Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Afluxul de refugiaţi ucrainieni a impulsionat consumul intern

0
14 May 2022 02:14:08
Autor: Gabriel Niţulescu
Foto: Arhiva Adevărul / Iulia Ungureanu
Foto: Arhiva Adevărul / Iulia Ungureanu

Fără aportul celor aproape un milion de refugiaţi ucrainieni, consumul intern ar fi suferit probabil o contracţie în comparaţie cu ultimul trimestru din 2021. Cererea exercitată de aceştia s-a manifestat în special pe segmentul produselor de bază, conform BNR.

„Primele luni ale anului 2022 par să fi cunoscut o uşoară revigorare a achiziţiilor de bunuri (surprinsă
de avansul cu 0,8 la sută a volumului cifrei de afaceri din comerţ în intervalul ianuarie-februarie comparativ cu media trimestrului IV 2021, precum şi de semnale
ale pieţei pentru luna martie), pe fondul unor influenţe temporare, cum ar fi atenuarea dificultăţilor de
aprovizionare pe latura ofertei de bunuri durabile (în special autoturisme), afluxul de refugiaţi
ucraineni, care a impulsionat cumpărările de produse de bază sau reacţia excesivă a consumatorilor indusă de propagarea unor informaţii cu privire la scumpirea carburanţilor, în contextul conflictului din Ucraina,” se menţionează în ultimul raport al BNR cu privire la evoluţia inflaţiei.
În trimestrul IV din 2021, consumul privat şi-a redus cu 3,5 puncte procentuale rata trimestrială
de creştere, până la 1,7 la sută (9,4 la sută în termeni anuali), sub efectul erodării
puterii de cumpărare a populaţiei în contextul creşterii generalizate a preţurilor de
consum, dar şi al îngrijorării provocate în rândul populaţiei de creşterea preţurilor la
energie (salariul mediu real a scăzut cu 0,4 la sută faţă de media trimestrului anterior.). În consecinţă, activitatea comercială a rămas la o intensitate scăzută (0,3 la sută, variaţie trimestrială). Achiziţiile de bunuri durabile s-au restrâns cu 1,9 la sută, în timp ce ritmul trimestrial al vânzărilor de bunuri de uz curent s-a menţinut în teritoriul pozitiv (0,6 la sută), fiind susţinut de creşterea preferinţei populaţiei
pentru produsele „marcă proprie” ale principalelor lanţuri comerciale sau pentru magazine de tip
discount.
Conform documentului BNR, pe parcursul anului în curs consumul va creşte cu un rtm redus: „evoluţia cererii de consum va rămâne probabil modestă, în condiţiile în care efectele inhibitoare generate de contextul inflaţionist vor fi însoţite de conturarea unui comportament prudent, alimentat de conjunctura geopolitică tensionată din regiune, care va greva în special segmentul bunurilor de folosinţă îndelungată”.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările