Încă un pas în digitalizarea ANAF: Sistemul RO e-Transport va monitoriza bunurile cu risc fiscal ridicat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Sistemul naţional RO e-Transport, pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, precum legume, fructe, băuturi alcoolice, produse minerale, îmbrăcăminte şi încălţăminte, va deveni obligatoriu de la 1 iulie 2022, conform unui proiect de ordonanţă de urgenţă, transmit specialiştii PwC România.

Potrivit sursei citate, nerespectarea prevederilor va atrage amenzi de până la 50.000 lei pentru persoanele fizice şi de până la 100.000 lei pentru persoanele juridice, la care se va adăuga confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

Scopul implementării sistemului RO e-Transport este de a creşte gradul de colectare a impozitelor şi a taxelor datorate bugetului de stat precum şi de prevenire şi combatere a comerţului ilicit de bunuri. Lista bunurilor cu risc fiscal ridicat urmează să fie stabilită prin ordin al ANAF.

Ce înseamnă RO e-Transport? 

Conform reprezentanţilor PwC, Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Autoritatea Vamală Română, va monitoriza prin intermediul RO e-Transport produsele cu risc fiscal ridicat transportate pe teritoriul naţional, sistemul fiind interconectat cu RO e-Factura şi Trafic control.

Transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat înseamnă orice transport care începe şi se finalizează pe teritoriul naţional, orice tranzacţie transfrontalieră care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară) ori se finalizează în România (de exemplu: import, achiziţie intracomunitară) sau este în tranzit pe teritoriul României, deoarece şi în acest caz, o parte din transport are loc pe teritoriul României.

Obligaţia declarării datelor în sistemul RO e-Transport revine:

- destinatarului înscris în DVI, respectiv expeditorului înscris în DVE, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;

- beneficiarului din România în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;

- furnizorului din România în cazul tranzacţiilor interne sau a livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;

- depozitarului în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri.

Generarea şi utilizarea codului UIT 

Conform specialiştilor, orice transport înscris în RO e-Transport va fi identificat printr-un cod unic UIT, generat de sistem. 

„Deţinerea codului UIT este obligatorie pe tot timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoţeşte transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.”, transmite PwC.

Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor pune la dispoziţia utilizatorilor, în mod gratuit, modulele informatice de gestiune a transporturilor de bunuri necesare în vederea obţinerii codului UIT. 

Totodată, potrivit proiectului OUG, în cazul în care sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât şi alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat, utilizatorii au obligaţia să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente tuturor bunurilor transportate, iar codul UIT sau codurile UIT trebuie să însoţească documentul de transport aferent acestora. 

Sunt exceptate de la prevederile RO e-Transport transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi ale organizaţiilor internaţionale şi forţelor armate ale statelor străine membre NATO sau ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau a executării contractelor de achiziţie publică care necesită impunerea unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esenţiale de securitate ale statului.

Date ce vor putea fi urmărite în cadrul sistemului RO e-transport

„Datele referitoare la expeditor şi beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare şi descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum şi codul UIT generat.

Este de menţionat, de asemenea, faptul că sistemul RO e-transport va fi interconectat cu alte sisteme de monitorizare: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantităţilor de produse transportate, precum şi orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier.”, mai arată specialiştii PwC.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite