Analiză: Cum ne pregătim pentru economia post-COVID. Sfaturi pentru autorităţi şi companii şi ocazie pentru concedieri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

O amplă analiză realizată de Constantin Măgdălina, expert în tendinţe şi tehnologii emergente, prezintă paşii de parcurs de către autorităţi şi companii, măsuri menite să pregătească economia post-Covid.

După această criză fără precedent în istoria recentă estimăm o adevărată prăpastie între comunicare şi acţiune. O despărţire de un trecut definit de norme consacrate şi întâlnirea cu un viitor definit de o nouă normalitate care vine cu restructurarea ordinii sociale şi economice. Economia post-COVID ne provoacă. 

Ca să convertească această criză în oportunităţi, companiile e bine să acţioneze în cinci etape, care să le conducă de la criza de acum la noua normalitate, cea post-COVID: 

Cele cinci etape sunt: 

1. Rezolvare

Multe companii se confruntă cu încetinirea sau chiar stoparea operaţiunilor lor, în timp ce unii încearcă să accelereze pentru a răspunde cererii mari din industriile de bază care acoperă produse alimentare, consumabile casnice şi produse de igienă personală. Sunt necesare eforturi pentru înlăturarea dificultăţilor de aprovizionare, continuitatea activităţii în condiţii de siguranţă şi stabilirea funcţiunilor care pot lucra de la distanţă. Rezolvarea depinde de aprecierea corectă a anvergurii, ritmului şi profunzimii acţiunilor necesare pentru a asigura continuitatea activităţii companiei, acolo unde este permisă.

2. Rezistenţă 

Criza de sănătate se transformă într-o criză financiară, întrucât incertitudinea cu privire la dimensiunea, durata şi forma reculului PIB, atestată de recitificarea bugetară şi a creşterii solicitărilor de şomaj tehnic subminează ceea ce rămâne din încrederea în afaceri. Acţiunile pe termen scurt de asigurare a numerarului şi a solvabilităţii sunt clar esenţiale. Însă, după aceea, companiile vor trebui să acţioneze pe planuri de rezilienţă mai largi, deoarece şocul va începe să erodeze stuctura industriilor, resetând poziţiile competitive poate pentru totdeauna. 

3. Revenire 

Majoritatea industriilor vor trebui să îşi reactiveze întregul lanţ de aprovizionare şi, în acelaşi timp, să îl recalibreze. Veriga cea mai slabă din lanţ va influenţa succesul revenirii la reangajări şi la atingerea nivelurilor anterioare ale productivităţii.

Multe sectoare de activitate vor vedea comportamente de cumpărare puternic modificate, cerinţe de digitalizare, dispariţia/apariţia unor produse sau servicii. Repornirea companiilor de importanţă strategică, cu angajaţi mulţi şi contribuţii semnificative în conditii de respectarea siguranţei sanitare va conta în reactivarea companiilor de suport din acele industrii si deblocarea economiilor.   

4. Reimaginare 

Un şoc la această scară va crea o schimbare a preferinţelor şi aşteptărilor indivizilor ca cetăţeni, angajaţi şi consumatori. Companiile care se reinventează, pentru a profita la maxim de această experienţă şi anticipează tendinţele, pe măsură ce preferinţele evoluează, vor avea un succes garantat. S-ar putea să asistăm la sfârşitul globalizării lanţului de aprovizionare, dacă producţia şi aprovizionarea se mută cât mai aproape de utilizatorul final.

S-ar putea să vedem un moment al unicornilor din e-health care pot apărea pe fondul nevoii de prevenţie şi securitate. Domeniul educaţiei va cunoaşte o reformatare a mijloacelor de transfer al cunoştinţelor şi reimaginare a interacţiunii cu studenţii, a evaluării, a abordării pedagogice. 

5. Reformare

Această criză ne va oferi oportunitatea de a învăţa dintr-o multitudine de inovaţii şi experimente sociale, de la munca de acasă şi instruirea la distanţă la respectarea distanţei sociale şi modalitatea de cumpărare. Se va decide ce inovaţii sunt adoptate permanent; care ar putea asigura bunăstarea economică şi socială şi care dintre acestea ar putea inhiba dezvoltarea societăţii, chiar dacă au fost de ajutor în stoparea sau limitarea răspândirii virusului.

Ar putea fi ocazia restructurării personalului pentru unele companii de la prima linie de angajaţi până la vârf. Ar putea fi relansate linii de producţie care nu mai aveau justificare economică.

Reinstruirea personalului angajat sau optimizarea utilizării acestuia prin telemunca ar putea modifica gradul de ocupare al clădirilor de birou. Sistemele colaborative de lucru online vor redefini managementul echipei în multe industrii. Recrutarea si strategiile de motivare si evaluare se vor modifica în funcţie de forma de colaborare: angajat full-time la birou sau online, program flexibil la birou şi acasă,  freelancer. 

Patru componente esenţiale pentru decidenţi

1. Acţiunea raţională – Activarea atenţiei şi gândirii critice şi strategice.

2. Evitarea comparării negative – Subminează starea de spirit prin comparaţii irelevante. Acum este timpul analizei pertinete şi a acţiunii curajoase. 

3. Abordarea operaţionalăde tip ”aici şi acum” – Nu putem avea planuri clare pe termen mediu şi lung în incertitudine, dar putem face totul exemplar aici şi acum. 

4. Adaptabilitatea – Trecutul glorios nu este obligaţia succesului în viitor. Încrederea în sine şi în echipă contează. Atenţia la noi oportunităţi şi disponibilitatea pentru transformare sunt importante. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite