Autostrada Lugoj-Deva: Soluţia găsită de stat la problema tunelurilor pentru urşi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Asociaţia Pro Infrastructura
Foto Asociaţia Pro Infrastructura

Câţiva kilometri de pe Autostrada Lugoj – Deva, unde ar trebui să fie construite tunelurile pentru urşi, ridică încă mari probleme României, ţara noastră riscând să ramburseze toţi banii Comisiei Europene pentru neîndeplinirea la termen a proiectului.

Ca să nu dea înapoi la Bruxelles sutele de milioane de euro folosite pentru a finanţa construcţia tronsoanelor deja date în circulaţie, Guvernul vrea să treacă porţiunea cu tunelurile pentru urşi de pe Autostrada Lugoj - Deva pe finanţare din Planul Naţional de Recuperare şi Rezilienţă, scrie Digi24.

Ministrul Fondurilor Europene: „Câştigul pe care îl avem pentru transferul de proiect este că termenul pe care trebuie să îl respectăm dacă ducem până la capăt negocierile cu Comisia Europeană devine 31 august 2026.”

Asta înseamnă, că ani buni de acum înainte între Margina şi Holdea şoferii vor circula tot pe DN68A.

Prin Planul Naţional de Recuperare şi Rezilienţă vor fi investite în proiecte de infrastructura peste nouă miliarde de euro.

În luna iulie 2020, ministrul Transporturilor, Lucian Bode a explicat cum s-a ajuns în situaţia ca la autostrada Lugoj – Deva construcţiile suplimentare să fie de 140%, după ce a fost blocată de traseul natural al ursului brun.

„Acolo sunt patru loturi. Lotul 2 avea cinci secţiuni. Au fost finalizate trei. O secţiune de 4 km este finalizată în proporţie de 75%, dar nerecepţionată.

Celebra secţiune a urşilor, cu cei 9 km, în acest moment am reluat procedura de licitaţie, pentru că avem obligaţia să închidem Lugoj-Deva înainte de expirarea celui de-al doilea exerciţiu financiar european.

Acest proiect este fazat din 2007 – 2014. Îl poţi faza o singură dată. Dacă nu finalizăm lucările pe Lugoj-Deva până în 2023 riscăm nu doar să pierdem banii europeni, cei aproape 200 de milioane de euro pentru acest sector, ci toţi banii europeni alocaţi pentru cei 100 de km între Lugoj şi Deva, aproximativ 500 de milioane de euro.

Nu mi-ar fi de ajuns o oră să explic cum s-a ajuns la această nebunie în care în 2013 se semnează un contract pentru execuţia acestei lucrări de autostradă pe un aviz de mediu fără urşi, în 2013 apare problema urşilor, în 2018 Ministerul Mediului spune că acolo nu sunt urşi, iar la patru luni se emite un ordin de ministru şi spune nu numai că sunt urşi, spune că tot traseul ursului brun între Apuseni şi Meridionali trece prin acea zonă. Comisia Europeană ce să mai înţeleagă? Au spus «aveţi nevoie de tunele, de viaducte, vă finanţăm de la 500 de milioane la 900 de milioane de euro».

Vina este a autorităţilor statului român. Trebuie măsuri de capacitate administrativă, îmbunătăţirea relaţiilor între autorităţile naţionale şi cele locale. Şi din acest motiv s-a ajuns aici. Refuz să cred că au fost alte interese şi că le-au promis celor care au câştigat licitaţia pe acel tronson «veniţi cu lucrări suplimentare». Când au văzut că acele lucrări sunt cu 140% mai mult, au scos din contract respectivul tronson şi au încercat să-l scoată la licitaţie separat.

Până la sfârşitul lui 2023 trebuie să finalizăm lucrările”, a afirmat Bode.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite