Agenţiile de turism protestează faţă de eliminarea voucherelor de vacanţă: existau şi alte pârghii şi soluţii de a economisi bani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
voucher de vacanta

Agenţiile de turism afiliate ANAT protestează faţă de eliminarea voucherelor de vacanţă, subliniind că existau şi alte pârghii şi soluţii de a economisi bani.

Potrivit ANAT, eliminarea voucherelor de vacanţă pentru 2021, Guvernul dovedeşte iarăşi că turismul este a cincea roată la căruţă:

► Voucherele de vacanţă asigură în mare parte supravieţuirea şi dezvoltarea turismului intern, precum şi pregătirea turismului pentru incoming

► Niciun Guvern nu a luat în calcul la modul cel mai serios că România poate câştiga bani din export, iar turismul de incoming poate deveni una dintre principalele forme de export de servicii ale ţării noastre. 

► Voucherele de vacanţă aduc plus valoare turismului intern şi asigură fiscalizarea turismului. Un Guvern care gândeşte în perspectivă, pe termen mediu şi lung, poate înţelege acest aspect

► Prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 226 din 30 decembrie 2020, actualul Guvern şi-a asumat continuarea programului acordării voucherelor de vacanţă, considerând că sunt extrem de utile pentru turism. Industria turismului – deci o parte a mediului privat din România – şi-a făcut planuri şi proiecţii în acest sens. Ca de obicei, în România legislaţia se schimbă peste noapte şi nu există coerenţă

► Fiecare leu investit în voucherele de vacanţă generează 0,51 lei la produsul intern brut al României, iar la fiecare 64.359 de lei directionati pentru vouchere de vacanţă se creează şi se menţine un loc de muncă  

Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) se arată extrem de intrigată de actuala decizie a Guvernului României privind eliminarea acordării voucherelor de turism pentru 2021. ANAT a susţinut public oportunitatea introducerii voucherelor / tichetelor de vacanţă încă din 2005. Tări cu tradiţie turistică, precum Elveţia şi Franţa, acordă vouchere de vacanţă de zeci de ani iar altele (ex. Cehia) au anunţat că doresc să implementeze un astfel de program pentru revigorarea turismului intern şi refacerea forţei de muncă. 

“La 31 decembrie 2020, Guvernul prelungea cu un an programul tichetelor de vacanţă, prin OUG 226/31.12, arătând în preambul cât de util este acest program. Acum, după o lună, acelaşi guvern renunţă la programul respectiv. Ne întrebăm dacă mai poate fi credibil un asemenea guvern”, declară Dumitru Luca, preşedintele ANAT.

Iată care sunt motivele pentru care ANAT protestează şi solicită ferm menţinerea voucherelor de vacanţă:

1. Promisiunea Guvernului. Seriozitate şi predictibilitate. În primul rând, prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 226 din 30 decembrie 2020, actualul Guvern a consfinţit continuarea acordării voucherelor de vacanţă, considerând că sunt extrem de utile pentru turism. Industria turismului – deci o parte a mediului privat din România – şi-a făcut planuri şi proiecţii în acest sens. Ca de obicei, în România legislaţia se schimbă peste noapte şi nu există coerenţă. Iată ce spunea textul Ordonanţei cu privire la voucherele de vacanţă: ”având în vedere că măsura de acordare a voucherelor de vacanţă în valoare de 1.450 lei, (…..) s-a dovedit a fi o măsură cu efecte benefice asupra industriei turismului din România, încurajând un număr de circa un milion de salariaţi români din cadrul instituţiilor publice să îşi petreacă concediile în ţară şi, totodată, a atenuat o parte din efectele negative ale pandemiei de COVID-19 asupra sectorului turistic, cetăţenii români posesori de vouchere de vacanţă achiziţionând pachete turistice în ţară în perioadele în care structurile de primire turistice nu au avut activitatea suspendată,  (……..) având în vedere că măsura menţinerii acordării voucherelor de vacanţă, în cuantum de 1.450 lei, până la data de 31 decembrie 2021 va sprijini industria ospitalităţii, puternic afectată de efectele pandemiei de COVID-19, în sensul recuperării pierderilor suferite ca urmare a suspendării activităţii structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi/sau alimentaţie publică sau a restrângerii circulaţiei persoanelor în anumite zone (…)”

2. Voucherele aduc plus valoare, sprijină turismul românesc şi implicit economia românească. 

Voucherele de vacanţă asigură în mare parte supravieţuirea şi dezvoltarea turismului intern, precum şi pregătirea turismului pentru incoming. Dacă o parte din turismul românesc intră în faliment, cum şi cu ce mai putem primi, pe viitor, turiştii străini? Niciun Guvern nu a luat în calcul la modul cel mai serios că România poate câştiga bani din export, iar turismul de incoming poate deveni una dintre principalele forme de export de servicii ale ţării noastre. 

► Total tichete emise în 2019 plus primele 10 luni din 2020: 2,77 miliarde lei;

►  Total tichete consumate în aceeaşi perioadă (decontate de prestatori la emitenţi): 2,15 miliarde lei – adică 77,5% din volumul celor emise. Procentul poate fi puţin distorsionat, întrucât sunt cuprinse aici şi unele vouchere emise în 2018 şi utilizate în 2019 dar diferenţele pot fi de cel mult câteva procente.

În concluzie, nu mai sunt atât de multe vouchere de vacanţă în piaţă, aşa cum susţin oficialii. Deci Voucherele de vacanţă s-au bucurat de un succes mare şi au fost utilizate, banii întorcându-se în economia naţională.

Potrivit unui studiu efectuat de Academia de Studii Economice (ASE) şi Asociaţia Profesională a Emitenţilor de Tichete (APET), voucherele de vacanţă asigură creşterea activităţii economice şi crearea de locuri de muncă prin stimularea consumului şi a ofertei interne. 

Voucherele de vacanţă au un impact pozitiv Impact pozitiv asupra cifrei de afaceri, profitabilităţii, ratei investiţiilor, productivităţii, ocupării, eficienţei şi a valorii adăugate.

De asemenea, voucherele asigură creşterea încasărilor bugetare prin: veniturile fiscale aferente activităţii economice şi locurilor de muncă generate, care depăşesc facilităţile fiscale; reducerea economiei subterane prin descurajarea muncii la negru şi reducerea evaziunii fiscale; reducerea cheltuielilor aferente serviciilor de asistenţă socială, şomaj şi asistenţă medicală prin îmbunătăţirea stării de sănătate a beneficiarilor.

Fiecare leu investit în voucherele de vacanţă generează 0,51 lei la produsul intern brut al României, iar la fiecare 64.359 de lei direcţionaţi pentru voucherele de vacanţă se creează şi se menţine un loc de muncă.

Voucherele de vacanţă au determinat autorizarea, deci fiscalizatea a circa 3000 de structuri de cazare – pensiuni, vile, apartamente. Prin eliminarea voucherelor există riscul ca unele structuri de cazare să se reîntoarcă la ”turismul la negru”, bugetul de stat urmând să piardă sume consistente. 

3. Voucherele de vacanţă aduc beneficii atât pentru angajaţi, cât şi pentru angajatori.

La ora actuală, 90% dintre vouchere sunt acordate de companiile şi instituţiile bugetare iar 10% de către companiile private, care au şi ele dreptul de a acorda astfel de vouchere. Pe de altă parte, voucherele sprijină mediul privat, deoarece peste 95% dintre furnizorii de turism aparţin mediului privat.

Pentru angajaţi, voucherele de vacanţă asigură: creşterea venitului disponibil şi a nivelului de trai; îmbunătăţirea stării de sănătate fizică şi psihică; creşterea productivităţii şi disciplinei muncii; creşterea calităţii vieţii prin diversificarea bugetului de consum precum şi dezvoltarea culturii unei alimentaţii sănătoase.

Pentru angajatori, ele asigură: reducerea costului forţei de muncă; îmbunătăţirea productivităţii muncii şi reducerea absenteismului; creşterea motivării şi loialităţii salariaţilor; creşterea retenţiei de personal; creşterea responsabilităţii sociale faţă de angajat.

”Ne miră faptul că Guvernul României alege să elimine o măsură extrem de utilă pentru turismul şi pentru economia României. Sunt convins că existau alte pârghii şi soluţii de a economisi bani la bugetul national. În plus, aceste vouchere, aşa cum am demonstrate cu cifre, aduc în timp bani economiei naţionale”, subliniază Lucian Boronea, prim vicepreşedinte ANAT.

”Înţelegem constrângerile bugetare din această perioadă, susţinem iniţiativa Guvernului României de a reanaliza diferitele sporuri şi avantaje materiale de care beneficiază angajaţii din sectorul public, a pensiilor speciale ce nu au nicio legătură cu contributivitatea, însă nu înţelegem cum aceste vouchere de vacanţă au fost puse pe acelaşi palier cu restul sporurilor şi avantajelor, în condiţiile în care circuitul fondurilor alocate este strict reglementat, ele aducând deopotrivă beneficii angajatilor, angajatorilor şi economiei naţionale”, afirmă Dumitru Luca. “Prin adoptarea unor măsuri fiscale corecte şi stimulative trebuie crescut interesul angajatorilor privati de a acorda aceste stimulente, nicidecum nu trebuie stopat acest program”.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite