Constructorul Lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva: CNAIR ne datorează 100 de milioane de lei. Ne vom adresa Comisiei Europene

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Scandalul legat de inaugurarea unui singur lot din cele două ale autostrăzii Lugoj-Deva ia amploare. Unul dintre constructorii ameninţaţi săptămâna trecută de ministrul Răzvan Cuc cu rezilierea contractului dă asigurări că lotul 3 este complet realizat şi pregătit pentru recepţie, fără a pune participanţii la trafic în pericol.

Compania Comsa, unul dintre constructorii asociaţi pentru efectuarea lucrărilor tronsonului 3, susţine că CNAIR nu a plătit întreaga factură, având o restanţă de aproape 100 de milioane de lei, motiv pentru care se va adresa Comisiei Europene.

Redăm integral comunicatul:

"Împotriva acuzaţiilor Companiei Nationale de Administrare a Insfrastructurii Rutiere, S.A (CNAIR), Asocierea responsabilă de proiectarea şi construcţia autostrăzii Lugoj-Deva, lot 3 formată din S.C. TELOXIM CON S.R.L., COMSA, S.A., ALDESA CONSTRUCCIONES S.A. şi S.C. ARCADIS EUROMETUDES, S.A. afirmă categoric că lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este perfect corespunzător, respectă standardele tehnice şi de calitate ale unei autostrăzi europene şi este 100% pregătit pentru desfăşurarea traficului fără niciun pericol pentru utilizatori.

În opinia Asocierii nu există motive tehnice pentru ca CNAIR să nu efectueze recepţia proiectului. Asocierea a finalizat toate lucrările şi confirmă că nu exista impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru punerea sa în funcţiune. Finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii şi se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamna că nu împiedică recepţia lucrării.

De asemenea, Asocierea consideră o imprudenţă modul de a acţiona al CNAIR din data de 13 august şi anume, de a deschide în mod unilateral traficul la Nodul Ilia, în acest caz chiar existând posibilitatea unui risc pentru circulaţia utilizatorilor. Asocierea nu îşi asuma nicio responsabilitate cu privire la această situaţie având în vedere că s-a realizat recepţia fără o coordonare corespunzătoare între Părţi.

Asocierea doreşte să sublinieze că a depus mari eforturi pentru finalizarea lucrărilor, luând în considerare nu doar lipsa plăţii lucrărilor efectuate (şi certificate pentru plată), ci şi nerespectarea de către CNAIR a deciziilor DAB (CAD) (Dispute Adjudication Board/Comisia de Adjudecare a Disputelor), derivate din pretenţiile Asocierii de la începerea lucrărilor, care sunt obligatorii; şi nu se pretează la un Proiect de asemenea anvergura şi care de altfel este finanţat cu fonduri europene.

De asemenea Asocierea va informa şi autorităţile Comisiei Uniunii Europene care finanţează acest proiect despre stadiul actual al acestui proiect, astfel încât, dacă se consideră oportun, aceştia să aplice măsurile necesare.

Rezumatul faptelor

După finalizarea lucrărilor, Asocierea a solicitat Inginerului (HILL) - în conformitate cu prevederile contractuale – Recepţia Proiectului. În acest scop, Inginerul a emis o adresă prin care a recunoscut că, în ciuda anumitor defecte de calitate care ar putea fi remediate, lucrarea se află în situaţia de a fi recepţionată, stabilind data de 12 august ca dată pentru finalizarea Procedurii de Recepţie la Terminarea Lucrărilor cu CNAIR. Pe data de 12 şi 13 august s-a încercat efectuarea Recepţiei Lucrării.

În ciuda faptului că de fiecare dată s-a manifestat o voinţă şi o atitudine clară de a realiza Recepţia Lucrării, în cadrul ambelor întâlniri s-au prezentat rapoarte ale Inginerului cu elemente noi care, în conformitate cu spusele Consultantului/Inginerului, nu recomandă efectuarea recepţiei. Asocierea susţine în continuare că nu există defecte sau probleme care împiedică Recepţia Lucrării şi, în consecinţă, punerea în funcţiune a Autostrăzii Lugoj-Deva, lot 3; pentru că, dacă există defecte, acestea nu pun în pericol siguranţa şi stabilitatea lucrării şi, în orice caz, pot fi remediate după Recepţia Lucrărilor.

După refuzul CNAIR de a efectua Recepţia Lucrării, în ciuda absenţei unor motive tehnice care împiedică punerea în funcţiune a întregii lucrări, CNAIR solicită în mod expres Asocierii să permită descărcarea lotului 4 printr-o secţiune a lucrării prevazută în Proiectul executat de către Asociere (adică Nodul Ilia). Această secţiune pentru care CNAIR solicită să se efectueze recepţia se afla în aceleaşi condiţii tehnice ca şi restul lucrarilor; ceea ce face ca acţiunile CNAIR să fie complet contradictorii şi motivate doar de interese politice, în măsura în care, din punct de vedere tehnic, nu există motive pentru a efectua recepţia pentru Nodul Ilia şi nu pentru întreaga Lucrare.

De asemenea, Asocierea a adoptat toate măsurile necesare pentru desfăşurarea traficului în condiţii de siguranţă; Prin urmare, este complet posibilă punerea în funcţiune a întregii secţiuni a Autostrăzii Lugoj-Deva, lot 3, chiar şi cu anumite defecte care pot fi remediate pe parcurs, însă pentru ca acest lucru să fie posibil Beneficiarul ar fi trebuit să coopereze cu Asocierea.

Pe data de 13 august, CNAIR a decis unilateral - la ora 18:00 - deschiderea Nodului Ilia (700 m) la trafic fără acordul Asocierii şi fără notificare prealabilă. Angajaţi ai CNAIR s-au prezentat pe secţiunea menţionată pentru a schimba semnalizarea şi pentru a pregăti Nodul Ilia pentru descărcarea traficului de pe lotul adiacent.

În opinia Asocierii, această situaţie este deosebit de gravă, întrucât ar fi efectuată o preluare forţată (şi abuzivă) a secţiunii menţionate de către CNAIR, fără a urma procedura oficială a cărui scop este acela de a garanta siguranţa lucrărilor care urmează a fi puse în funcţiune.

Reprezentanţii Asocierii din şantier au sesizat reprezentanţii CNAIR despre gravitatea acţiunilor fiind nevoiţi în ultima instanţă sa înştiinţăm şi organele de poliţie. Înainte de sosirea poliţiei, reprezentanţii CNAIR au îndepărtat toate echipamentele; însă există o filmare video care demonstrează intervenţia celor de la CNAIR.

Reprezentanţii CNAIR au intervenit din nou la Nodul Ilia şi acesta a fost deja pus în funcţiune, fără acordul Asocierii. În acest sens, Asocierea nu îşi asumă nicio responsabilitate pentru punerea în funcţiune fiind decizie unilaterala a celor de la CNAIR, aceasta din urmă fiind singura responsabilă pentru siguranţa traficului în secţiunea menţionată.

CNAIR a exercitat în ultimele zile o presiune disproporţionată şi nejustificată asupra membrilor Asocierii, stabilind întâlniri fără preaviz, desfăşurând acţiuni care nu au o bază tehnică sau contractuală în sensul Recepţiei Lucrării şi nici nu au oferit alternative fezabile pentru a permite ca această lucrare executată şi finalizată în mod corespunzător să fie pusă la dispoziţia cetăţenilor. Din cauza situaţiei stresante Reprezentantul Asocierii a avut nevoie de îngrijiri medicale de urgenţă şi a fost dus cu ambulanţa la cel mai apropiat spital din Ilia în jurul orelor 19.

Trebuie menţionat că până în prezent, CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei faţă de Asociere, derivată în principal din revendicări estimate de DAB (aflate în prezent în arbitraj) şi lucrări certificate si aprobate de Inginer şi neautorizate de CNAIR.

În ciuda situaţiei dificile din ultimele zile, Asocierea a fost în permanenţă deschisă spre rezolvarea fiecarei probleme ridicate de către CNAIR, totul pentru a permite efectuarea Recepţiei Lucrării în condiţiile prevazute de lege. Asocierea se va strădui în continuare pentru a pune capăt acestui conflict în următoarele zile".

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite