Rezultatele barometrului au fost prezentate cu
ocazia Adunării generale a membrilor Camerei de Comerţ, Industrie şi
Agricultură Franceză în România (CCIFER).
Barometrul se situează la 2,76 pe o scară de
la 1 la 5, în scădere cu 15% faţă de 2019, şi cu o perspectivă mai degrabă
negativă. Barometrul sintetizează indicatori de cadru general (economic,
politic, social, atractivitate), indicatori de cadru specific (cifra de
afaceri, personal, profitabilitate, investiţii) şi un indicator general de
moral.
„Adunarea generală CCIFER, care a avut loc pe
1 septembrie, a făcut posibilă restituirea rezultatelor ultimului barometru de
opinie realizat în rândul liderilor comunităţii economice franco-române,
rezultatele contrastând cu perspectivele solide ce reieşeau din barometrul
realizat în 2019. Criza globală a sănătăţii, precum şi incertitudinile politice
suplimentare induse de alegerile prevăzute pentru 2020 au bulversat
perspectivele economice. Nivelul moralului investitorilor francezi în România
este cel mai scăzut din ultimii 10 ani, de când există barometrul CCIFER. În
ceea ce priveşte cifra de afaceri şi profitabilitatea, 73% dintre managerii
chestionaţi estimează o revenire a activităţii companiilor la nivelurile din
2019 până în 2022. În acest context, provocările induse de mediul economic, dar
şi oportunităţile care apar, accelerează transformarea companiilor noastre. Din
punctul meu de vedere, succesul constă în a şti să conducem transformarea
necesară cu agilitate, cu sprijinul autorităţilor române şi europene atunci
când este necesar. Prin urmare, CCIFER este foarte implicat în dialogul cu
autorităţile în ceea ce priveşte măsurile de sprijinire a întreprinderilor”, a
declarat Francois Coste, preşedintele CCIFER.
Conform barometrului, încrederea în mediul
economic a scăzut în 2020 cu 25% faţă de 2019, iar încrederea în mediul politic
s-a diminuat cu 18%, indicatorul economic fiind pentru prima oară inferior
celui politic.
În ceea ce priveşte indicatorul social, acesta
este la nivelul cel mai redus de până acum, cu 15% mai scăzut, reflectând
astfel actualele tensiuni de pe piaţa muncii, dificultatea angajatorilor de a
recruta şi de a fideliza talente, precum şi instabilitatea generalizată, care
determină angajaţii să fie mai prudenţi în schimbarea locului de muncă,
favorizând mai degrabă stabilitatea în detrimentul unui salariu mai avantajos.
În ceea ce priveşte profitabilitatea
afacerilor, investitorii francezi se dovedesc a fi cel mai puţin pesimişti, cu numai
7% mai pesimişti faţă de 2019, disponibilitatea de a continua investiţiile în
România înregistrând, de asemenea, o scădere semnificativă, de 21%. Astăzi,
percepţia asupra evoluţiei cifrei de afaceri este în scădere cu -6%, însă acest
indicator rămâne cel mai ridicat în rândul indicatorilor specifici.
Potrivit sursei citate, evoluţiile economice
şi sociale din cel de-al doilea trimestru din 2020 au un impact semnificativ
asupra moralului reprezentanţilor mediului de afaceri, care a scăzut cu 14%
faţă de noiembrie 2019. La finalul lunii martie 2020, mai puţin de 20% dintre
respondenţii anchetei cu privire la impactul crizei COVID-19 asupra membrilor
CCIFER declarau că sunt pesimişti pe termen lung, moralul antreprenorilor
situându-se atunci la 3,6 pe o scară de la 1 la 5, cu 0,3 puncte mai mare faţă
de noiembrie 2019. În trimestrul 3 al 2020, după 2 luni de lockdown şi
nenumărate măsuri sanitare şi restricţii de călătorie ce au îngreunat
activitatea companiilor, moralul investitorilor este în scădere, înregistrând
un scor de 2,84.
În ceea ce priveşte analiza sectorială,
sectoarele care rezistă cel mai bine perioadei actuale de criză sunt cel al
energiei şi al serviciilor IT&C, sectoarele comerţului, al serviciilor şi
al agriculturii fiind grav afectate, în timp ce sectorul care înregistrează
cele mai mari greutăţi este cel al turismului, cu o scădere de 25%.
Cu toate acestea, 74% dintre respondenţi
prevăd o revenire la volumul de activitate din 2019 pentru următoarele 32 de
luni. Astfel, 23% dintre antreprenori estimeză că activitatea companiei pe care
o reprezintă este la un nivel superior faţă de 2019, 6% estimând că-şi vor
relua activitatea la acelaşi nivel ca în 2019 începând din luna septembrie
2020, 21% estimând că revenirea la nivelul anului trecut se va întâmpla pe
parcursul lui 2021. Restul de 24% dintre respondenţi preconizează că revenirea
la nivelul lui 2019 va avea loc pe parcursul lui 2022, în timp ce 27% cred că
vor atinge cifra de afaceri a anului trecut mai târziu sau poate niciodată.
Principalele provocări cu care se confruntă
companiile sunt găsirea clienţilor, recrutarea şi fidelizarea talentelor,
regăsirea rentabilităţii, imposibilitatea de a face un plan pe termen lung,
menţinerea angajamentului investitorilor, asigurarea unui lanţ de aprovizionare
fiabil şi, nu în ultimul rând, accesul la lichidităţi.
Contextul socio-economic nou pe care pandemia
de COVID-19 l-a creat aduce pe lângă constrângeri şi oportunităţi pentru
reprezentanţii mediului de afaceri. Astfel, printre principalele măsuri
strategice pe care aceştia le-au luat începând cu luna martie sunt, în primul
rând, cele ce vizează transformarea organizaţională pe termen lung, în vederea
adaptării la noile condiţii de muncă: telemunca şi flexibilizarea orelor de
muncă, digitalizarea proceselor interne, schimbarea strategiilor de marketing,
dezvoltarea platformelor de vânzare online, la distanţă etc. Au fost luate, de
asemenea, şi măsuri precum restructurarea efectivelor şi concedieri, orientarea
către furnizori din proximitate, relocalizarea anumitor operaţiuni şi
externalizarea de procese.
Conform respondenţilor barometrului de
conjunctură economică, principalele oportunităţi pentru mediul economic sunt:
telemunca, mobilitatea, cumpărarea de companii, investiţiile, digitalizarea,
automatizarea, optimizarea, reducerea costurilor de chirie, adoptarea de noi
strategii, e-commerce, accesul la pieţe noi, relocalizare în România,
investiţiile în formarea personalului, disponibilitatea talentelor, accesul la
finanţări.
În ceea ce priveşte măsurile guvernamentale de
susţinere a companiilor, cele mai populare în rândul respondenţilor CCIFER sunt
finanţările europene, ajutoarele de stat, şomajul parţial şi şomajul tehnic,
acestea reprezentând măsuri reversibile şi mai uşor accesibile decât amânarea
taxelor, garanţiile pentru liniile de trezorerie, creditele comerciale sau
garanţiile pentru investiţii.
Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură
Franceză în România (CCIFER) este un lider angajat în dezvoltarea durabilă a
persoanelor, a companiilor şi a României. CCIFER reuneşte circa 600 de companii
franceze şi române, a căror cifră de afaceri cumulată este de 18 Mld de euro şi
care au creat peste 125,000 de locuri de muncă directe. Companiile membre sunt
lideri în mai multe sectoare de activitate care formează economia locală. De
asemenea, CCIFER exprimă o poziţie comună a societăţilor membre şi a
investitorilor francezi în România în dialogul cu autorităţile publice.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
2 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Scaderile sint mult mai drastice, efectele pandemiei inca nu si-au atins limitele maxime. Deja avem jumatate de milion de someri, inflatia urca, euro o sa zburde, leul va ajunge jalnic iar cosul zilnic de cumparaturi asa jalnic cum arata el pentru milioane de oameni va ramine doar o amintire placuta.
Deci increderea in mediul politic a scazut cu 18% dar este totusi cea mai mare de pina acuma.Ciudate rationamente !