Ce se întâmplă cu poliţele RCA dacă asigurătorul intră în faliment

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Masina - asigurare rca - FOTO 123RF

Contractul privind asigurarea maşinii va fi denunţat din oficiu, fără avizul ASF, la trei luni de când firma de asigurări a intrat în faliment.

Ministerul Finanţelor a modificat Legea Fondului de Garantare a Asiguraţilor, astfel încât poliţele de asigurare să poată fi denunţate din oficiu, fără avizul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), în termen de trei luni de la momentul în care decizia de intrare în faliment a asigurătorului, emisă de judecători, rămâne definitivă.

Proiectul, supus dezbaterii publice pe site-ul MFP, prevede că „avizul pentru menţinerea sau denunţarea contractelor de asigurare se solicită de către lichidatorul judiciar într-un termen de 90 de zile de la data deschiderii procedurii de faliment”.

Acest fapt, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ, presupune ca lichidatorul judiciar să intre de îndată în posesia actelor societăţii asiguratoare şi odată cu preluarea lor să se treacă la analiza şi prezentarea unei concluzii către ASF, „în cadrul unei cereri prin care să se solicite menţinerea sau denunţarea contractelor de asigurare”.

„Acest aviz urmează să fie înlăturat prin adoptarea măsurii de denunţare de drept a poliţelor de asigurare în termen de 90 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment. Odată cu adoptarea unei astfel de măsuri şi celelalte prevederi privind înstrăinarea portofoliului de poliţe de asigurare devin caduce”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.

În sprijinul aprobării acestor modificări, iniţiatorii au invocat faptul că denunţarea poliţelor de asigurare trebuie făcută imediat după rămânerea definitivă a falimentului, pentru a nu se majora sumele pe care Fondul de Garantare trebuie să le plătească asiguraţilor .

Asiguraţilor li se va restitui contravaloarea asigurării RCA pentru lunile rămase

Surse avizate au declarat pentru „Adevărul” că denunţarea din oficiu a poliţelor de asigurare, după intrarea în faliment a asigurătorului, este absolut necesară din cauza daunelor care se pot produce. 

Concret, asiguraţii vor fi notificaţi asupra faptului că le va înceta contractul de asigurare obligatorie a maşinii, fiind chemaţi să le fie restituite sumele.

„De obicei românii încheie poliţe de asigurare RCA cu o perioadă de valabilitate de 12 luni. În prezent, în cazul în care asigurătorul intră în faliment, aceste poliţe RCA continuă să îşi păstreze valabilitatea. În cazul în care se produc noi accidente rutiere, daunele care vor trebui plătite vor spori datoria pe care Fondul de Garantare trebuie să le-o plătească asiguraţilor. Prin modificările aduse Legii 213/2015 se propune ca poliţelele să fie denunţate în trei luni de la rămânerea definitivă a deciziei de faliment. Adică, poliţele îşi vor pierde valabilitatea pentru restul de luni, asiguratul va fi anunţat şi chemat să i se restituie contravaloarea asigurării RCA pentru lunile rămase. Asiguratul va lua banii şi îşi va încheia o altă poliţă de asigurare a maşinii”, au declarat sursele citate.

334 milioane de lei, daunele plătite de FGA după falimentul a trei asigurători 

Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) avea înregistrate, la finalul lunii octombrie a anului trecut, 63.575 cereri de plată pentru societatea Astra Asigurări, 30.135 cereri de plată pentru Carpatica Asig şi un număr de 1.365 cereri de plată depuse de potenţialii creditori de asigurare ai societăţii Forte Asigurări.

Potrivit Fondului, din totalul plăţilor de 333,8 milioane de lei efectuate până la 31 octombrie 2017, în contul creditorilor Astra Asigurări s-au virat 284,5 milioane lei, în timp ce pentru creditorii Carpatica Asig s-au achitat 43,5 milioane lei. De asemenea, FGA a achitat şi suma de 5,7 milioane lei, pentru creditorii Forte Asigurări.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite