Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Ciurea, Pro Infrastructura: Pentru a face mai mult de 50 de kilometri de autostradă şi drum expres pe an trebuie să schimbi din temelii sistemul

2
2 Jul 2022 16:39:12
Autor: News.ro
Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Reprezentantul Asociaţiei Pro Infrastructură Ionuţ Ciurea afirmă că pentru ca România să poată realiza şi da în folosinţă mai mult de 45-50 de kilometri de autostradă anual este nevoie de o schimbare "din temelii" a sistemului şi de o reformă structurală în Ministerul Transporturilor şi în companiile aflate în subordinea acestuia, care se ocupă de contracte pentru infrastructură, fie că este vorba despre transport rutier, feroviar sau aerian.

El reclamă că în companiile Ministerului Transporturilor care ar trebui să se ocupe de licitaţii pentru marile proiecte de infrastructură mulţi dintre salariaţi "sunt degeaba", stau "la seminţe şi la cafea". "Licitaţiile astea sunt derulate de oameni care au participarea în comisiile de evaluare la «şi altele» în fişa postului”, mai afirmă Ionuţ Ciurea.

"Foarte mulţi miniştri ai Transporturilor au venit şi au plecat – că nu prea rezistă miniştrii Transporturilor, pentru că e un minister foarte greu şi, de multe ori, când vrei să faci reformă, nu ai susţinere politică. Pentru a face mai mult de 40, poate 45, hai să ducem media cu indulgenţă la 50 de kilometri de autostradă şi drum expres în fiecare an trebuie să faci reformă structurală, trebuie să schimbi din temelii sistemul, nu doar Compania de Drumuri, ci trebuie să schimbi tot ce înseamnă aparat de stat care este implicat în dezvoltarea de infrastructură de transport, că la fel de rău este şi pe feroviar şi pe aviaţie. (...) Deci nu se face reforma asta structurală şi atunci statul rămâne incompetent, teribil de incompetent, cu exemple în care s-au reziliat contracte aiurea, deşi nu trebuiau reziliate şi deja pe unele a venit factura de plată. Şi cu banii luaţi şi fără autostradă, de exemplu lotul 2 Lugoj-Deva, unde România trebuie să plătească 230 de milioane de lei despăgubiri pentru că a reziliat prin Compania de Drumuri contractul, complet ilegal, decizie definitivă de la Paris şi acum suntem şi fără autostradă şi cu banii luaţi”, a declarat Ionuţ Ciurea, sâmbătă, la Digi 24. 
 
El a precizat că "lipsa de asumare" este un alt motiv pentru care România nu are autostrăzi, el dând exemplul situaţiilor în care decidenţii nu iau unele hotărâri pentru ca proiecte blocate de ani de zile să poată continua. 
 
"Avem aceiaşi oameni în Compania de drumuri. Poate să vină oricine - China, Rusia, Uniunea Europeană - să le pună un purcoi de bani în faţă. Noi nu avem capacitatea administrativă ca să luăm acei bani şi să-i punem în teren, pentru că lucrăm cu aceiaşi oameni la licitare. Stau la seminţe şi cafele. Cei puţini care sunt profesionişti şi duc greul, că sunt şi oameni de bună credinţă, decenţi şi ca oameni, dar şi ca profesionişti, sunt prea puţini. Sunt mulţi care sunt degeaba şi, de fapt, nu doar că sunt degeaba, mai pun şi beţe în roate. Şi în momentul în care eşti într-un mediu de genul ăsta în care eşti departe de meritocraţie, eşti cu multă mâncătorie şi multe bisericuţe, multă mafie, multe preferinţe aiurea, în momentul ăla nu mai ai nici tu chef şi ai doar două şanse: ori te - mă scuzaţi – prosteşti şi tu, ori pleci în privat. Şi atunci asta s-a întâmplat în mai bine de 20 de ani în companiile implicate, nu doar CNAIR. Şi atunci nu ai cu cine la licitaţii. Licitaţiile astea sunt derulate de oameni care au participarea în comisiile de evaluare la «şi altele» în fişa postului”, a mai afirmat Ionuţ Ciurea.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

2 Comentarii

mircea miricioiu
2.07.2022, 20:48:19

toate lucrurile semnalate de ciurea sunt comune tuturor ministerelor. de fapt, la scara corespunzatoare, sunt comune tuturor institutiilor publice : primarii, consilii judetene, agentii, companii, ministere. dar el raman necunoscute si marelui public, adica exact aceluia indreptatit sa beneficieze de eventualele realizari ale ministerelor, toate aceste actiuni de real sabotaj, fiind in mod deliberat escamotate. marea tragedie este ca asa zisii nostri politicieni, isi stiu si ei limitele dar alearga cu limba scoasa sa ocupe tot felul de posturi in care au singur scop - parvenirea. dovada : lucrurile raman neschimbate de peste 30 de ani si tot asa vor ramane si in continuare. ei se ajung material si politic, treaba merge incet si poticnit, fara sa perturbe traditia institutiei ( cultura organizationala, nu ? ), fondurile (adica banii moca ) se pierd, chiar mai mult decat atat, pierdem si altii in plus ( vezi cazul scoala bechtel ), dar ei, sefii, alearga sa fie evidentiati in sondajele de vizibilitate, sa colectioneze cat mai multe functii in cat mai multe institutii,in cat mai multe consilii de administratie, pentru ca toate aduc bani gramada si, ce e mai important, fara mari obligatii. DEMAGOGIE, PARVENITISM, ARIVISM, OPORTUNISM, INCOMPETENTA, IMPOSTURA. si, ca sa ramanem la subiect, astept sa i faca bilantul ministerului transportului ( fost prim ministru care a amnistiat - cu ceva scandal in strada - fapte penale ) si autor de ....coperti, cand va pleca. dar nu numai lui.

+1 (1 vot)
PETRE
3.07.2022, 09:27:01

Este adevarat tot ce s-a scris. CNAIR (si nu numai el) trebuia desfiintat de mult. S-ar fi putut infiinta o societate noua, fara rude, politicieni, etc., care sa coordoneze constructia de autostrazi.

Modifică Setările