De ce nu renunţă administraţiile locale la dosarul cu şină. „Nici gratis nu vor să se digitalizeze”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
birou functionar public dosare foto mediafax

Doar 5% din proiectele de digitalizare finalizate, cu aplicare în sectorul public din România, sunt folosite în realitate şi continuă să fie dezvoltate şi să beneficieze de servicii de mentenanţă, se arată într-o analiză a OVES Enterprise, companie românească de dezvoltare de software.

Procedura greoaie, birocraţia, lipsa de specialişti pentru analiza proiectelor,  durata mare a procedurii de licitaţie şi a soluţionării eventualelor contestaţii, durata mare a implementării proiectelor fac ca, în medie, un proiect de digitalizare să dureze peste 5 ani, de la momentul începerii documentaţiei, până la finalizarea implementării. 

„În această perioadă, proiectul fie nu mai este de interes, fie tehnologia pe care se bazează s-a învechit, fie s-a schimbat Guvernul, iar priorităţile sunt altele decât acum 5 ani. Asta, în cazul în care un proiect ajunge să fie finalizat. De cele mai multe ori, însă, lipsa de interes este principalul factor care pune piedică demarării proiectelor de digitalizare în sectorul public”, spune Mihai Filip, CEO OVES Enterprise. „Spre exemplu, am trimis 50 de mail-uri către 50 dintre cele mai importante administraţii locale din România, în care ne oferim să punem la dispoziţia primăriilor, gratuit, servicii de consultanţă pentru proiecte de digitalizare. Până la acest moment, nu am primit niciun răspuns, niciun replay la email-uri”, adaugă Mihai Filip. 

Spre comparaţie, sectorul public din vestul Europei este mult mai digitalizat, multe instituţii fiind complet digitalizate: primării, secţii de poliţie, cu focus pe zona eliberării de documente. Iar procedurile sunt simplificate, astfel încât proiectele să fie implementate cât mai rapid.

„În Germania, spre exemplu, au o licitaţie, care presupune ca proiectele câştigătoare să fie implementate în maximum un an, după care acestea se dezvoltă în continuare. Am fost implicaţi aici în dezvoltarea unei aplicaţii de supraveghere, management şi analiză a bolilor infecţioase, ce permite ţărilor să monitorizeze focarele de infecţie, cazurile de urmărire şi contactele şi să păstreze o imagine de ansamblu asupra cifrelor şi statisticilor generale, cu participarea mai multor instituţii de sănătate publică, cum sunt spitale, laboratoare, ofiţeri de supraveghere etc.”, mai spune Mihai Filip.

Ce se digitalizează în sectorul public din România

În ceea ce priveşte procesul de digitalizare în sectorul public, în România, se mizează foarte mult  pe automatizarea proceselor, cu accent pe colectare şi analiză de date. Iar contractele sunt, de obicei, mari, câştigate de un consorţiu de firme (integratori) care apelează la parteneri tehnologici (subcontractant) pentru development.

Pe plan local, OVES Enterprise este implicată în proiecte de digitalizare în sectorul public, în regim de companie subcontractată, cu pondere mică în cifra de afaceri a companiei – sub 5%.

Unul dintre acestea aparţine Agenţiei de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare (AARNIEC), în care se ocupă de dezvoltarea de soluţii pentru implementarea unui sistem informatic bazat pe platforme tehnologice moderne, cu elemente avansate de tehnică şi tehnologice, precum machine learning şi artificial intelligence. Proiectul va îngloba elementele produse în sistemele educaţionale existente, va permite refolosirea şi înglobarea acestora în cadrul produselor educaţionale nou create şi aplicarea lor în cadrul lecţiilor de clasă, studiu individual şi studiu asistat, prin intermediul mecanismelor de inteligenţă artificială.

Un alt proiect la care lucrează echipa OVES Enterprise, tot în regim de companie subcontractată, este demarat de Consiliul Concurenţei şi vizează crearea unui profil al fiecărei entităţi juridice din România şi de a analiza interacţiunile dintre entităţile juridice din perspectiva licitaţiilor. Spre exemplu, dacă într-o zonă se câştigă mereu toate licitaţiile de către o singură companie, aplicaţia va genera o alertă, iar inspectorii Consiliului Concurenţei vor putea investiga. Aceste alerte sunt create pe baza a peste 300 de metrici (KPI), iar profilul companiilor este creat agregând şi analizând date din surse publice (documente publice, ziare, site-uri) şi instituţii guvernamentale (ANAF, ONRC, etc.), folosind tehnologii de tip Big Data şi Machine Learning.

OVES Enterprise este o companie românească de dezvoltare de software, înfiinţată în 2015 la Cluj-Napoca. Începând cu anul 2019, strategia OVES a inclus oferirea de servicii mai complexe de software development pentru proiecte din zona automotive, eCommerce, fintech, telecom, instituţii guvernamentale internaţionale etc., compania devenind partener tehnologic pentru proiecte complexe şi sofisticate din punct de vedere tehnologic. În prezent, 80% din cifra de afaceri a  companiei este generată de proiecte din afara României, ce integrează tehnologii noi din sfera inteligenţei artificiale şi big data. OVES Enterprise are, în prezent, 107 angajaţi şi birouri în România, Germania şi Emiratele Arabe Unite.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite