Comisia Europeană propune trecerea la votul cu majoritate calificată, în unele domenii ale politicii fiscale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Europeană a lansat astăzi o dezbatere privind reformarea procesului decizional în anumite domenii ale politicii fiscale a UE, care în prezent necesită unanimitate în rândul statelor membre.

Adesea, unanimitatea nu poate fi atinsă cu privire la iniţiativele fiscale cruciale şi poate duce la întârzieri costisitoare şi la politici sub nivelul optim, susţine CE.

Comunicarea publicată astăzi propune o foaie de parcurs pentru trecerea progresivă şi orientată la votul cu majoritate calificată (VMC) în cadrul procedurii legislative ordinare în anumite domenii ale politicii fiscale comune a UE, precum este deja cazul pentru majoritatea altor domenii de politică ale UE. Această posibilitate este prevăzută de tratatele UE.

„În cadrul votului cu majoritate calificată, statele membre ar fi în măsură să ajungă la compromisuri mai rapide, mai eficace şi mai democratice în materie de fiscalitate, valorificând întregul potenţial al acestui domeniu de politică. De asemenea, în cadrul procedurii legislative ordinare, deciziile fiscale ar beneficia de contribuţii concrete din partea Parlamentului European, asigurându-se astfel o mai bună reprezentativitate a opiniilor cetăţenilor şi o responsabilitate crescută”, transmite CE.

Comisia mai arată că nu propune nicio modificare a competenţelor UE în domeniul fiscal sau a drepturilor statelor membre de a stabili după cum consideră de cuviinţă cotele de impozitare a persoanelor fizice sau a întreprinderilor. În schimb, scopul este de a permite statelor membre să îşi exercite mai eficient suveranitatea deja partajată, astfel încât provocările comune să poată fi abordate mai rapid.

Preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, care a solicitat în recentul său discurs privind starea Uniunii trecerea la votul cu majoritate calificată în domeniul fiscal, a declarat: „Economiile noastre din ce în ce mai globalizate au nevoie de sisteme fiscale moderne şi ambiţioase. Rămân în continuare un susţinător ferm al trecerii la votul cu majoritate calificată şi la un rol mai important al Parlamentului European privind viitorul comun al impozitării în Uniunea noastră”.

Comisarul pentru afaceri economice şi financiare, impozitare şi vamă, Pierre Moscovici, a declarat: „UE a avut un rol în politica fiscală încă de la originile Comunităţii, în urmă cu şase decenii. Cu toate acestea, dacă în anii 1950 unanimitatea celor şase state membre avea un sens în acest domeniu, în prezent ea nu mai este justificată. Regula unanimităţii în domeniul fiscal pare din ce în ce mai mult a fi anacronică din punct de vedere politic, problematică din punct de vedere juridic şi contraproductivă din punct de vedere economic. Ştiu foarte bine cât de sensibil este acest aspect, dar nu înseamnă că nu putem discuta pe această temă. Aşadar, să lansăm dezbaterea chiar astăzi”.

„Din pricina regulii unanimităţii, unele propuneri-cheie în materie de creştere, competitivitate şi echitate fiscală în cadrul pieţei unice au fost blocate timp de mai mulţi ani. În acelaşi timp, până în prezent, Parlamentul European, ales în mod democratic, a avut doar un rol consultativ în procesul decizional. Abordarea prezentată astăzi ar insufla un nou dinamism şi ar revitaliza procesul decizional în acest domeniu, într-un moment în care viitorul impozitării a devenit o problemă arzătoare pentru comunitatea internaţională. Depăşirea dificultăţilor inerente cadrului actual ar consolida reputaţia UE de lider mondial în elaborarea de soluţii realiste la provocările în materie de politică fiscală din secolul 21”, mai arată CE.

În comunicarea de astăzi, Comisia solicită liderilor UE, Parlamentului European şi altor părţi interesate să evalueze posibilitatea unei evoluţii treptate, în patru etape, către luarea de decizii pe baza votului cu majoritate calificată (VMC), astfel cum se prevede mai jos:

·         În etapa 1, statele membre ar conveni asupra trecerii la luarea de decizii cu majoritate calificată în cazul măsurilor de îmbunătăţire a cooperării şi a asistenţei reciproce între statele membre în combaterea fraudei fiscale, a evaziunii fiscale, precum şi în cazul iniţiativelor administrative pentru întreprinderile din UE, precum obligaţiile de raportare armonizate. Aceste măsuri sunt, de obicei, salutate de toate statele membre, dar sunt susceptibile să rămână blocate din motive care nu au legătură cu chestiunile în cauză.

·         În aceeaşi ordine de idei, etapa 2 ar introduce VMC ca instrument util pentru avansarea măsurilor în care fiscalitatea sprijină alte obiective de politică, de exemplu, combaterea schimbărilor climatice, protecţia mediului sau ameliorarea sănătăţii publice.

Comunicarea de astăzi propune ca statele membre să decidă rapid să conveargă spre o decizie privind punerea în aplicare a etapelor 1 şi 2.

·         Utilizarea votului cu majoritate calificată în cadrul etapei 3 ar contribui la modernizarea normelor UE deja armonizate, precum normele privind TVA-ul şi accizele. Accelerarea procesului decizional în aceste domenii ar permite statelor membre să ţină pasul cu cele mai recente evoluţii tehnologice şi cu ultimele evoluţii ale pieţei, spre avantajul atât al statelor membre, cât şi al întreprinderilor din UE.

·         Etapa 4 ar permite trecerea la votul cu majoritate calificată pentru proiecte fiscale majore, cum ar fi baza fiscală consolidată comună a societăţilor (CCCTB) şi un nou sistem de impozitare a economiei digitale, care sunt necesare urgent pentru a asigura o impozitare echitabilă şi competitivă în UE. În special, CCCTB progresează încă foarte lent din pricina regulii unanimităţii.

Comunicarea de astăzi propune ca statele membre să aibă în vedere punerea în aplicare a etapelor 3 şi 4 până la sfârşitul anului 2025.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite