Dăncilă se laudă cu începerea lucrărilor la autostrada din Moldova. ONG: Se construieşte doar pe un sens din cauza birocraţiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
dancila

Prezentă luni la Forumul Auto 2019 de la Craiova, premierul Viorica Dăncilă a anunţat că au început lucrările la primii kilometri de autostradă în Moldova. Asociaţia Pro Infrastructură susţine însă că lucrările au demarat doar pe un sens şi că mai durează până se va construi la putere maximă.

Premierul Viorica Dăncilă a declarat, luni, că înţelege supărarea oamenilor, care reclamă ritmul în care s-a lucrat în infrastructura rutieră şi de cale ferată.

Premierul a precizat că săptămâna trecută au început lucrările la primii kilometri de autostradă din Moldova, iar în privinţa drumului expres Craiova – Piteşti, Dăncilă a spus că acesta este deja în fază avansată.

„Va avea o lungime de peste 121 km, are o valoare totală estimată de aproape 5 miliarde de lei, inclusiv TVA, iar pentru o realizare cât mai eficientă, obiectivul a fost împărţit în 4 tronsoane. Contractele pentru proiectarea şi execuţia celor 4 tronsoane au fost scose la licitaţie în anul 2017, iar contractele pentru tronsoanele 1 şi 2, au fost semnate deja în decembrie 2018. Practic, anul acesta tronsoanele 1 şi 2, în lungime de 57,55 km şi cu o valoare însumată de peste 2 miliarde de lei cu TVA, au intrat în linie dreaptă, aflându-se în faza de proiectare. Trebuie să precizez că licitaţiile pentru tronsoanele 3 şi 4 au fost anulate în instanţă. În acest moment, documentaţia necesară acestor tronsoane se află în procedura de reactualizare pentru a putea fi lansată din nou la licitaţie anul acesta”, a spus Dăncilă, la Craiova.

Premierul a mai spus că este în desfăşurare Programul de modernizare a liniei de cale ferată pe secţiunea Arad – Caransebeş – Craiova – Calafat şi Craiova – Bucureşti – Constanţa Port, care va ajuta la creşterea capacităţii de transport, reducerea timpilor de parcurs şi eliminarea restricţiilor de viteză.

„Nu în ultimul rând, Guvernul a aprobat de curând Proiectul pentru Bucureşti-Craiova- Drobeta-Lugoj cu bifurcaţie şi spre Calafat dinspre Craiova care va fi realizat în Parteneriat Public Privat. În aprilie o să fie gata studiul de fundamentare pentru a putea fi scos la licitaţie. Proiectul Pitesti-Sibiu, la fel de aşteptat se află în stadiu destul de avansat. Proiectare şi execuţie Secţiunea 1 Sibiu – Boiţa - procesul de evaluare a ofertelor a fost finalizat. A fost anunţat câştigătorul. Astăzi (luni - n.r.) expiră perioada de contestaţii şi dacă totul este în regulă, până la sfârşitul săptămânii putem semna contractul. De asemenea, procesul de evaluare a ofertelor a fost finalizat şi pentru proiectarea şi execuţia Secţiunii 5 Curtea de Argeş – Piteşti”, a mai spus Viorica Dăncilă.

În ceea ce priveşte secţiunea 4 Tigveni - Curtea de Argeş a autostrăzii Sibiu – Piteşti, documentaţia de atribuire în vederea lansării procedurii de achiziţie publică a fost finalizată şi transmisă spre publicare la ANAP în luna ianuarie 2019, potrivit primului ministru, însă secţiunile 2 şi 3 ale autostrăzii Sibiu- Piteşti sunt blocate din cauza contestaţiei împotriva Acordului de Mediu obţinut în decembrie 2018.

ONG: În timpul protestelor de vineri, CNAIR anunţa începerea lucrărilor la centura Bacău

Asociaţia Pro Infrastructură a anunţat că vineri, în timpul protestelor, CNAIR anunţa începerea lucrărilor la centura Bacău.

„Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi Ministerul Transporturilor România, de teama protestului de astăzi, încearcă să îl acopere şi să îl discrediteze printr-o acţiune de PR de cea mai joasă speţă: anunţă începutul chiar de astăzi al lucrărilor la Centura Bacău, parte din Autostrada A7.

Însă noi am arătat în premieră, pe 11.03.2019, primele imagini cu activitate în teren care a început deja de săptămânile trecute. 

Antreprenorul general are autorizaţie de construire doar pentru un sens din cele două (semi-profil), celălalt neavând încă proiectul aprobat. Aşa că mai durează până când vom avea toată birocraţia rezolvată şi se va putea lucra la putere maximă pe prima autostradă din Moldova”, scria atunci Asociaţia.

Lucrările pe centura Bacău (31 km), care într-adevăr include şi primii kilometri de autostradă din Moldova - circa 16 km care se suprapun peste traseul viitoarei autostrăzi A7, au demarat de aproape o săptămână.

Contractul pentru proiectul centurii Bacău a fost semnat cu UMB-Tehnostrade în decembrie 2018, după un an de licitaţie, însă tot proiectul are o istorie mult mai lungă, autorităţiile chinuindu-se să pornească şantierul încă din 2015. 

De altfel, Asociaţia Pro Infrastructura a amintit de „Povestea halucinantă” a proiectului care începe încă din 2007 când a fost făcut primul Studiu de Fezabilitate şi proiectul tehnic: 

„În 30.04.2013 este lansată licitaţia de lucrări pe FIDIC Roşu. Pe 14.11.2013 se anunţă câştigătorii: turcii de la Eko Insaat cu suma de 393 milioane de lei. Urmează contestaţiile şi abia pe 01.04.2015 se semnează contractul.

Atenţie, după un an, pe 25.05.2016 se dă ordinul de începere! Motivul? Autorităţile nu au putut da avansul în 2015 deoarece finanţarea europeană POS-T 2007-2013 se încheia la finalul lui 2015 şi nu era suficient timp pentru a realiza progres în teren care să justifice plata.

Abia în 01.09.2016 apar primele semne de viaţă în şantier, prin câteva poze puse pe Facebook. Eko Insaat efectiv se chinuie să execute ceva semnificativ... iar în 13.04.2017 contractul se reziliază în urma notificării trimise chiar de constructor, recunoscând că nu are capacitatea financiară să susţină proiectul.

Licitaţia a fost relansată pe 16.12.2017. Ofertele au fost deschise în 12.02.2018 şi ulterior două din cele patru asocieri participante au depus contestaţii în urma descalificării, printre care o altă companie turcă: Ictas Insaat. Câştigătorul a fost anunţat în 09.08.2018: asocierea UMB-Tehnostrade cu suma de aproape 669 milioane lei (fără TVA).

Între timp contestaţia Ictas Insaat a fost admisă de CNSC, iar CNAIR a fost obligată să le reevalueze oferta. Mai mult, turcii au atacat şi raportul prin care românii erau desemnaţi câştigători. După lupte complicate, până la urmă se parafează contractul cu UMB în 22.12.2018.”

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite