Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Banca Transilvania, amendată cu 100.000 de euro după ce mailul unui client întrebat ce va face cu banii personali s-a viralizat. Reacţia băncii

20
18 Dec 2020 11:05:19
Autor: Elena Deacu

Banca Transilvania a fost amendată cu 100.000 euro de către Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu argumentul de încălcare a confidenţialităţii şi securităţii datelor personale, după ce mail-ul amuzant al unui client pus să justifice ce va face cu banii personali s-a viralizat pe reţelele de socializare. Banca Transilvania transmite că a contestat în instanţă decizia.

Clientul Banca Transilvania a avut nevoie să retragă 85.000 de euro din banii săi, însă banca a invocat un cadru normativ obligând clientul să justifice în ce mod va cheltui banii.

Drept urmare, clientul le-a scris un mail lung în care explică modul în care va cheltui banii: „Voi călători în Olanda, unde prostituţia este legală să f*t nişte prostituate. Apoi, tot în Olanda, drogurile fiind legale, doresc să consum marijuana, haşiş şi aş încerca şi nişte ciuperci”.

Din păcate, însă, mail-ul clientului a fost fotografiat de un angajat al băncii, fără a fi ascunse datele personale, iar la scurt timp acesta a ajuns pe reţelele de socializare, unde s-a viralizat.

ANSPDCP a constatat că a fost dezvăluită în spaţiul public (on-line) declaraţia solicitată de operator unui client al său cu privire la modul în care intenţiona să utilizeze o anumită sumă de bani pe care acesta dorea să o ridice din contul său.

Această declaraţie a fost distribuită între câţiva angajaţi ai Băncii Transilvania pe adresele de e-mail de serviciu. Unul dintre angajaţi a listat e-mailul ce conţinea declaraţia clientului, precum şi e-mailul ce conţinea conversaţia internă între angajaţii operatorului. Un alt angajat a fotografiat cu telefonul mobil înscrisul listat şi l-a distribuit prin intermediul aplicaţiei WhatsApp. Ulterior, înscrisul listat a fost postat şi distribuit pe reţeaua de socializare Facebook şi pe un site.

Această situaţie a condus la dezvăluirea şi accesul neautorizat la anumite date cu caracter personal (nume şi prenume, adrese de e-mail, date comportamentale, preferinţe personale, valoare tranzacţie financiară, adresa locului de muncă, funcţie şi locul muncii, număr de telefon de serviciu) a 4 persoane fizice vizate (un client şi 3 angajaţi proprii), arată ANSPDCP, deşi operatorul avea obligaţia de a respecta principiul integrităţii şi confidenţialităţii datelor personale.

În cadrul investigaţiei efectuate la Banca Transilvania SA, Autoritatea de supraveghere a constatat că operatorul nu a luat măsuri suficiente pentru a asigura faptul că orice persoană fizică care acţionează sub autoritatea operatorului (salariaţii operatorului) şi care are acces la date cu caracter personal nu le prelucrează decât la cererea operatorului.

În acest context, s-a avut în vedere şi că dezvăluirea datelor cu caracter personal în spaţiul public (pe internet) a generat o serie de prejudicii de natură morală, precum şi alte dezavantaje semnificative de natură economică sau socială pentru persoana fizică afectată de producerea incidentului de securitate (client al Băncii Transilvania).

Astfel, Banca Transilvania a fost sancţionată contravenţional cu amendă în cuantum de 487.380 lei (echivalentul a 100.000 euro).

Reacţia Băncii Transilvania:

„Banca Transilvania a aflat decizia Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) şi a contestat-o în instanţă, având în vedere caracterul izolat al abaterii, dar şi întregul context în care s-au întâmplat lucrurile atunci: un e-mail al unui client către bancă, cu un conţinut defăimător, a ajuns în spaţiul public. Imediat după incident, banca a luat toate măsurile operaţionale posibile în acest context pentru limitarea impactului, iar ulterior a luat măsuri ferme în ceea ce priveşte persoanele implicate. BT investeşte semnificativ în traning, proceduri şi sisteme pentru a proteja informaţiile, precum şi pentru a procesa în siguranţă aproximativ 2 milioane de tranzaţii în fiecare zi. Aceste investiţii se reflectă în NPS-ul (satisfacţia clienţilor) mult peste media pieţei şi în faptul că banca este recunoscută pentru relaţia cu clienţii şi siguranţa operaţiunilor”, arată banca, într-un răspuns oficial.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

20 Comentarii

Un cititor
18.12.2020, 11:12:51

Dupa intrebare, si raspunsul potrivit al omului. E bine ca i-a amendat. Ce-i intereseaza cum isi fol. omul economiile lui ?! Cand i-a depus au pus intrebari? Nu este singura banca care face asa ceva.

+12 (16 voturi)
Alex.T
18.12.2020, 12:49:15

Exista o lege care obliga orice banca sa raporteze retrageri in numerar mai mari de 10.000 de euro. De aceea, pe formularul pe care il completezi la banca exista si un camp unde trebuie sa scrii ce vrei sa faci cu banii aia in numerar. Poti sa scrii acolo ce vrei tu, in limitele decentei, banca are nevoie de formularul ala doar ca sa-l arate autoritatilor, in cazul in care cineva intreaba despre tine si despre sumele retrase in numerar. Nu este numai la noi, peste tot in lumea asta se urmaresc retragerile mari in numerar. Exista si o solutie, daca vrei sa eviti chestiile astea: inchiriezi o caseta de valori si pui acolo ce vrei tu, si iei de acolo ce vrei tu, fara nicio explicatie. Oricum, la ce dobanzi de doi lei practica bancile din Romania la depozitele in valuta, mai bine ii tii la saltea... daca faci un depozit de 1000 de euro pe un an, o sa ai surpriza ca la sfarsitul anului sa ai mai putini bani. Asta nu inseamna ca functionarii aia care au copiat si distribuit declaratia omului nu sunt niste idioti in cel mai inalt grad, care ar trebui sa fie dati afara.

+13 (15 voturi)
Aspida
18.12.2020, 11:29:19

. și dacă faci un transfer de 100 de lei dintr-un cont în altul, te bucuri de aceeași întrebare indiscretă… de regulă, răspund: «de-aia!» se pare că ăsta e «protocolul» bancar = motivarea mișcării banilor personali… problema e calitatea funcționarilor băncii – s-au amuzat de conținutul mail-ului… dar, așa, «fără perdea» = fără discreția banală firească… apreciez că amenda cu pricina ar trebui achitată de ignoranții funcționari fără minte și discernământ 😡 🐵♒️

+10 (10 voturi)
VARU
18.12.2020, 13:23:54

Se putea da și în spațiul public ....dar fără date pers.

+1 (3 voturi)
Stefan din Nord
18.12.2020, 11:35:37

Am si eu cont IBAN si card la BT Cand mi-am deschis cont si am primit cardul de debit functionara m-a intrebat de unde provin banii cu care o sa-mi alimentez cardul Am vrut sa -i spun ca din contrabanda cu tigari ,ca e la moda aici la noi langa granita ,dar m-am abtinut la timp .

+8 (10 voturi)

Vezi toate comentariile (20)

Modifică Setările