Cum se pot încheia contractele de telefonie, internet sau televiziune printr-un apel telefonic. Paşi de urmat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
telefon tableta laptop internet cablu tv telecomunicatii ancom

Utilizatorii pot încheia un contract de telefonie, internet sau televiziune şi de la distanţă, de cele mai multe ori, aceste contracte fiind iniţiate printr-un apel telefonic primit de la furnizor, a informat vineri ANCOM, precizând care sunt paşii de urmat.

În contextul sanitar actual, acest tip de prezentare a ofertelor şi de încheiere a unor noi contracte prin intermediul mijloacelor de comunicaţii a devenit tot mai popular. De aceea este important ca utilizatorii să cunoască care sunt paşii legali care trebuie parcurşi şi mai ales faptul că, după conversaţia telefonică iniţială, furnizorul trebuie să transmită toate informaţiile referitoare la ofertă şi pe un suport durabil (hârtie, e-mail, fax). Contractul se consideră încheiat doar dacă utilizatorul a semnat oferta şi a transmis-o furnizorului sau a trimis consimţământul scris pe un suport durabil către furnizor.

În anul 2020, Autoritatea a primit o serie de sesizări de la utilizatori cu privire la contractele încheiate la distanţă, din care a reieşit faptul că existau anumite deficienţe în procesul de încheiere a acestora. În acest sens, ANCOM a efectuat un număr de 29 controale, în urma cărora au fost aplicate amenzi în cuantum de 480.000 lei. Autoritatea va continua să monitorizeze modalităţile de încheiere a contractelor la distanţă şi să ia măsurile care se impun.  

Paşi pentru încheierea unui contract la distanţă în urma unui apel telefonic:

Pasul 1: În cadrul convorbirii telefonice, furnizorul are obligaţia de a oferi iniţial o serie de informaţii minime cu privire la ofertă:

identitatea furnizorului;

principalele caracteristici ale serviciilor şi produselor care urmează să fie contractate;

preţul total al serviciilor şi produselor: valoarea planului tarifar; beneficiile incluse şi valabilitatea acestora; extraopţiunile ce urmează să fie activate şi valoarea acestora, tarifele aplicate după consumul resurselor incluse, costurile de transport pentru primirea şi eventual returnarea produsului, dacă este cazul;

condiţiile, termenele şi procedura de exercitare a dreptului de retragere, precum şi informaţii referitoare la formularul de retragere;

durata contractului, condiţiile de încetare şi penalităţile aplicabile, dacă este cazul.

Pasul 2: După prezentarea telefonică a ofertei, furnizorul trebuie să transmită utilizatorului toate informaţiile referitoare la aceasta pe un suport durabil (hârtie, e-mail, fax). 

Pasul 3: Dacă este de acord cu oferta primită, utilizatorul trebuie să transmită consimţământul pentru aceasta fie prin semnarea olografă a ofertei şi returnarea acesteia către furnizor (dacă o primeste pe hârtie), fie printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil ( e-mail, fax).

Doar acceptarea telefonică de către utilizator a ofertei prezentate iniţial de furnizor nu presupune încheierea unui contract la distanţă. Contractul se consideră încheiat la data la care a fost semnată oferta sau la care a fost transmis consimţământul scris, pe suport durabil, către furnizor.

Dreptul de retragere dintr-un contract la distanţă

Chiar şi după încheierea contractului la distanţă, utilizatorul are dreptul să se răzgândească şi să se retragă dintr-un contract la distanţă, fără a invoca vreun motiv, în termen de 14 zile de la data încheierii contractului respectiv.

Dacă scopul principal al contractului este achiziţionarea unui echipament (telefon, tabletă, PC etc.), termenul de 14 zile se calculează de la data primirii produsului.

De regulă, serviciile contractate la distanţă vor fi furnizate după expirarea perioadei de retragere de 14 zile. Dacă un utilizator vrea ca serviciul să îi fie furnizat înainte de expirarea perioadei de retragere de 14 zile, trebuie să facă o cerere expresă în acest sens. Furnizorul trebuie să îl informeze despre această posibilitate, precum şi despre faptul că trebuie să solicite acest lucru în mod expres.

Ce, cum şi unde reclami

ANCOM poate lua măsuri în cazul în care furnizorul nu a respectat drepturile utilizatorilor cu privire la încheierea contractelor la distanţă prin care sunt achiziţionate servicii de comunicaţii electronice. Sesizările pot fi trimise aici.   

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite