Cele 9.000 de magazine din mall-urile închise de autorităţi pierd între 15 şi 20 de milioane de euro pe zi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Decizia autorităţilor de a suspenda temporar activitatea de comercializare a bunurilor considerate neesenţiale din cadrul centrelor comerciale afectează peste 9.000 de magazine din România, fiecare zi de închidere provocând pierderi că urmare a unor venituri neîncasate cuprinse între 15 şi 20 de milioane de euro, potrivit unei analize a companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Ordonanţele militare emise în contextul pandemiei de Covid-19 exceptează de la această suspendare magazinele care comercializează preponderent produse alimentare, electronice, veterinare şi farmaceutice, precum şi serviciile de curăţătorie şi optică medicală.

Stocul de retail modern (malluri, parcuri de retail şi galerii comerciale) din România este de circa 3,9 milioane de metri pătraţi, din care supermarketurile şi hipermarketurile - principala categorie de magazine rămase deschise, reprezintă circa 23%, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox. Estimarea cu privire la veniturile neîncasate ia în calcul un nivel al vânzărilor mediu într-o perioadă cu activitate normală pentru un astfel de centru comercial, estimat la 2.000 de euro / mp / an.

La nivel internaţional, în contextul problemei sociale, dar şi a pierderilor financiare rezultate din fiecare zi de neoperare, marii retaileri şi casele de modă cu tradiţie au început să se implice serios în lupta împotriva răspândirii virusului, în vederea reluării activităţii normale şi redeschiderii magazinelor. Marile grupuri din acest sector, precum LVMH sau L’Oreal, au început producerea de substanţe dezinfectante, în timp ce H&M sau Inditex au intervenit prin reorientarea către producţia echipamentelor medicale de protecţie. Aceste lucruri se întâmplă mai ales în contextul în care retailerii de modă şi de beauty au stocuri imense de produse nevândute în această perioadă. Suspendarea programului de fashion week sau nelansarea colecţiilor de toamnă-iarnă 2020 sunt lucruri fară precedent, la care piaţa trebuie să se adapteze.

Bogdan Marcu, Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Spre deosebire de companiile cu notorietate, precum LVMH, L’Oreal, H&M sau Inditex, mulţi alţi retaileri, atât internaţionali, cât şi locali, se vor lupta pentru a supravieţui în acest context extrem de dificil. Niciodată nu s-a resimţit interconectarea globală mai mult decat în această perioadă, de la starea emoţională, până la temerile de ordin economic şi financiar. Soluţia pe care o vedem este aceea a dialogului între toţi jucătorii din industrie, şi anume bănci, retaileri, proprietari de spaţii şi centre comerciale şi instituţii ale statului. Retailul are un rol esenţial în spaţiul social modern de astăzi şi ar putea fi un catalizator în vederea relansării economiei.”

Faţă de crizele precedente, distanţarea socială produce efecte în plan psihologic şi comportamental. Parafrazându-l pe John Donne, „No man is an island” („Nici un om nu este o insulă, de sine stătătoare...”), în momentul în care restricţiile impuse de autorităţi vor fi mai relaxate, oamenii vor dori sa reintre în normalitate şi să socializeze, din nevoia de comunitate, în cadrul careia pot evolua si se pot simţi cu adevărat împliniţi, apreciază consultanţii Cushman & Wakefield Echinox. Este momentul în care colaborarea trebuie sa devină piesa esenţială în relaţiile de zi cu zi, atât de business, cât şi sociale, iar oamenii să înţeleagă necesitatea supravieţuirii societăţii ca întreg.

Observăm, de asemenea, un val de solidaritate nu numai în ţările din vest, dar şi în România, în ceea ce priveşte antreprenorii locali şi business-urile mici care au nevoie de un suport susţinut pentru a putea rezista şi continua activitatea după această perioadă. Donaţiile majore realizate prompt de o populaţie receptivă şi empatică reprezintă un semn de civilizaţie şi solidaritate faţă de mediul social şi economic în care trăim. 

Ca şi alternativă viabilă deja, în funcţie de modul în care va reuşi să gestioneze volumul actual mărit de cereri, comerţul online ar putea deveni un segment câştigător pe termen lung, prin conservarea unei cote semnificative din piaţa de retail câştigată în aceste zile. În timp ce comerţul online pentru produse de lux (sau produse neesenţiale) a scăzut dramatic în ultima lună, retailerii de produse alimentare şi de uz caznic care erau deja pregătiţi pentru operaţiuni online au avut de câştigat.

Bogdan Marcu, Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „În afara produselor alimentare, farmaceutice, de întreţinere şi veterinare, comerţul online reprezintă în momentul de faţă singura opţiune pentru consumatori. Astfel, în funcţie de cât de mult va dura distanţarea socială, este posibil ca obişnuinţa oamenilor de a comanda din confortul casei lor să schimbe modul de achiziţie al produselor pe viitor, în special în ceea ce priveşte alimentele sau alte produsele uzuale.”

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite