CFR a lansat licitaţia pentru podul de la Grădiştea. Epopeea celei mai vechi linii ferate din România, nefolosită de 14 ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

CFR a lansat joi licitaţia pentru modernizarea liniei ferate care face legătura dintre Bucureşti şi Giurgiu şi care este nefolosită de 14 ani, din cauza prăbuşirii podului de la Grădiştea.

Valoarea contractului este de 400 de milioane de euro, iar sursa de finanţare o reprezintă fondurile externe nerambursabile, aferente cadrului financiar 2014 - 2020. Durata contractului este de 22 luni, dintre care 4 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţie. Licitaţia vizează achiziţia serviciilor de proiectare şi execuţie lucrări aferente obiectivului „Modernizarea liniei CF Bucureşti Nord-Jilava-Giurgiu Nord-Giurgiu Nord Frontieră”.

Epopeea celei mai vechi linii ferate din România

Pe scurt, linia Bucureşti-Giurgiu, cea mai veche cale ferată din România şi legătura Capitalei cu Sofia, stă închisă de 14 ani pentru că vechiul pod (din 1867) de la Grădiştea peste Râul Argeş a fost luat de ape.

Lângă acesta este unul „nou”, din 1989, doar pe jumătate construit, supraînălţat, care trebuia să înlocuiască vechea trecere odată cu finalizarea Canalului Dunăre-Argeş-Bucureşti. Nici canalul, nici podul nu au fost însă terminate vreodată.

Drept urmare, CFR Infrastructură a decis să demoleze complet ambele poduri şi să facă un al treilea, de 1,13 km, atrăgea atenţia, la începutul acestui an, Asociaţia Pro Infrastructură. Motivul unui pod atât de lung ar fi ca să încapă navele de pe Canalul Dunăre-Bucureşti. „Deci s-a decis execuţia unui pod lângă un pod de lângă un alt pod care ar trece peste un canal inexistent care, cel mai probabil, nu va fi gata niciodată”, spun reprezentanţii Asociaţiei.

Drumul Bucureşti-Giurgiu, prin Videle                                                                                         

În prezent, un călător care vrea să ajungă din Bucureşti în Giurgiu sau invers trebuie să ocolească prin Videle. În loc să parcurgă 74 de kilometri, călătorii fac, prin varianta ocolitoare, 118 km. Şi timpul călătoriei este mare: în loc de o oră, ei fac chiar şi trei ore.

17 miniştri n-au reuşit să redeschidă podul

Circa 14 ani au trecut de cât s-a prăbuşit podul de la Grădiştea, iar de atunci s-au perindat 17 miniştri pe la Ministerul Transporturilor.

În anul 2007 s-a propus şi aprobat întocmirea unui studiu de fezabilitate pentru stabilirea variantei de proiectare şi execuţie a unui pod de cale ferată, însă de atunci lucrurile au cam stagnat.

Abia la finalul anului 2017, în septembrie, CFR semna cu Baicons Impex - Acciona Ingenieria un contract pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru modernizarea căii ferate Bucureşti-Giurgiu şi repararea podului de la Grădiştea, potrivit Hotnews. În octombrie au demarat lucrările pentru prelevarea probelor de pământ la adâncimi de 10 m - 30 m şi măsurătorile pentru determinarea caracteristicilor geotehnice ale terenului de fundare din zona podului. Valoarea totală a contractului este de 7,95 milioane lei (fără TVA). CFR spunea atunci că redeschiderea circulaţiei feroviare pe podul Grădiştea este estimată pentru trimestrul IV al anului 2020.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite