De la influenţă la concurenţă. Restartarea pieţei de gaze din România

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Modificarea, remodificarea, reremodificare, rereremodificare etc. a legislaţiei primare şi secundare de pe piaţa de gaze, lipsa unui model de piaţă, incoerenţa legislaţiei din sectorul gazelor naturale, obligă la renunţarea la improvizaţii şi cârpeli, şi face necesară reconstrucţia de la zero a pieţii de gaze - Punct şi de la capăt pe piaţa de gaze.

O viziune asupra viitoarei pieţe a gazelor naturale este construirea unei pieţe libere, lichide, responsabilă, atent supravegheată, dezvoltând modalităţi de susţinerea clienţilor vulnerabili, unic dispecerizată pentru prevenirea crizelor şi în situaţii de criză, total integrată în Uniunea Energetică Europeană şi promovând dezvoltarea durabilă a resurselor de gaze.

Amplasarea tranzacţiei ca unic scop al sectorului de gaze, este punctul de plecare al construirii unei noi pieţe de gaze

Toate activităţiile din sectorul gazelor naturale (proiectare, construcţie, explorare, exploatare, servicii aferente manipulării gazelor) trebuie să aibă un singur scop acela de a facilita tranzacţionarea gazelor naturale cu scopul obţinerii celor mai bune preţuri ale gazelor la un moment dat şi pentru o anumită calitate a furniturii. Astfel, este necesar să se iasă urgent din cutuma ultimilor 16 ani în care activităţile conexe activităţii de furnizare, au devenit activităţi de bază şi activitatea de furnizare activitate conexă. Proiectul ”liberalizarea pieţii de gaze” derulat în ultimii 16 ani a pierdut din vedere obiectivul pieţei, acela de a vinde-cumpăra gaze şi necesitatea ca pentru a realiza acest deziderat să se realizeze anumite activităţi : explorarea zăcămintelor, extracţia gazelor, dezvoltarea unei anumite forme de înmagazinare, proiectarea şi construcţia de conducte, explorarea obiectivelor din sector, dispecerizarea, măsurarea, alocarea etc.

image

 Amplasarea tranzacţiei ca unic scop al sectorului de gaze, este în opinia mea, punctul de plecare al construirii modului în care se vor desfăşura celelalte activităţi din sectorul gazelor naturale. Astfel, este necesar a se înţelege că:

  • Legislaţia primară şi secundară, pentru toate activităţile din piaţa de gaze trebuie să aibă ca scop dezvoltarea tranzacţionării;
  • Transparenţa totală, asupra activităţiilor care se desfăşoară în sectorul gazelor naturale (fără a aduce atingere elementelor de confidenţialitate), activităţi, cantităţi, costuri, preţuri, penalităţi etc.
  • Diseminarea detaliată şi continuă a modului de realizare a tranzacţiilor, a realizării activităţii de proiectare, execuţie, exploatare a conductelor nu ca un scop în sine, ci cu unicul scop de a dezvolta piaţa, de a creşte numărul de tranzacţii şi a volumelor tranzacţionate, la creşterea gradului de utilizare a infrastructurii, la determinarea tuturor actorilor din sectorul gazelor naturale să activeze cu scopul de a favoriza tranzacţionarea gazelor;
  • Informatizarea sectorului gazelor naturale, pentru a asigura accesul rapid şi detaliat la informaţii care să susţină tranzacţiile, la dezvoltarea pieţii, la creşterea cererii de gaze, la reducerea costurilor din activităţile conexe;
  • Înfiinţarea unei instituţii pentru soluţionarea litigiilor de pe piaţa de gaze (SAL), ca entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, de interes public, a cărei activitate să fie medierea conflictelor de pe piaţa de gaze;
  • Crearea unui department specializat şi puternic pentru Protecţia Consumatorilor de Gaze, în cadrul ANPC, care să se autosizeze şi să răspundă rapid şi profesionist la toate sesizările consumatoriilor de gaze naturale, cu scopul de ai apăra pe aceştia, de a prevenii acţiunile furnizorilor în afara legii şi de a sancţiona dur abuzurile
  • Crearea unui department specializat şi puternic in domeniul gazelor, in cadrul Consiliului Concurenţei, care să se autosizeze rapid la orice potenţială poziţie dominantă din piaţă, cu scopul de a prevenii, proteja, menţine şi stimula concurenţa, şi de a sancţiona dur abaterile de la principiile concurenţei.
  • ANRE profesionist, independent, scos de sub influenţa politicului şi a grupurilor de interese, capabilă să acţioneze în interesul dezvoltării pieţei de gaze;
  • Introducerea unui set de bune practici (guvernanţă energetică) la nivelul tuturor entităţilor indiferente dacă desfăşoară activităţ de bază, secundare sau conexe din sectorul gazelor naturale, cu scopul dezvoltării tranzacţiilor, creşterii concurenţei şi integrităţii pe piaţa de gaze,
  • Eliminarea pieţei reglementate şi dezvoltarea de programe de sprijinire şi mai ales de reducere a numărului de consumatori vulnerabili (real vulnerabili),
  • Infrastructura (de producţie, transport, distribuţie etc.) trebuie astfel proiectată, construită, regândită, exploatată cu scopul de a satisfice orice tip de tranzacţie, de a răspunde cerinţelor pieţii în mod efficient şi eficace, de a nu mai fi o ”piatră de gâtul ofertei”, de a nu mai consuma inutil valoarea intrinsecă a gazelor naturale;
  • Definirea unei entităţi (Autoritatea Naţională de Dispecerizare şi Securitate Energetică), care să aibă acces legal la toate datele din sectorul energetic, sub obligaţia de confidenţialitate, şi care să prevină situaţile de criză/urgenţă prin analiza în ansamblu a problemelor energetice (gaz, ţiţei, electricitate, cărbune), transmiţând avertizările corespunzătoare şi care sş aibe competenţe să intervină în situaţii de criză în vederea dispecerizării corespunzătoare a surselor disponibile (a tuturor formelor de energie în mod unitar) pentru depăşirea corespunzătoare a acestora.


Aştept opinii asupra proiectului Punct şi de la capăt pe piaţa gazelor naturale, cu scopul de a construi o piaţă reală şi a înlătura pseudopiaţa existenta, pe platformele: www.dumitruchisăliţă.ro şi https://www.facebook.com/AdevarulDespreEnergie

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite