Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Oficial: Cum poţi obţine şomajul tehnic şi certificatele pentru situaţii de urgenţă. De ce documente ai nevoie şi unde se depun

0
26 Mar 2020 10:11:39
Autor: Afrodita Cicovschi

Metodologia de solicitare şi eliberare a Certificatelor de Situaţie de Urgenţă, stabilită printr-un ordin al ministrului Economiei, Virgil Popescu, a fost publicată în Monitorul Oficial, aceasta stabilind că se vor elibera două tipuri de certificate, unul albastru şi unul galben.

Certificatele de Situaţie de Urgenţă au ca scop susţinerea operatorilor economici în relaţiile cu instituţiile publice pentru obţinerea, în condiţiile legii, de facilităţi/ măsuri de sprijin ori în relaţiile comerciale, ca urmare a impactului economic, financiar şi social asupra activităţii acestora, determinat de răspândirea coronavirusului SARS–CoV-2.
Certificatele de situaţie de urgenţă sunt solicitate şi se vor elibera exclusiv electronic, prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/.
 
”Am finalizat şi publicat în Monitorul Oficial metodologia de acordare a Certificatelor de Situaţie de Urgenţă (CSU) pentru societăţile afectate de situaţia economică generată de criza COVID-19 în România”, a declarat ministrul Economiei Virgil Popescu.
 
Oficialul a explicat că obţinerea certificatului este la îndemâna celor aflaţi în dificultate în acest moment şi că documentul va fi eliberat online, absolut gratuit, pentru toţi operatorii din sectoarele cele mai afectate de această criză.
 
CSU poate fi eliberat tuturor operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea principală în cel puţin unul dintre următoarele sectoare: transport, turism, horeca, organizări de evenimente, publicitate, învăţământ privat şi activităţi adiacente, industria confecţiilor, încălţămintei şi pielăriei şi servicii destinate populaţiei.
 
Certificat albastru sau galben, în funcţie de dificultatea semnalată
 
În funcţie de dificultatea în care se află antreprenorul, Ministerul Economiei emite certificatele de situaţie de urgenţă în două forme.
 
Astfel, certificatul de situaţie de urgenţă de TIP 1 (albastru) – va fi eliberat pentru solicitanţii care cer acordarea acestuia în baza declaraţiei pe propria răspundere din care rezultă întreruperea totală sau parţială a activităţii,  ca urmare a deciziilor emise de autorităţile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgenţă decretate.
 
Al doilea certificat de situaţie de urgenţă, cel de TIP 2 (galben)  este eliberat pentru solicitanţii care cer acordarea acestuia în baza declaraţiei pe proprie răspundere din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie – februarie 2020.
CSU se solicită în baza unei declaraţii pe propria răspundere, prin care solicitantul îşi asumă faptul că toate datele furnizate sunt complete, reale şi corecte în fiecare detaliu prezentat. Modelul declaraţiei pe propria răspundere va putea fi descărcat de AICI.
 
Ce facilităţi pot obţine firmele
 
CSU este valabil pe toată perioada anului în care a fost emis şi va putea fi folosit în relaţia cu partenerii contractuali, autorităţile publice, instituţiile financiar-bancare şi de leasing şi terţii.
 
Spre exemplu, poate fi folosit pentru renegocierea contractelor (pentru suspendarea executării obligaţiilor de plată a chiriilor sau a utilităţilor şi exonerarea de răspundere), dar şi pentru beneficierea de facilităţi fiscale oferite de autorităţi (amânarea termenelor-limită pentru plata impozitului pe profit, rambursarea TVA etc.). 
 
Cum se solicită şomajul tehnic
 
Pe de altă parte, ambele categorii de firme care obţin certificatul de situaţii de urgenţă, fie că este cel galben, fie că este cel albastru, pot cere autorităţilor să le plătească angajaţilor lor şomajul tehnic.
 
Firmele (ambele categorii) vor trimite pe e-mail, la Agenţiile teritoriale ale forţei de muncă (ANOFM sau AJOFM): cerere tip pentru plata şomajului tehnic împreună cu o declaraţie pe proprie răspundere din care să reiasă fie că i s-au diminuat veniturile, fie că a încetat total sau parţial activitatea, plus lista cu salariaţii şi veniturile lor. Documentele se depun începând cu data de 1 aprilie, pentru că angajatorul plăteşte şomajul tehnic angajatului în luna aprilie pentru martie.
 
Platforma va deveni funcţională săptămâna viitoare
 
Ordinul ministrului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri nr. 791din 24 martie 2020 a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 248 din 25 martie 2020.
 
În termen de 5 zile, de la publicarea în Monitorul Oficial, Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (MEEMA), va asigura adaptarea şi funcţionarea platformei electronice http://prevenire.gov.ro/, în scopul depunerii solicitărilor şi eliberării CSU.
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii