Atenţie, fumători: fiecare pachet de ţigări va conţine un identificator: când introduce România sistemul de urmărire

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imaginile de pe pachetele de ţigări trebuie să fie explicite ca să trezească emoţia fumătorului

În anul 2014, la iniţiativa DG Sante din cadrul Comisiei Europene, a fost elaborată şi ulterior adoptată Directiva 2014/40/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun a produselor conexe şi de abrogare a Directivei 2001/37/CE.

Prin prevederile Directivei se urmăreşte, printre altele, introducerea unui sistem  european de urmărire a produselor din tutun în vederea combaterii vânzării ilegale a acestor produse, precum şi un sistem de trasabilitate şi securizare a acestora (T&T, Track&Tracing).

Sistemul prevede marcarea produselor cu un identificator unic la nivel de pachet, astfel încât acestea să poată fi monitorizate de la punctul de producţie până la punctul de vânzare către client, inclusiv fiecare pas al procesului, creând un istoric cu privire la locaţii şi timpul aferent fiecărui pas. 

Urmărirea va permite să se verifice ruta produsului înapoi până la locul de provenienţă şi va permite obţinerea istoricului privind locaţia şi timpul parcurs de un produs. Implementarea sistemului urmează a se realiza până la data de 20 mai 2019 pentru produsele reprezentând ţigarete şi tutun de rulat şi până la data de 20 mai 2024 pentru produsele reprezentând produse din tutun altele decât ţigaretele şi tutunul de rulat.

Transpunerea în legislaţia naţională s-a realizat prin Legea nr. 201/2016 privind stabilirea condiţiilor pentru fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun şi a produselor conexe şi de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun.

Conform prevederilor actului normativ menţionat anterior, toţi operatorii economici implicaţi în comerţul cu produse din tutun, de la producător până la ultimul operator economic, înainte de primul punct de vânzare cu amănuntul, au obligaţia de a înregistra intrarea tuturor pachetelor unitare aflate în posesia lor, precum şi toate mişcările intermediare şi ieşirea finală a pachetelor unitare din posesia lor. 

Această obligaţie poate fi îndeplinită prin marcarea şi înregistrarea ambalajelor sub formă agregată, precum cartuşe, baxuri sau paleţi, cu condiţia ca urmărirea şi asigurarea trasabilităţii tuturor pachetelor unitare să fie în continuare posibile.

Ca atare, Ministerul Finanţelor a propus ca Imprimeria Naţională să fie entitatea responsabilă cu emiterea codurilor unice de identificare, dar şi să întocmească un plan de ieşire din activitate care să prevadă procedura de urmat pentru a garanta continuitatea operaţiunilor până la desemnarea noului emitent de ID.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite