Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

CNAIR apără întârzierea cu trei ani a Autostrăzii Ploieşti-Braşov: Revizuirea studiului de fezabilitate este necesară pentru a lua fonduri europene

5
21 Aug 2020 08:37:48
Autor: Elena Deacu

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis joi precizări cu privire la stadiul tronsonului Ploieşti - Braşov din Autostrada Bucureşti – Braşov, care ar putea fi întârziat cu trei ani din cauză că CNAIR vrea revizuirea studiului de fezabilitate din fonduri europene.

Astfel, oficialii de la Drumuri susţin că revizuirea studiului de fezabilitate şi proiectul tehnic, cu durată de 35 de luni, sunt necesare în special pentru asigurarea finanţării din fonduri europene a construcţiei autostrăzii din Valea Prahovei.

În acest moment, stadiul proiectului Ploieşti – Braşov este:

  • Sectorul Bucureşti – Ploieşti – se află în operare;
  • Sectorul Ploieşti – Braşov, va intra în obiectul viitorului contract de proiectare (revizuire Studiu de Fezabilitate şi elaborare proiect tehnic), având ca sursă de finanţare fondurile europene, iar etapa de executie urmând a fi de asemenea asigurată prin Programul Operational  Transport 2021-2027;
  • A fost lansată procedura de licitaţie pentru atribuirea contractului de proiectare şi execuţie, Varianta de Ocolire Comarnic, cu termen de depunere a ofertelor 23.10.2020
  • Secţiunea Predeal - Cristian, inclusiv drumul de legatură cu municipiul Braşov (6,3 km profil autostradă + 3.7 km profil DN cu 4 benzi), se află în execuţie.
  • Procedura de realizare Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic de Execuţie pentru Nodul Rutier de la Comarnic a fost lanasată, termenul de depunere oferte este 10 septembrie.

Având în vedere importanţa demarării acestui proiect, CNAIR afirmă că a avut obligaţia să analizeze maturitatea documentaţiilor tehnice. În acest sens, au fost luate în considerare inclusiv aspecte subliniate de către instituţiile financiare internaţionale (Banca Mondială), alături de experţii Comisiei Europene, care au evidenţiat lipsa unor elemente necesare actualizării documentaţiei şi care ar putea conduce la apariţia unor blocaje multiple în etapa de implementare. De asemenea, a fost semnalizată şi evidenţiată şi necesitatea actualizării în funcţie de condiţiile de mediu şi sociale actuale.

Astfel, analizând documentaţia tehnico-economică elaborată pentru Autostrada Ploieşti – Braşov, atât la nivelul direcţiilor de specialitate ale CNAIR, cât şi din perspectiva direcţiilor subliniate de către Banca Mondială, s-au constatat următoarele deficienţe şi, implicit, soluţii pentru o strategie fezabilă de implementare a proiectului:

  • În zona Buşteni şi Sinaia s-a constatat o dezvoltare locală accelerată în ceea ce priveşte implementarea unor proiecte de anvergură, prin accesarea de fonduri europene (exemplu: microhidrocentrale), proiecte cu impact socio-economic la nivel regional, pentru care însă, trebuie respectate principiile de finanţare pentru a nu fi necesară rambursarea în integralitate a contribuţiei Comisiei Europene;
  • Lipsa unei experienţe în dezoltarea unor proiecte în Parteneriat Public Privat, atât la nivelul României, cât şi la nivelul Europei de Sud – Est, evidenţiază faptul că astfel de mecanisme de finanţare sunt aplicabile în special proiectelor punctuale de tip- tunel, pod, etc şi nu proiectelor de o astfel de anvergură.
  • Deşi sectorul de autostradă Comarnic - Braşov avea ca perioadă de implementare 2014-2020 (document de referinţă: HG 666/2016), până în prezent nu i-a fost asociată o sursă de finanţare,  sectorul Ploieşti – Comarnic aflându-se în aceeaşi situaţie.

Astfel, decizia revizuirii Studiului de fezabilitate şi de elaborare a Proiectului tehnicpentru întreg sectorul cuprins între Ploieşti şi Braşov a fost luată, în special, şi din nevoia de asigurare a sursei de finanţare prin fonduri europene. Întrucât documentaţia tehnico-economică nu ar fi corespuns din punct de vedere al exigenţelor dezvoltării unui astfel de proiect, riscurile în etapa de implementare ar fi fost imposibil de cuantificat, conducând la blocaje în implementare, afirmă oficialii de la drumuri.

„Subliniem că este pentru prima oară, când acestui proiect îi este asociată o sursă de finanţare, însă, pentru a asigura premisele finanţării execuţiei acestui obiectiv din Programul Operational de Transport 2021-2027, a fost considerată drept obligatorie revizuirea/completarea documentaţiei, cu identificarea tuturor riscurilor, ca urmare a unei reproiectări adecvate”, potrivit CNAIR.

În concluzie, CNAIR consideră că o astfel de abordare reprezintă unicul mod concret de implementare a proiectului în integralitatea sa, cu diminuarea riscurilor şi respectarea cu fermitate a oricărui calendar de implementare în etapa de execuţie.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

ladiana stan
21.08.2020, 08:55:45

Cand se vor imputa costurile studiilor de fezabilitate care nu au finalitate în executarea lucrărilor, , nu se vor mai plăti de 3, 4 ori aceste studii. Faceți socoteala cati bani s-au cheltuit numai pe studii de fezabilitate fără finalizarea lucrărilor. Tot de mulți ani conducerea CNAIR nu s-a schimbat, nu s-a restructurat si de aceea fac ce au făcut prost sau deloc. Noi cetățenii am plătit surparea tronsoanelor de autostrăzi, fisurarea asaltului și alte prostii. Cat timp nu există răspunderea materială, se vor face numai lucruri proaste.

+1 (1 vot)
Victor Nagy
21.08.2020, 09:30:14

Tot felul de explicatii .... tot felul de amanari .... la fel si pentru aeroportul Brasov . Cu cat s-a cheltuit pe studii si proiecte .... se putea face de doua ori . Adevarul este ca nu se vrea . Probabil vreun interes strategic ... Ghita zicea ca ... Coldea i-a trasmis lui Ponta .... ca daca face autostrada Comarnic Brasov .... il aresteaza . O fi adevarat ? In aceeasi logica autostrada Tg Mures - Iasi ... se va face prin 2050 . Undeva la CSAT se stie ceva dar nu se spune . Clasic romanesc . Sistemul institutiilor de forta a aratat ca orice politician poate fi arestat oricand se vrea . „Vina” este mai sus de ei ... poate chiar la inaltele porti ... de unde papusarii nostrii din padure ....iau lumina .

-4 (6 voturi)
Victor Nagy
21.08.2020, 09:35:27

Cei care fac jocurile globale ... au stabilit ca Transilvania nu trebuie legata cu vechiul regat . Trebuie legata cu Ungaria . Cand vor fi gata legaturile cu Ungaria .... fructul e copt .Poate fi cules . Legatura cu regatul nu mai e necesara ... dimpotriva .......... Linia Huntigton . Pupatorii de inalte porti ...si de securici inchinati lor ... pot fi fericiti . La cererea Ungariei ... vom fi sprijiniti ...si de Germania ... si de Rusia ... si de SUA ... sa ne unim cu Basarabia ... in schimbul Transilvaniei . Si von intona din nou cantecul : „ cand am plecat , Ardealule din tine ... ” ca si in 40 .... fara un foc de arma . Si vom multumi ardelenilor Kovesi , Johanis , Coldea , Maior , Helwig ..... Scuze ... il uitasem pe romanul , ardeleanul ... Ludovic Orban ,( fiul fostului ofiter de securitate din anii 50 ... Imre Orban) .... scolit prin 94 la CIA .

-3 (9 voturi)
Vasile Naftuli
21.08.2020, 10:26:09

UE contabilizeaza numarul de studii de prefezabilitate si de fezabilitate?

+1 (1 vot)
baal raul
21.08.2020, 12:52:34

Sunteti cretini!La puscarie cu voi ,tampitilor!

+2 (2 voturi)
Modifică Setările