Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Dan Şova: O autostradă în Moldova se va construi cu fondurile din 2014-2020

4
14 May 2013 02:47:56
Autor: Nadina Neamţu
FOTO Arhivă Adevărul
FOTO Arhivă Adevărul

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional, Dan Şova, a dat asigurări, luni seară, că pe alocarea financiară 2014 - 2020 se va construi o autostradă în Moldova, însă nu a putut să spună exact care va fi aceasta.

 

Întrebat când va putea avea Moldova o autostradă, acesta a răspuns că pe alocarea financiară 2014 - 2020 se va construi una.

„De la Botoşani la Galaţi nu cred că vom avea o autostradă în exerciţiul financiar următor, dar se va construi una în Moldova. Pe alocarea financiară 2014 - 2020 în mod evident se va construi autostradă în Moldova. Dacă se va construi pe Coridorul IX, adică Ploieşti - Iaşi, dacă se va construi pe Iaşi - Bacău - Braşov, îmi este greu să vă spun. Asta este o chestiune de decizie a Guvernului“, a afirmat Şova la Realitatea TV.


Ministrul delegat a ţinut să precizeze că tronsonul de autostradă Craiova - Piteşti este unul strategic necesar industriei grele din România şi a celei de automobile, care va ajuta ca produsele acestora să ajungă în Portul Constanţa.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Mihail Amarie
14.05.2013, 03:31:56

Ar putea fi facuta o autostrada pe coridorul Bucuresti - Suceava care ar avea o posibila continuitate spre nord, spre tarile baltice si Polonia, care este un coridor foarte important de transport, sau o autostrada pe ruta Bucuresti - Chisinau (care e oras mare), care ar avea o continuitate inspre Ucraina, insa o autostrada care sa mearga la Iasi nu ar avea nici un sens caci de acolo nu ar putea avea nici o continuitate si dupa parerea mea ar fi o mare prostie. Ca sa se ajunga la Iasi, s-ar putea construi un drum expres care sa se racordeze la autostrada.

+1 (1 vot)
Ignacio Valuta
13.12.2013, 16:29:43

pai exista deja... drumul expres E583 (Roman - Iasi)

Ilona
14.05.2013, 10:12:33

da, intr-adevar asta-i cea mai buna si mai convenabila solutie : Bucuresti-Suceava-Siret cu iesire spre Ukraina,Polonia........spre Iasi nu-i vad rostul.....

+1 (1 vot)
Covasnianu Adrian
15.08.2013, 15:41:47

Domnul Sova nu cunoaste traseul coridorului pan european IX. Acesta a fost stabilit in 1994 - Helsinki si ulterior confirmat la Creta in 1997. Trebuie sa relationeze Bucurestiul cu Chisinaul pe distanta cea mai scurta. O harta aici: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pan-European_corridor_IX.svg Oamenii politici locali si nationali discuta despre localitati diferite, ca si cum ar fi permisa relocarea coridorului. Investitiile facute de Romania si Moldova in vama Albita si drumul Leuseni-Chisinau au fost de prisos? Investind (din nou) pe Valea Siretului adanceste din ce in ce mai mult saracia in Moldova (mai exact Podisul Barladului), si asa un teritoriu izolat "politic" si economic. Eu as vedea alfel lucrurile: coridorul IX sa ramana in actuala forma. Valea Siretului si implicit portiunea Roman-Iasi sa beneficieze de sosele de centura (Adjud, Bacau,Roman, Tg. Frumos si Suceava) si traficul se poate desfasura in conditii normale si poate sustine in continuare usoare cresteri ale traficului. Cu un efort financiar se poate largi la 2 benzi pe sens. In plus, construirea unui drum rapid, de 2 benzi sau chiar expres pe sectiunea Iasi-Raducaneni-Albita ar rezolva unele probleme. Avem o situatie clara, coridorul IX (pe traseul acestuia) trebuie sa relationeze Romania cu Moldova sau Ucraina si asa mai departe catre Pskov-Helsinki... Daca reducem la nivel national acest lucru inseamna sa relationezi si Bucurestiul cu o vama de la estul sau nordul Romaniei. Avand in vedere ca traseul spre Moldova este unic si comun pe relatia spre Ramnicu Sarat-Buzau-Focsani, problema se pune de la Focsani sau mai exact de la Tisita. Consideram 2 variante cu iesire spre Albita sau Sculeni: varianta 1 : Focsani - Bacau - Roman-Iasi-Sculeni are 252 de km. Grosso modo sa consideram 250 km (cu toate ca autostrada va fi mai "dreapta") si la un standard de cost minim de autostrada în zona de deal - 4.980.000 euro/km,, rezulta un cost minim de 1,24 mild euro. varianta 2 : Focsani-Tecuci-Barlad-Husi-Albita are 170 de km. Rezulta un cost minim de 846,6 mil euro. Deci, o diferenta de 50% in favoarea Albitei. Acestea sunt niste calcule empirice, insa care pot arata o diferenta si o realitate. Plus ca, traficul de marfuri pe relatia Bucuresti/Brasov - Chisinau se realizeaza in general prin Albita, mai ales ca si drumul de la Albita/Leuseni spre Chisinau este drum national (M1 - drum magistral, un fel de drum national de la noi), pe cand pe relatia Sculeni-Chisinau este un drum republican (R1 - drum republican, un fel de drum judetean ca si profil transversal). Intreaba un transportator local cum se conduce pe R1 si cum se conduce pe M1. Ideea generala este ca, coridorul IX, este mai corect trasat prin Husi, decat cum se gandeste acum, prin Bacau, in termen de costuri si timp. Solutia spre sa fie una corecta si logica!

Modifică Setările