Cum s-a schimbat sectorul auto din România la un an de la debutul pandemiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Producţia de autoturisme din România a ajuns la 438.107 unităţi, anul trecut, cu 10,67% mai puţin faţă de 2019, când au fost produse 490.412 unităţi, arată datele publicate de Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Statisticile arată un trend descendent şi în cazul autoturismelor nou înmatriculate în 2020.

Potrivit sursei citate, nici anul 2021 nu aduce veşti bune pentru industria auto. În luna ianuarie, în România au fost produse cu 10,71% mai puţine unităţi faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. 

Cei doi mari producători din România, Dacia şi Ford, au înregistrat niveluri de producţie similare, realizând aproximativ acelaşi număr de unităţi în fabricile din Mioveni, respectiv Craiova.

Accelerarea cererii pentru autoturisme sustenabile

La nivel global, există o presiune asupra sustenabilităţii sectorului auto în sensul limitării emisiilor de dioxid de carbon.  

Ford a anunţat deja tranziţia către un viitor 100% electric în Europa. Oficialii companiei au declarat că vor realiza o investiţie de peste 1 miliard de dolari în modernizarea fabricii din Cologne, Germania. 

Astfel, compania estimează că până în anul 2026, 100% dintre automobilele vândute pe teritoriul UE vor fi electrice sau hibrid, iar până în 2030 toate automobile produse în Europa vor fi electrice.

”Deşi consumatorii tind să fie din ce în ce mai interesaţi de alternative sustenabile, costul acestor automobile este încă un factor decisiv în alegerile lor. Vehiculele electrice rămân în continuare semnificativ mai scumpe decât celelalte tipuri de maşini, chiar dacă pe termen lung costurile cu combustibilul şi întreţinerea contrabalansează această diferenţă.”, transmite ACAROM.

Sursa citată precizează că, pentru a creşte interesul clienţilor pentru autoturismele „verzi” va fi necesară colaborarea tuturor jucătorilor din industria auto pentru a identifica soluţii accesibile, astfel încât costul de producţie şi implicit cel de vânzare al maşinilor să scadăşi să devină o alternativă reală la autoturismele clasice. 

În acelaşi timp, autorităţile întreprind măsuri pentru a îmbunătăţi parcul auto din România, care este unul dintre cele mai vechi din Europa.

Recent, reprezentanţii Ministerului Mediului au anunţat modificări importante asupra programului „Rabla” care să sprijine achiziţiile de maşini noi sau electrice. Astfel se majorează prima de casare (de la 6.000 lei la 7.500 lei), în timp ce bugetul pentru achiziţia de maşini electrice sau tip plug-in se dublează.   

Brexit – o nouă provocare pentru industria auto

Începând cu 1 ianuarie 2021, a intrat în vigoare acordul comercial de cooperare încheiat între Uniunea Europeanăşi Regatul Unit, prin care au fost agreate regulile generale de colaborare în sectorul auto. 

Cu toate acestea, producătorii de componente auto şi autoturisme au fost nevoiţi să analizeze şi/ sau să readapteze cu atenţie modelele de business existente, ţinând cont de iminentele dificultăţi practice cu care au început să se confrunte (costuri suplimentare pentru reorganizarea lanţurilor de aprovizionare, instruirea personalului, modificările aduse legislaţiei, raportări suplimentareetc.).

Măsuri fiscale cu impact asupra optimizării fluxului de numerar

În decursul anului 2020, autorităţile române au venit în sprijinul mediului de afaceri cu o serie de măsuri fiscale, parte dintre ele fiind recent prelungite chiar până la începutul anului 2022, cu scopul de a atenua impactul negativ generat de pandemie, într-un context în care piaţa auto la nivel european se afla deja în declin încă dinainte de apariţia acestei provocări globale. 

ACAROM aminteşte aici eşalonarea la plată a obligaţiilor bugetare, amânarea plăţii taxelor, accelerarea rambursărilor TVA, exceptarea de taxe în cazul sumelor acordate angajaţilor care lucreazăîn regim de telemuncă (în limita plafonului lunar de 400 lei)etc. 

”Toate aceste măsuri au fost completate la finalul anului 2020 cu cel mai important pachet de modificări aduse Codului fiscal şi celui de procedură fiscală (consolidarea fiscală pentru impozitul pe profit, relaxarea condiţiilor privind acordarea certificatului de amânare a plăţii TVA în vamă, deducerea integrală a ajustărilor pentru deprecierea creanţelor începând cu 1 ianuarie 2022etc.), măsuri de altfel solicitate de către mediul de afaceri de mai bine de 3 ani.”, transmit reprezentanţii ACAROM.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite