Printre măsurile recomandate de către
Ministerul Muncii şi Protecţiei sociale se numără modificarea temporară a
locului de muncă la domiciliul salariatului sau desfăşurarea activităţii în
regim de telemuncă. Aşadar, o bună parte dintre angajatori au ales să convină
cu angajaţii ca aceştia să muncească de acasă.
Munca la domiciliu
„Articolul 108 din Legea nr. 53/2003 privind
Codul muncii (în continuare „Codul muncii”) reglementează statutul salariaţilor
care efectuează munca la domiciliu, arătând că aceştia sunt acei salariaţi care
îndeplinesc la domiciliul lor activităţile specifice profesiei pe care o deţin.
Printre particularităţile muncii la domiciliu se numără faptul că salariatul îşi
stabileşte singur programul de muncă, conform alineatului 2 al aceluiaşi
articol”, afirmă Călin Haiduc, avocat Iordăchescu & Asociaţii.
Ca regulă generală, angajatorul trebuie să
stabilească prestarea muncii de la domiciliu de comun acord cu salariatul.
Contractul individual de muncă la domiciliu se încheie în formă scrisă şi
trebuie să cuprindă pe lângă clauzele generale reglementate în articolul 17
Codul muncii, elementele prevăzute de articolul 109 din aceeaşi lege,
respectiv:
• precizarea expresă că salariatul lucrează la domiciliu;
• programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze
activitatea salariatului său şi modalitatea concretă de realizare a
controlului;
• obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul
salariatului, după caz, al materiilor prime şi materialelor pe care le
utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.
„Necesită menţionat faptul că în conformitate
cu articolul 48 din Codul muncii, prin excepţie de la regula generală, în caz
de forţă majoră angajatorul poate stabili în mod unilateral ca salariatul să
desfăşoare activitatea specifică profesiei sau funcţiei pe care o exercită de
la domiciliu. Totuşi, în situaţia în care o asemenea măsură a fost dispusă pe
durata cât cazul de forţă majoră era în fiinţă, efectele acesteia vor înceta
odată cu dispariţia cazului de forţă majoră care a impus luarea măsurii”,
continuă Av. Călin Haiduc.
Telemunca
Legea nr. 81/2018 privind reglementarea
activităţii de telemuncă (în continuare „Legea nr. 81/2018”) permite ca
angajatorul să convină cu salariatul, acolo unde este posibilă, prestarea de
către acesta din urmă a activităţilor şi atribuţiilor specifice funcţiei, ocupaţiei
sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de
angajator. Telemunca este definită de articolul 2 litera a) din Legea nr.
81/2018 drept „o formă de organizare a muncii, prin care salariatul, în mod
regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei
sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de
angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor”.
Observăm că spre deosebire de reglementarea
muncii la domiciliu cuprinsă în Codul muncii, reglementarea din Legea nr.
81/2018 presupune în mod suplimentar utilizarea tehnologiei informaţiei şi a
comunicaţiilor de către salariat în desfăşurarea activităţilor specifice. În
acelaşi sens, în cazul regimului de telemuncă, salariatul îşi poate desfăşura
activitatea specifică din orice alt loc decât cel organizat de angajator, nu
doar de la domiciliu.
Articolul 5 alineatul 2 din Legea nr. 81/2018
reglementează clauzele particulare pe care contractul individual de muncă având
ca obiect activitate desfăşurată în regim de telemuncă trebuie să le conţină,
pe lângă cele din articolul 17 Codul muncii. În concret, este vorba despre:
• precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă;
• perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară
activitatea la un loc de muncă organizat de angajator;
• locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, convenite de părţi;
• programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea
telesalariatului şi modalitatea concretă de realizare a controlului;
• modalitatea de evidenţiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;
• responsabilităţile părţilor convenite în funcţie de locul/locurile
desfăşurării activităţii de telemuncă, inclusiv responsabilităţile din domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă în conformitate cu prevederile art. 7 şi 8;
• obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la locul
desfăşurării activităţii de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le
utilizează în activitatea sa, după caz;
• obligaţia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la
dispoziţiile din reglementările legale, din contractul colectiv de muncă
aplicabil şi/sau regulamentul intern, în materia protecţiei datelor cu caracter
personal, precum şi obligaţia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
• măsurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul să nu fie
izolat de restul angajaţilor şi care asigură acestuia posibilitatea de a se
întâlni cu colegii în mod regulat;
• condiţiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente
activităţii în regim de telemuncă.
Avantaje şi dezavantaje
Atât în situaţia desfăşurării activităţii
specifice în regim de muncă la domiciliu cât şi în regim de telemuncă,
angajatorii şi salariaţii au deopotrivă o serie de avantaje şi dezavantaje.
În ceea ce îi priveşte pe angajatori, în
ambele regimuri, aceştia beneficiază de costuri reduse cu privire la amenajarea
şi întreţinerea spaţiului destinat desfăşurării activităţii salariaţilor. În
rândul dezavantajelor se numără în schimb lipsa posibilităţii de verificare a
salariatului în mod concret, decât în condiţiile stabilite de comun acord şi cu
o notificare prealabilă în acest sens.
În ceea ce îi priveşte pe salariaţi, aceştia
beneficiază de reducerea costurilor şi a timpului pierdut cu deplasarea între
locuinţă şi locul de muncă. Într-adevăr, în situaţia în care salariatul
efectuează munca în regim de telemuncă, aceste costuri pot să nu dispară în
situaţia în care locaţia desfăşurării activităţilor este alta decât domiciliul
acestuia. Totodată, în funcţie de personalitatea fiecărui salariat, aceştia pot
fie mai productivi sau dimpotrivă, mai dezorganizaţi.
Neajunsuri ale reglementărilor actuale
Cu privire la telemuncă a fost expusă în
literatura de specialitate opinii, prin care a fost subliniată o problemă care
poate apărea în situaţia în care angajatorul doreşte să verifice activitatea
salariatului, în conformitate cu prevederile cuprinse în articolul 5 alineatul
2 litera d) din Legea nr. 81/2018, iar acesta din urmă desfăşoară activitatea
specifică la domiciliu. În ipoteza în care salariatul nu îşi exprimă
consimţământul pentru ca angajatorul să pătrundă în domiciliul acestuia,
verificarea activităţii desfăşurată de salariat nu poate fi efectiv realizată.
Unii avocaţi consideră că într-o asemenea situaţie salariatul poate fi tras la
răspundere disciplinară sau patrimonială de către angajator.
„Observăm că şi în situaţia în care salariatul
desfăşoară muncă la domiciliu în temeiul articolului 108 din Codul muncii poate
fi ridicată problema expusă anterior. Aceasta deoarece în cuprinsul articolului
109 litera b) din Codul muncii avem reglementată posibilitatea ca angajatorul
să verifice activitatea desfăşurată de salariat, întocmai precum în cazul
telemuncii. Prin urmare, în măsura în care angajatorul nu obţine consimţământul
salariatului pentru a pătrunde în locuinţa acestuia, primul nu are la îndemână
niciun mijloc pentru a-l obliga pe salariat să-i permită accesul. Soluţia de
sancţionare disciplinară sau patrimonială a salariatului propusă anterior poate
fi aplicată şi într-o atare ipoteză.” este de părere Av. Călin Haiduc.
Totuşi, apreciem că în situaţia în care
salariatul desfăşoară activitate în regim de telemuncă conform Legii nr.
81/2018 trebuie avut în vedere specificul acestui regim, dat de utilizarea în
mod necesar de către salariat a tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor
pentru desfăşurarea activităţilor specifice. Prin urmare, angajatorul va avea
cel mai probabil posibilitatea de a verifica activitatea salariatului tot prin
intermediul tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor. O asemenea modalitate
de exercitare a prerogativelor de verificare a activităţii salariatului apare
ca fiind mai puţin intruzivă, în timp ce oferă angajatorului posibilitatea
realizării unui control efectiv.
În concluzie,
tot mai multe domenii de activitate, profesii, funcţii sau
meserii au evoluat înspre a permite salariatului să presteze activităţile
specifice în alt loc decât cel uzual, amenajat de angajator. Tehnologia actuală
permite comunicarea în timp real între două sau mai multe persoane în mod
gratuit, utilizând o conexiune la internet, indiferent de poziţia geografică a
persoanelor care comunică.
„Ultimul an ne-a arătat că munca în regim de
home-office, având ca temei juridic textele de lege prezentate anterior, poate
fi implementată cu succes în foarte multe sectoare de activitate, unde în
realitate, prezenţa fizică a salariatului la locul de muncă nu este necesară. În
ce măsură aceste regimuri de desfăşurare a muncii vor fi păstrate şi după
terminarea pandemiei, rămâne de văzut. Cert este însă faptul că aceste
instituţii juridice au avut timp pentru a fi analizate prin prisma ultimelor
evenimente şi de a fi, eventual, îmbunătăţite pe viitor”, încheie Av. Călin
Haiduc.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
2 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Comentariu considerat abuziv.
Buna! Caut persoane care vor să caștige niște bani in plus! Nu trebuie decat să instalați browserul https://cryptotabbrowser.com/18577850 și să il utilizați zilnic. Este rapid și daca iti place Chrome, o să-ți placă si asta pentru ca arata si se comporta identic! Cu exceptia faptului că puteți extrage Bitcoins doar folosindu-l! Suna bine? Nu ezitați și alăturați-vă! https://cryptotabbrowser.com/18577850