Ce venituri şi câţi angajaţi are metroul londonez vs Metrorex şi de ce e nevoie de concedieri şi tăieri de salarii în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
FOTO Inquam Photos / Octav Ganea

Raportat la numărul de kilometri aflaţi în exploatare, la Londra există 46 de salariaţi/km în timp ce la Bucureşti sunt 82 angajaţi/km, deşi reţeaua românească de transport subteran este mai tânără cu 112 ani decât cea londoneză, presupunând un mai mic efort pentru întreţinerea ei.

Deşi reţeaua bucureşteană este mai modernă şi de capacitate constructivă mult mai mare, metroul bucureştean este cu până la 43% mai ineficient decât cel londonez, scrie Mihai Crăciun, membru-fondator al Asociaţiei Construim România pe blogul personal, într-o analiză detaliată a celor două reţele de transport subteran, atât din punct de vedere al numărului de angajaţi, cât şi al veniturilor acestora, raportat la salariul minim pe economie din fiecare ţară.

Numărul de angajaţi

Lucrurile devin cu mult mai interesante atunci când vine vorba despre numărul de angajaţi, sindicaliştii Uniunii Sindicatului Liber Metrou susţinând în mod repetat că metroul bucureştean are un deficit de personal de peste 1000 de oameni.

Metroul londonez operează cu un număr total de 18.433 de angajaţi. 2.500 dintre ei o constituie o categorie de personal care nu există la Metrorex, numită “Asistenţa Călătorilor”. Este vorba despre personalul Underground prezent zilnic la porţile de acces la metrou, nu în cutii de sticlă precum casierele Metrorex – al căror rost este complet de neînţeles – ci în picioare, lângă taxatoare. 

Din păcate, această categorie profesională nu există la metroul bucureştean. În schimb, indiferent cum am raporta numărul de angajaţi ai Metrorex şi ai Underground-ului londonez la lungimea reţelei, la numărul de staţii sau numărul de trenuri, Metrorex are între 32% şi 130% mai mulţi angajaţi decât metroul londonez.  

angajati pe km metrorex

Excluzând cin calcul numărul de angajaţi ai departamentului de Asistenţă a Călătorilor, reiese clar că schema de personal a Metrorex este hiper-umflată, nicidecum deficitară.

Situaţia e aceeaşi şi atunci când comparăm numărul de mecanici de tren din cele două reţele, mai ales dacă ţinem cont că, spre deosebire de metroul bucureştean, cel londonez are şi linii de noapte în week-end şi în sărbătorile legale.

   

angajati pe km fara asistenta calatori

 

Raportat la costul vieţii, salariile Metrorex sunt mult mai mari decât ale londonezilor

Una dintre cele mai mari dezinformări pe care le rostogolesc în public liderii USLM este despre cât de mari sunt salariile omologilor lor din occident ( “de 7 ori mai mari la Bruxelles” etc.)

„Numai că nu doar că salariile occidentale nu sunt nici pe departe atât de mari pe cât sunt prezentate de sindicalişti, dar ele trebuie în primul rând raportate la costul vieţii de pe piaţa locală. Respectiv venitul de la Bucureşti trebuie raportat la salariul minim şi mediu din Bucureşti. Doar acest raport permite să stabilim dacă mecanicii de metrou de la Londra câştigă mai mult sau mai puţin decât mecanicii de tren de la Bucureşti”, precizează Crăciun.

Potrivit acestuia, un mecanic de metrou angajat al Underground are un venit de bază anual de £55,000 de lire, la care se adaugă diverse sporuri, care pot duce venitul până la £80,000 anual. Aceasta se traduce într-un salariu net de £4,600 lunar (5,382 EUR).

salarii metrorex vs underground

„Când comparăm acest venit cu salariile mecanicilor de metrou de la Bucureşti, rezultă, deja deloc surprinzător, că la Bucureşti mecanicii de metrou câştigă între 10 şi 66% mai mult decât la Londra”, mai spune Crăciun.

Metrorex trebuie să concedieze cel puţin 1.700 de angajaţi

„Deşi Bucureştiul are nevoie ca de aer de un serviciu eficient şi performant de transport cu metroul, Capitala României are în schimb un Metrorex cu nejustificat de mulţi angajaţi, mult prea bine plătiţi şi care furnizează un serviciu scump şi slab performant”, susţine expertul.

Soluţiile pentru aducerea metroului bucureştean la nivelul de performanţă de transport şi de performanţă financiară de care Bucureştiul are absolută nevoie, reies clar din cifre:

Concedierea a cel puţin 1700 de angajaţi ai Metrorex, dintre care cel puţin 300 de mecanici de metrou

Eliminarea sporurilor şi reducerea nivelului salariilor Metrorex la nivelul pieţei muncii locale

Modernizarea şi repunerea în circulaţie a celor 15 trenuri IVA aflate în conservare

„Este timpul ca metroul bucureştean să redevină al bucureştenilor. De fapt este probabil cel mai bun moment ca Metroul Bucureşti să ajungă acolo unde îi este locul, în subordinea Primăriei Generale a Municipiului Bucureşti, printr-o eventuală fuziune cu STB”, a încheiat expertul.

Întreaga analiză a expertului Mihai Crăciun poate fi citită AICI

Drulă: Dacă nu face concedieri şi nu acceptă micşorarea salariilor, Metrorex intră în insolvenţă

Metrorex va ajunge în insolvenţă, dacă sindicatele nu acceptă fie o renegociere a creşterilor salariale, fie disponibilizări, întrucât veniturile companiei nu acoperă aceste cheltuieli, a declarat, miercuri, Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor. 

El a arătat că este matematic imposibil ca salariile şi numărul de angajaţi să rămână la fel, întrucât veniturile nu acoperă costurile salariale.

"Legat de salarizare şi de personal, s-a bătut cu cărămida în piept domnul Rădoi că nu se schimbă nimic, rămâne la fel personalul, rămân la fel salariile. Asta este matematic imposibil. Contabil imposibil. Pentru că în bugetul prevăzut, veniturile Metrorex nu acoperă plata salariilor la nivelul actual pentru angajaţii actuali.

Aşa că există doar variante matematice simple: ori se acceptă de către angajaţi o renegociere şi eventual acea creştere de 18% să nu mai aibă loc sau să aibă loc în viitor, eşalonat, ori se ajunge la disponibilizări, ori mai există şi varianta a treia care este din punctul meu de vedere, cel mai puţin fericită, dar dacă nu există înţelegere, se va ajunge acolo, şi anume insolvenţa. Iar o companie care intră în insolvenţă are libertăţi mari de a face şi concedieri, şi tăieri de salarii.

Nu este un scop în sine, aceste concedieri sau tăieri de salarii, ci este vorba de sănătatea economică a unei companii, căreia îi lipsesc veniturile pentru a acoperi acele salarii", a precizat ministrul Transporturilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite