sursa-consumator). Între multele elemente care trebuie definite prin acest document mecanismele de asigurare a flexibilităţii şi instrumentele de acces rapid al tuturor participanţiilor la acestea şi dezvoltarea unor sisteme ieftine de garantare a operaţiilor comerciale sunt primordial;  
  • Lipsa politiciilor antisărărcie energetică şi de susţinere a clienţilor vulnerabili prin metode reale, dar care să permită eliminarea preţurilor preferenţiale şi eliminarea pieţei reglementate;  
  • Lipsa unei Autorităţi competente la nivelul întregului system energetic (nu doar în sectorul gazelor naturale), care să definească planuri preventive / reactive pentru situaţii de urgenţă, să monitorizeze şi să intervină după principii care nu afectează derularea activităţii comerciale;  
  • Manipularea directă sau indirectă a pieţii de gaze folosind legislaţia primară sau secundară, abordare total incompatibilă cu ideea de REGULĂ DE PIAŢĂ (coşul de gaze, obligaţia producătorilor de a pune la dispoziţie, indiferent de circumstanţe gaze la consumatorii reglementaţi, intervenţia statului în stabilirea preţului la producătorul intern etc.)

 B. Lipsa următoarelor principii din Textul Codul Reţelei

      1.    Mecanisme comerciale care să faciliteze comercializarea capacităţii prin mecanisme transparente, fexibile, echitabile şi foarte uşor de aplicat, inclusiv intraday.

  • Plăteşte doar cel care greşeşte şi numai pentru fapta sa în raport cu responsabilităţile asumate în contractele cu operatorul de transport;  
  • Preţul greşelii este cel stabilit de piaţa românească la momentul greşelii (nici ante, nici post faptă);  
  • Scopul licit speculativ, care să permită apariţia contrapărţilor în piaţă care să sancţioneze indolenţa unor utilizatori;  
  • Echilibrarea comercială, secondată de o echilibrare fizică şi una hidraulică;  
  • Modul în care operatorul de transport va plătii pentru greşelile sale (nerespectarea condiţiilor contractuale sub aspectul punerii la dispoziţie a capacităţi rezervate şi asigurarea continuităţii în livrare, chiar daca aceasta se datoreaza altor utilizatori de reţea), în relaţia cu cei care greşesc, preţul greşelii operatorului de transport fiind de asemenea necesar a fi cel stabilit de piaţa românească la momentul greşelii;  
  • Alocarea cantităţilor transportate echitabilă, corectă, nediscriminatorie şi cu respectarea Codului Civil (art. 1674 si art. 1678), atât pentru punctele de intrare, cât şi pentru punctele de ieşire în/din sistemul de transport.

Nota: Această alocare nu trebuie confundată, dar trebuie aliniată cu modalitatea de alocare a din contractele de furnizare (care nu intră sub incidenţa Codului Reţelei de Transport, fiind o regulă care ar trebui să rezulte dintr-un viitor Cod al Pieţei de Gaze) şi complementară alocării cantităţilor distribuite sau înmagazinate (care de asemenea nu intră sub incidenţa Codului Reţelei de Transport, fiind necesare Coduri de Reţea de distribuţie şi înmagazinare).

 C. Configuraţia fizică a actualui SNT şi a sistemelor adiacente

  • Ceea ce este numit astăzi SNT este în fapt un amestec de sisteme de transport: închise (locale de tip sursă - consum), sisteme semiînchise (regionale) şi un sistem de transport ”0”. Astfel, regulile ce se pretează la sistemul ”0” nu se potrivesc sistemelor închinse sau semiînchise (diferenţe de natură tehnică, hidraulică, operaţională, funcţională etc.). Mai mult, actualul Cod tratează sisteme care nu comunică fizic ca şi când ar comunica fizic, respectiv se manipulează ideea unui echilibru fizic în SNT, în realitate acesta fiind doar o iluzie aritmetică. Codul va putea fi aplicat doar pe un system omogen.  
  • Depozitarea gazelor naturale exclusiv în sisteme sezoniere, lipsind depozitele multiciclu care ar răspunde natural cerinţelor din piaţă, depozitele tehnologice şi strategice.

D. Inexistenţa mecanismelor de flexibilitate

  • Lipsa posibilităţii înmagazinării gazelor pe tot parcursul anului în funcţie de cererea şi ofertă, în: depozite subterane (depozite multicicluri), conducte de transport/distribuţie sisteme amplasate la consumatori
  • depozite subterane (depozite multicicluri),
  • conducte de transport/distribuţie
  • sisteme amplasate la consumatori
  • Lipsa mecanismelor de vanzare în regim intreruptibil
  • Lipsa mecanismelor de servicii discontinue (capacităţi intreruptibile)
  • Lipsa introducerii titlurilor de gaze ca element de schimb, pentru vânzare a gazelor de către consumatorii de gaze sau/si ca element de garantare
  • Lipsa introducerii recipisei ca element de schimb sau/si ca element de garantare
  • Stimularea dezvoltării în piaţă de noi produse care să asigure creşterea flexibilităţii pe piaţă (loaning, parking)

 E. Lipsa platformelor informatice

  • Lipsa informatizării activităţii de pe piaţa de gaze prin dezvoltarea de sisteme de stocare şi transmitere a informaţiilor între operatori, furnizori, operator piaţă de echilibrare, burse de gaze, autoritate comopetentă etc..
  • Lipsa platformelor de rezervare/tranzacţionare pe piaţa principalş si secundară a capacităţii de: transport, distribuţie, înmagazinare pe piaţa principală şi piaţa secundară
  • transport,
  • distribuţie,
  • înmagazinare pe piaţa principală şi piaţa secundară
  • Lipsa platformelor de vânzare/nominalizare / alocare
  • Vânzare / cumpărare gaze
  • Servicii de transport
  • Servicii de distribuţie
  • Servicii de înmagazinare
  • Servicii de stocare în conducte
  • Servicii de flexibilitate (loaning, parking, limitarea volatilităţii preţului prin stop-limit etc.)
  • Echilibrarea comercială prin ordine de cumpărare/vânzare ex-ante pentru ziua următoare / intraday
  • Echilibrarea comercială prin plasarea de obligaţiuni (antipacitive) pentru ziua următoare / intraday
  • Echilibrarea comercială ex-post prin ordine de cumpărare/vânzare
  • Echilibrarea fizică/hidraulică a sistemului prin plasarea de ordine (antipacitive) pentru ziua următoare / intraday
  • Echilibrarea fizică/hidraulică a SNT prin plasarea de obligaţiuni (antipacitive) pentru ziua următoare / intraday
  • Lipsa platformelor de echilibrare a sistemului cu existenţa a cel puţin 5 subplatforme:
  • Lipsa platformelor de matching, platforme de clearing, de urmărire a rău-platnicilor, de tranzacţionare a titlurilor de gaze şi recipiselor etc.

F. Sabotarea proecesului de aplicare a Codului Reţelei

Apreciez că istoria celor 9 ani de insucces al Codului reţelei nu se putea realiza fără sabotarea acestui proces. Sabotorii au existat în interiorul operatorului de transport (depresia schimbării, pierderea puterii de unici deţinători ai informaţiilor etc.), în interiorul autorităţii de reglementare (teama că aplicarea codului ar fi afectat o serie de ţinte, cum ar fi fost păstrarea unui preţ constant la nivelul pieţii reglementate) şi la nivelul unor utilizatori de reţea, furnizori sau consumatori din piaţă (motivaţia fiind de natură financiară şi consta în reducerea profiturilor odată cu instalarea disciplinei in piata).

G.Incompetenţa

Apreciez că un alt aspect important al neaplicării Codului Reţelei se datorează neînţelegerii filozofiei pieţei libere, a regulilor şi a rolului unui Cod de reţea, dublată de incompetenţa unor oameni puşi să realizeze şi conducă procese în activitatea de transport gaze, pe principiul ”gazul oricum curge”.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite