Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Cum construim o echipă învăţând să navigăm o barcă

0
21 Oct 2019 06:00:35
Autor: Elena Deacu

Sailing-ul este probabil una dintre activităţile care simulează cel mai bine un mediu de lucru dintr-o companie: schimbările constante şi situaţiile necunoscute sunt „aruncate” către un grup, care trebuie să înveţe să se adapteze pentru a face faţă provocărilor.

Toate companiile încearcă să creeze un climat organizaţional pozitiv pentru ca angajaţii să facă echipă cât mai bună, să fie productivi şi să lucreze nu pentru companie, ci alături de aceasta, pentru a avansa împreună. Teambuilding-urile obişnuite şi-au atins scopul o perioadă, dar cum angajatul român s-a schimbat radicat în ultimii ani, şi companiile au trebuit să găsească alte feluri să îi stimuleze. Un mod inventiv de a face acest lucru este de a pune angajaţii să concureze într-o competiţie de sailing.  

Sailing-ul te poate învăţa numeroase lucruri, atât la nivel personal, cât şi profesional, învăţăminte pe care le vei păstra şi folosi mult timp după ce experienţa manevrării unei bărci a fost uitată.  Prin sailing vei învăţa că este în regulă să eşuezi, vei învăţa să fii atât căpitan, cât şi membru al echipajului, dar şi că trebuie să profiţi de toate vânturile care îţi suflă în pânze.

Cu aceste învăţăminte sau măcar cu o parte dintre ele au rămas şi participanţii la Ascendis Sailing Challenge 2019, cel mai mare eveniment de sailing dedicat echipelor de top management din companiile din România. Aflat la a doua ediţie, evenimentul a reunit în acest an circa 250 de participanţi din peste 25 companii emblematice din România, un număr dublu faţă de ediţia de debut.

Îmbarcaţi pe 20 de bărci, cei 250 de „căpitani” au luat parte la o competiţie ce s-a desfăşurat pe parcursul a două zile, în 21 şi 22 septembrie 2019, startul fiind dat la Limanu, Mangalia.

„Scufundare” în tainele sailing-ului

„Orice faci, nu face contra vântului”, este unul dintre primele sfaturi pe care le primeşti atunci când te urci pe o barcă. Mai în glumă mai în serios, este o recomandare de ţinut minte, atunci când răul de mare te copleşeşte. Dar până la alunecatul pe luciul mării, participanţii la o competiţie de regatta au avut multe altele de învăţat, la mal.

În primul rând, atunci când îţi iei la revedere pentru o perioadă de la stabilitatea pământului şi pui prima dată piciorul pe barcă trebuie să te aştepţi că timp de câteva ore va trebui să te împrieteneşti foarte bine cu echilibrul tău, pentru că barca numai dreaptă nu va sta.

În al doilea rând, skipper-ul este omul de bază pe o barcă, cel care te învaţă ce trebuie să faci şi când şi cel care dă indicaţiile. Skipper-ul desemnează posturile de pe barcă şi îi învaţă pe „mateloţi” principalele operaţiuni pe care trebuie să le facă. Tot el este cel care conturează o strategie, urmăreşte vântul şi decide când barca face o schimbare de direcţie. Cu un skipper bun, orice proaspăt iniţiat într-ale sailing-ului poate căpăta încredere în sine şi poate prinde gustul unui viitor hobby.

Iar de aici încep lecţiile practice. Prima este că mănuşile sunt un accesoriu de nelipsit. Orice rol vei avea pe o barcă, vei pune cu siguranţă mâna pe o sfoară, astfel că protecţia mâinilor este esenţială.

De asemenea, printre primele lucruri pe care le înveţi pe o barcă sunt zonele acesteia: pupa este partea din spate, prova este partea din faţă, tribordul este partea din dreapta, iar babordul este partea din stânga.

Urmează lecţia pânzelor: randa, care este vela mare, şi focul, care este vela de la prova şi care acţionează ca tracţiune principală pentru barcă. Aceste vele sunt acţionate prin diferite mişcări, de strângere sau de eliberare a unor sfori. Aici deja ajungi la partea în care vei fi copleşit de numeroasele denumiri, deoarece o sfoară, care pe barcă este de fapt intitulată parâmă, poate avea până la zece denumiri, în funcţie de amplasarea şi scopul ei.

Una dintre ultimele lecţii pe care le vei învăţa este cea a mişcărilor bărcii. Pentru a putea prinde cel mai bun vânt în pânze, acestea trebuie mutate de pe o parte pe alta, mişcare care se numeşte ampanare. Cealaltă cea mai utilizată mişcare este volta, prin care schimbi direcţia bărcii astfel încât vântul să fie primit din celălalt bord.

Lecţia târzie pe care am învăţat-o unii dintre noi este faptul că un velier este una dintre cele mai sigure ambarcaţiuni. Dacă se răstoarnă, ceea ce se întâmplă foarte rar, oricum, fizica sa îi permite să se repoziţioneze singur în câteva secunde. De asemenea, dacă intră apă în barcă, ea se evacuează singură. Deci dacă vei vedea vreodată un velier ale cărei pânze ating apa, trebuie să ştii că nu este surprinzător.

După o oră-două de pregătire teoretică, în care membrii echipajului unui velier învaţă pe larg principalele denumiri şi mişcări, este timpul ieşirii în larg, pentru a se obişnui cu postul pe care au fost plasaţi şi cu punerea în practică a mişcărilor bărcii.

Cum se desfăşoară o competiţie de regatta

Competiţia Ascendis Sailing Challenge a pus faţă în faţă două tipuri de bărci: cruisere (mai lente) şi racere (mai rapide), care au participat la curse separate.

Un alt lucru important pe care îl înveţi într-o competiţie de regatta este că startul este cel mai important. Dacă îl ratezi, cel mai probabil cursa va fi pierdută, o lecţie importantă atât pe mare, cât şi în viaţă. Aşadar, cu cel puţin jumătate de oră înainte de începutul unei curse, velierul trebuie să fie foarte aproape de punctul de pornire.

Odată cu semnalul de start, toate bărcile pornesc spre acelaşi ţel, baliza de la capătul traseului, căreia trebuie să îi dea ocol o dată sau de câte ori este stabilit de către organizatori.

Abia în acest punct începe să se simtă adrenalina pompând în vene, iar coordonarea şi colaborarea între membrii echipajului sunt cele mai importante. Într-o cursă strânsă, în care ai în jur zeci de bărci mergând cu viteză pe un traseu limitat, precizia mişcărilor contează. Astfel, atunci când skipper-ul comandă o voltă, nu este timp pentru visare, ci manevra trebuie realizată rapid, cu precizie. Dacă un membru al echipajului a ratat mişcarea, cel mai probabil întreaga manevră trebuie repetată, ceea ce te va costa timp şi efort. De asemenea, te va costa la timpi şi dacă ai ratat rafala de vânt care ţi-ar fi dat un imbold deciziv pentru rezultatul cursei.

Lecţia esenţială într-o competiţie de regatta este însă că nimeni nu stă degeaba, iar echipajul şi barca sunt un tot unitar, precum o companie şi angajaţii săi. Chiar dacă există participanţi cărora nu le-a fost desemnat un post, ei se vor muta de pe o parte pe alta, astfel încât barca să stea într-un echilibru ce presupune puţină frecare cu apa şi, drept urmare, un avânt mai puternic.

Totodată, atunci când participi la o cursă de regatta, cel mai important sfat pe care îl poţi folosi este că „ce se întâmplă pe barcă rămâne pe barcă”. O competiţie pe mare este o activitate foarte intensă în mare parte a timpului, iar muşchii stau aproape mereu încordaţi, tensiunea fiind la cote maxime. Conflictele pot apărea oricând, dar este important ca ele să fie atenuate pe barcă şi să nu rămână în viaţa de zi cu zi.

O competiţie de sailing este o activitate ideală pentru un teambuilding, deoarece oferă pentru echipă un mediu dinamic şi provocator, în care cooperarea şi spiritul de echipă sunt esenţiale pentru succes.

Despre Ascendis Sailing Challenge

Ascendis Sailing Challenge este o regatta corporate organizată de SmartExperience.ro la Limanu, Mangalia. Competiţia este la a doua ediţie.

Ediţia din 2018 a reunit 160 de participanţi, iar în competiţie au intrat 12 bărci.

Ediţia din 2019 a reunit 250 de participanţi, iar în competiţie au intrat 20 de echipaje.

Au intrat în competiţie 25 companii (cu una sau mai multe echipe), dintre care 13 sponsori oficiali.

Participanţii vin din oraşele: Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Sibiu.

Participanţii provin din industriile: agricultură, automotive, electronice şi echipamente, energie, FMCG, HORECA, IT&C, retail, servicii, telecomunicaţii.

Participanţii sunt recompensaţi cu premii oferite de sponsori şi cu petrecere.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii