VIDEO Dan Şova, la Adevărul Live: România va avea 3.000 de kilometri de autostrăzi în 2020, întreţinerea lor va fi o povară pentru orice Guvern

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu cei 1.700 de kilometri de autostradă pentru care se fac acum studii de fezabilitate, România va avea 3.000 de kilometri de autostradă în anul 2020, iar întreţinerea acestora va costa foarte mult, indiferent de culoarea politică a Guvernului, a declarat Dan Şova, ministrul Transporturilor, la Adevărul Live.

Despre CNADNR

CNADNR spune că avem nevoie de 4 miliarde de euro numai pentru acoperire de gropi, dar noi avem doar 250 de milioane de euro. Hai, poate au exagerat, nu au patru, au două. Dar noi tot 250 de milioane de euro. Numai Sfântul Apostol Pavel le poate rezolva. Pe anul acesta absorbţia pe Programul Operaţional Transport va fi de puţin peste un miliard de euro. Noi acum întoarcem banii de la groapă. Banii s-au pierdut pe perioada 2007-2013.

Despre Bucureşti-Ploieşti

Am reziliat contractul cu Pizarotti, aveau pretenţii de încă 70% din valoarea contractului pentru cei 6 kilometri din oraş până la şoseaua de centură. Trebuie găsită o soluţie cu Primăria Capitalei, pentru că nimeni nu s-a gândit că vin oameni cu 130 de km/h din patru benzi şi în Colentina ajung la semafor şi două benzi. Or, nu se poate aşa ceva, se va face o coadă de patru kilometri. Trebuie preluat cumva traficul.

Despre Sibiu-Piteşti

Studiul de fezabilitate a fost publicat în SEAP, urmează în 2 iulie să fie desemnat câştigătorul. Comisia Europeană a considerat absolut necoresponzător vechiul studiu, pentru că nu are studii geo, nu are descărcare arheologică. Comisia finanţează acest studiu, pentru cel vechi e o problemă a Curţii de Conturi dacă banii vor fi recuperaţi.

Despre Comarnic-Braşov

Munca CNADNR s-a terminat în decembrie, de atunci până acum sunt discuţii între constructor, finanţatorii privaţi şi finanţatorii instituţionali - BEI, BERD. Am trimis documente Eurostat, şi eu aştept semnarea contractului. Sunt trei riscuri în contract şi modul de alocare a acestor riscuri determină dacă Eurostat va lua în calcul la deficit. O dată la trei ani orice autostradă trebuie reabilitată. Dacă ai concesionarul, le face el. Dacă se vor termina cei 1.700 de kilometri de autostradă pe care se fac acum studii de fezabilitate, vom avea 3.000 de kilometri de autostradă în 2020. Dar orice guvern, de orice culoare, va avea o mare responsabilitate, aceste autostrăzi trebuie întreţinute, iar acest lucru costă foarte mult.

Este o discuţie taxarea autostrăzilor, nu peste un an, nu peste doi, dar în viitor. Nu-i normal să plăteşti rovinietă, trebuie găsită o formulă astfel încât autostrăzile să fie scoase de sub rovinietă.

Dan Sova la Adevarul Live FOTO David Muntean

Despre autostrăzi

La începutul lunii septembrie vom avea un câştigător pe tronsonul Câmpia Turzii - Ogra - Târgu Mureş, apoi urmează contestaţiile, noiembrie e un termen realist.

Despre lotul 3 pe Sibiu-Orăştie, constructorul Impregilio a cerut în plus 365 de milioane de lei, dar tribunalul arbitral le-a acordat doar 27 de milioane de lei. Au pierdut ca bani, dar au câştigat ca timp. Nu vor mai termina în noiembrie. Ţinta noastră nu e să calculăm penalităţi, ci să avem autostrada. Suma suplimentară este sub 10% din valoarea contractului, altfel Comisia Europeană trebuia să dea un nou acord.

Despre privatizări

Ministerul Transporturilor are specialişti buni în administrare, dar nu şi în privatizare. Imediat ce se va înfiinţa Departamentul de Privatizare de la Ministerul Economiei, CFR Marfă va trece la acest departament pentru privatizare.

Despre CFR Marfă

Privatizarea CFR Marfă este singura soluţie, veţi vedea că privatul nu va mai pierde licitaţii pentru că este mediu concurenţial. Aşa nu vor mai exista dosare la DNA cu domnul Gruia Stoica încercând să afle preţul concurenţei. CFR Marfă are 8.700 de angajaţi, acum o să mai plece în jur de 2.000 de oameni, dar veţi vedea că în 5 ani de la privatizare, se vor crea locuri de muncă şi va ajunge la 11.000 de locuri de muncă.

Despre Tarom

Am dat afară consiliul de administraţie pentru că trecuseră 150 de zile şi nu prezentaseră planul de administraţie. CFR Marfă este un exemplu drag mie: cum se poate să depună la licitaţia Complexului Energetic Oltenia o ofertă de 46% din valoarea contractului de anul trecut, adică 256 de milioane de lei, şi apoi să vină în mod suspect GFR să depună ofertă de 255 de milioane? La CFR Călători exista director o doamnă Chinde, iar soţul ei lucra la GFR şi s-a întâmplat să aibă GFR trasă cu 10 minute înainte să ajungă în gară trenul CFR. Lua toţi călătorii din staţie şi apoi trenul CFR Călători mergea gol şi provoca pierderi uriaşe. Nu se poate să nu existe o clauză de neconcurenţă, ar trebui ca 3 ani să nu poată să meargă la concurenţă. Dar înţeleg şi de ce nu există această clauză, pentru că orice instanţă va spune că această clauză trebuie plătită. Or, cu 25-30 de milioane de lei vechi nu ai cum să impui o clauză de neconcurenţă.

Despre managementul privat

S-a ajuns la situaţia în care anumite companii nu au implementat deciziile luate în comun cu FMI şi le-am prezentat cu acte. Mă întreabă presa de ce pierde CFR Marfă p ebandă contracte în mod suspect sau de ce GFR câştigă contracte cu vagoanele CFR? Păi ori e management privat, ori interferăm în conducere. Consiliul de Administraţie refuză să pună la dispoziţia AGA bilanţul lunar sau care e situaţia contractelor. Ministerul de Finanţe va realiza o procedură astfel încât şi managerii privaţi să poată fi controlaţi pe linie tehnică, financiară, de administrare. Dacă iei decizii pentru 47.000 de ceferişti, atunci ai responsabilităţi. Dar dacă îi subordonăm către ministrul de resort, atunci n-am făcut nimic, trebuie subordonaţi faţă de Finanţe. Mă întreba un ziarist de ce niciun manager privat de la CFR nu a lucrat în domeniul feroviar. Foarte bună întrebarea, dar nu trebuie să mi-o puneţi mie, nu eu i-am ales. Am stat zile cu oameni de la tehnic ca să-mi explice situaţia, şi în căi ferate şi în domeniul aerian şi în naval. Cred că trebuie să fie în conducere oameni care se pricep la domeniul respectiv.

dan sova foto david muntean

Despre remanierea Guvernului

Nu s-a discutat în niciun cadru despre remanierea Guvernului, domnul Voinea şi domnul Gherghina sunt doi profesionişti excelenţi. Imi pare rău că pleacă din Guvern. Dânsul şi cu domnul Voinea erau responsabili cu cea mai deliccată parte a Guvernării, gândiţi-vă că trebuie să ne îndreptăm spre Schengen şi zona euro.

Despre portofoliul Justiţiei

Eu mă simt foarte bine la Transporturi, dar eu sunt un soldat al partidului, unde mă pune partidul acolo o să fiu.

Despre prezidenţiale

Eu nu văd niciun alt candidat la prezidenţiale, decât Victor Ponta. Dar candidatura este o opţiune a dânsului, dacă îşi depune candidatura în interiorul partidului. Deci în primul rând trebuie să îşi depună candidatura. Dacă îşi va depune candidatura, în mine va avea un susţinător înfocat. Am şi convingerea că va câştiga. Dacă va ajunge preşedintele României, dumneavoastră mai mult decât noi veţi avea ocazia să faceţi o retrospectivă a doi ani şi jumătate de guvernare, veţi concluziona că au scăzut dobânzile plătite, au fost reîntregite salarii, veţi concluziona că ar fi cel mai bun prim-ministru din istoria României.

Mai puteţi citi: 

[<a href="//storify.com/adinavlad/dan-ova" target="_blank">View the story "Dan Şova" on Storify</a>]

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite