Ai probleme cu banca? Explicaţiile specialiştilor privind soluţionarea alternativă a litigiilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB)
Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB)

Rezolvarea amiabilă a diferendelor cu banca poate aduce o multitudine de beneficii, inclusiv cele legate de timpul necesar rezolvării litigiului, au declarat pentru „Adevărul” specialişti în soluţionare alternativă a litigiilor.

Un obiectiv strategic pe termen lung al organismelor de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) este degrevarea instanţelor de judecată, prin aplicarea unor practici corecte şi echilibrate.

La nivelul Uniunii Europene s-au dezvoltat numeroase organizaţii care vin în ajutorul consumatorilor, graţie prevederilor Regulamentului UE nr. 524/2013 şi Directivei 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum. În baza acestor reglementări, consumatorii europeni pot folosi diversele organisme înfiinţate pentru soluţionarea alternativă a majorităţii tipurilor de litigii referitoare la diferite produse sau servicii, indiferent de natura serviciului, de modul de achiziţie sau de ţara de domiciliu a comerciantului.

În România, modalitatea cea mai uzitată de soluţionare a acestor tipuri de litigii este prin instanţa de judecată. Însă, durata unui proces este unul dintre cele mai importante dezavantaje în cazul unei acţiuni judiciare. Un proces durează, statistic, în medie, 20 de săptămâni, iar un magistrat judecă, tot în medie, 500 de cazuri pe an. Acest lucru reiese din datele Ministerului Justiţiei, potrivit cărora, în 2017, cei peste 4.000 de magistraţi din ţară au judecat peste două milioane de dosare. Pe de altă parte, potrivit unui raport KPMG, în cazul unui proces civil care cuprinde toate cele trei faze de judecată, prima instanţă (judecătorie/ tribunal), apel şi recurs, durata procesului se poate extinde la peste 3 ani.

La aceasta se adaugă şi costurile ridicate. În domeniul bancar, spre exemplu, valoarea cheltuielilor de judecată creşte proporţional cu durata procesului judiciar şi valoarea creditului. 

De cealaltă parte, soluţionarea alternativă a litigiilor în afara instanţelor de judecată nu impune costuri pentru consumatori şi are costuri minime pentru comercianţi, în conformitate cu legislaţia naţională şi europeană şi se finalizează în termen de 90 de zile calendaristice de la data la care entitatea SAL a primit dosarul complet al reclamaţiei. Metoda este deci mai rapidă, mai simplă şi are implementare imediată. În domeniul bancar, perioada medie de rezolvare a unui litigiu prin intermediul Centrului SAL, este de 45 – 55 zile, fiind înregistrate cazuri excepţionale în care dosarul a fost soluţionat într-o singură zi. 

În plus, soluţionarea litigiilor pe cale extrajudiciară conduce la creşterea încrederii consumatorilor în sistem. Potrivit Ordonanţei ce stă la baza funcţionării centrelor SAL în România, acestea au obligaţia de a publica informaţii legate de litigiile soluţionate, inclusiv informaţii referitoare la orice probleme semnificative care apar frecvent şi duc la litigii între consumatori şi comercianţi. Astfel, Centrele SAL devin parteneri, ȋn egală măsură, şi ai consumatorilor şi ai comercianţilor, prin inventarierea problemelor care se repetă frecvent, oferind şi recomandări cu privire la modul în care aceste probleme pot fi evitate sau rezolvate în viitor. Această comunicare permanentă urmăreşte ridicarea standardelor profesionale şi facilitarea schimbului de informaţii şi de bune practici. 

Rolul centrelor SAL devine astfel central ȋn creşterea încrederii consumatorilor, prin aceste bune practici, prin conlucrarea ȋndeaproape cu consumatorii şi comercianţii, dar, mai ales, prin ȋnlesnirea dialogului ȋntre aceştia. 

Centrele SAL au deci toate premisele şi trebuie să devină prima opţiune pentru rezolvarea unei neȋnţelegeri, ȋntrucât toate părţile au de câştigat – consumatori, instituţii financiare şi sistemul judiciar, per ansamblu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite