Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Transportatorii avertizează că urmează tarife RCA ca în Germania şi despăgubiri ca în Congo. Asigurători: Poliţele acoperă 100% pagubele

0
28 May 2020 15:32:34
Autor: Elena Deacu
Transportatorii critică modificările aduse de asiguratori la Legea RCA FOTO enlightenm
Transportatorii critică modificările aduse de asiguratori la Legea RCA FOTO enlightenm

Transportatorii reuniţi în Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) reafirmă că asigurătorii doresc liberalizarea preţului RCA, astfel încât poliţa să se scumpească „după pofta asiguratorului”, iar despăgubirile să scadă. Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România susţine că poliţele RCA au acoperit, acoperă şi vor acoperi în continuare 100% pagubele rezultate în accidentele auto.

COTAR afirmă că multinaţionalele din asigurări care operează în România lansează propuneri care, dacă vor fi adoptate de Parlamentul României, vor crea o gaură de sute de milioane de euro la bugetul de stat şi o pagubă de peste 500 de milioane de euro industriei auto din România.

„Pe de o parte, asiguratorii solicită liberalizarea preţul RCA, astfel încât preţul RCA să poată creşte după pofta asiguratorului, fără niciun fel de regulă şi fără ca veşnic neputincioasa Autoritate de Supraveghere Financiară să mai poată schiţa vreun gest împotriva valului de creştere a tarifului RCA care va urma treptat, în următorii 5 ani. Este foarte probabil ca în cazul adoptării de către Parlamentul României a propunerilor UNSAR, preţul mediu al poliţei RCA să ajungă în următorii ani la nivelul preţului din ţările vest europene, respectiv, la aproximativ 400 de euro/RCA”, afirmă transportatorii.

Pe de altă parte, spun ei, asiguratorii vor reducerea costurilor de despăgubire, după propria lor evaluare, fără a ţine cont de costurile reale de reparaţie. „Valoarea costurilor de despăgubire după propria lor evaluare este, de fapt, binecunoscuta «regie proprie» – generatoarea de evaziune fiscală şi activităţi neautorizate de reparaţie”, mai susţine COTAR.

Potrivit transportatorilor, din costurile reale de reparaţie se vor scădea următoarele: TVA şi impozitul pe profit aferente serviciilor de reparaţie, a pieselor de schimb şi a materialelor de vopsitorie; costul unei reparaţii de calitate, prin nerespectarea soluţiilor tehnice de reparaţie. Unele piese se înlocuiesc tehnologic, dar asiguratorii le vor reparate pentru că în România e mai ieftin să repari decât să înlocuieşti o piesă; costul unei piese de calitate. Piesele de schimb să fie cât mai ieftine şi, implicit, de proastă calitate. De aici pot deriva accidente rutiere!; costul unor materialele de vopsitorie de calitate.

În opinia COTAR, aceste costuri de reparaţie, calculate după evaluarea asiguratorilor, înseamnă, pentru păgubitul RCA, nevinovat de producerea accidentului, un cost redus cu 65-70% faţă de cel real. În schimb, potrivit transportatorilor, pentru asiguratorii din România înseamnă o economie de peste 500 milioane de euro/an. De asemenea, spune COTAR, pentru bugetul de stat înseamnă o scădere a taxelor (TVA, impozit pe profit, impozitele pe veniturile locurilor de muncă desfiinţate, alocarea de fonduri pentru şomajul personalului care şi-a pierdut locul de muncă, alte taxe achitate de către service: costuri anuale cu autorizarea RAR, taxe de mediu, taxe de scolarizare a personalului angajat, ISCIR -izarea periodică a utilajelor, etc), de aproximativ 300 milioane de euro/an. Totodată, pentru industria de reparaţii auto înseamnă falimentul industriei şi dezvoltarea atelierelor clandestine de reparaţii auto de tipul  celor „de la colţ de stradă”.

Reacţia asiguratorilor

Asigurătorii susţin că, contrar informaţiilor vehiculate în spaţiul public, modificarea legii aplicabile asigurărilor RCA nu va schimba principiul de bază al asigurării – acela de a acoperi 100% pagubele survenite în urma accidentelor auto. 

Conform legii, toate companiile de asigurări din România vor continua să acopere integral daunele, conform constatărilor şi procedurilor legale în vigoare. 

„Industria de asigurări NU vizează schimbarea legislaţiei în sensul unei acoperiri parţiale a daunelor de către asigurători. Societăţile de asigurări din România urmăresc să ofere produse şi servicii care răspund nevoilor clienţilor, iar poliţele RCA reprezintă o componentă importantă a pieţei locale. UNSAR si BAAR NU au susţinut şi NU vor susţine nicio modificare legislativă prin care asiguraţii să fie obligaţi să acopere o parte a daunelor rezultate din accidente, atunci când riscurile sunt acoperite de poliţe RCA valide”, afirmă reprezentanţii UNSAR.

Parlamentul aduce modificări la Legea RCA

Parlamentul are în prezent în dezbatere o serie de modificări la Legea RCA, dintre care câteva au fost deja aprobate de comisii.

Cea mai importantă modificare vizează introducerea unui tarif de referinţă pentru reparaţiile auto.

COTAR a criticat că UNSAR doreşte introducerea unui tarif de referinţă privind valoarea reparaţiei în service-urile auto, susţinând că măsura ar fi contrară legislaţiei româneşti şi europene.

Industria de asigurări, principala susţinătoare a acestei modificări, afirmă însă că introducerea unui tarif de referinţă pentru reparaţiile auto se va face cu titlu informativ şi nu va fi impusă o plafonare a tarifelor aferente reparaţiilor auto. Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR) argumentează că un tarif de referinţă în ceea ce priveşte reparaţiile auto este dorit de 94% dintre români.

Totodată, asigurătorii au propus eliminarea conceptului de reparaţie şi redefinirea conceptului de despăgubire, în circuitul daunelor din RCA. În termeni simpli, o astfel de măsură ar echivala cu eliminarea service-urilor din circuitul direct al banilor şi cu plata unei despăgubiri direct către persoana păgubită, scrie Economica.net.

COTAR a reacţionat anterior la aceste modificări spunând că transportatorii nu-şi doresc reînceperea protestelor, ci o păstrare a normalităţii pe piaţa de asigurări.

„COTAR apreciază deschiderea parlamentarilor pentru dezbateri, dar trebuie să recunoaştem că o astfel de dezbatere online, sub presiunea timpului scurt, nu poate fi decât una superficială şi poate deschide calea adoptării unor prevederi nefericite ale căror efecte le vor simţi atât transportatorii, cât şi ceilalţi proprietari de autovehicule. Propunem adoptarea de către Parlamentul României exclusiv a prevederilor de armonizare a legislaţiei româneşti la solicitarile Comisiei Europene, pentru a încerca să ne încadrăm în termenele impuse României”, afirmă transportatorii.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii