Firmele mijlocii sunt cronic decapitalizate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile cu cifre de afaceri între 2 şi 50 de milioane de euro sunt mai sensibile la criză, arată directorul pentru sectorul mediu din cadrul ING, Bogdan Boteanu. Companiile de dimensiuni medii sunt mai flexibile decât cele mari şi mai stabile decât cele mici, dar au mare nevoie de capital pentru dezvoltare, afirmă oficialul ING.

Studiile de piaţă efectuate în ultimii ani arată că diferenţierea dintre companiile mari şi cele „mici şi mijlocii" nu mai e suficientă, în sensul că firmele mijlocii trebuie departajate, la rândul lor, de cele mici. Iar bancherii s-au adaptat destul de rapid acestei tendinţe, astfel că şi-au împărţit portofoliile de clienţi (actuali sau potenţiali) în mai multe „tabere", din care companiile medii se disting tot mai clar.

În România, ING este primul grup financiar care a creat o divizie specializată pentru întreprinderile medii, avându-l la conducere pe Bogdan Boteanu. El arată, într-un interviu în exclusivitate pentru „Adevărul", care ar fi punctele tari şi cele slabe ale companiilor din „grupa mijlocie". „Pentru noi, întreprinderea medie este cea care realizează o cifră de afaceri între 2 şi 50 de milioane de euro anual, fără să conteze prea mult numărul de angajaţi.

Astfel de companii reprezintă, în România, aproximativ 5% din ceea ce numim în general «întreprinderi mici şi mijlocii», adică între 10.000 şi 12.000 din totalul de 600.000-650.000 de IMM-uri. Dacă per ansamblu IMM-urile sunt considerate ca principal factor de dezvoltare a economiei, cu o contribuţie de 65%-70% la formarea Produsului Intern Brut, întreprinderile mijlocii sunt adevăratul motor de creştere, pentru că ele trag în sus sectorul microfirmelor", arată Bogdan Boteanu.

Cheia succesului: concentrarea pe nişe

El a remarcat că în ţările cu piaţă internă mai mare, cum sunt Polonia şi România, firmele medii au mai mult spaţiu de dezvoltare şi o pondere mai mare în PIB, în timp ce în Cehia sau Ungaria sunt mai rar întâlnite. „Piaţa internă mare, care asigură o cerere consistentă, este un avantaj pentru companiile medii româneşti. De aceea, cele mai multe dintre ele au traversat cu succes perioada de criză. Un alt avantaj al firmelor medii din România ar fi acela că, datorită dimensiunilor, sunt mai flexibile şi se adaptează mai uşor decât cele mari la «mişcările» pieţei, dar în acelaşi timp au o stabilitate şi o capacitate de absorbţie a şocurilor mai mare decât companiile mici".

Cel mai bun model de dezvoltare a companiilor medii poate fi întâlnit în Germania. Potrivit oficialului ING, „firmele germane de dimensiuni medii au găsit ori şi-au creat nişe de piaţă pe care le-au globalizat - acesta ar putea fi modelul ideal şi pentru companiile româneşti: exportul în sectoare specializate ale pieţelor externe". Într-adevăr, statisticile oficiale arată că firmele mijlocii din România care şi-au găsit parteneri externi şi s-au profilat pe export au fost cele care au tras economia în sus în anii crizei. Dar tot ele prezintă şi câteva puncte slabe, care apar mai mult din cauze obiective decât dintr-o organizare deficitară.

„În primul rând, întreprinderea medie a fost creată, de regulă, de un întreprinzător care a pus-o pe picioare de la zero, iar la un moment dat, trecând într-o nouă etapă de dezvoltare, acestuia îi vine greu să se desprindă de ea şi să-şi delege atribuţiile. La categoria medie nu mai merge cu «one man show». Aici intervenim noi şi le acordăm acestor oameni de afaceri consultanţă gratuită, personalizată.

Dar poate cea mai mare problemă cu care se confruntă în această perioadă companiile medii este decapitalizarea cronică. De multe ori sunt prinse în blocaje financiare, şi atunci trebuie consiliate. Au trecut cu bine peste primul val al crizei, dar în eventualitatea unui al doilea val sunt mai vulnerabile decât companiile mari. De aceea, menţinerea unei relaţii deschise cu banca mi se pare esenţială în viitorul apropiat", a mai arătat Bogdan Boteanu.

Atenţie la concurenţa cu firmele mari!

Şeful diviziei Mid Corporate Banking din cadrul ING le recomandă proprietarilor de firme mijlocii să se concentreze mai atent pe resursele umane, pentru că „firmele mari au obiceiul de a absorbi talentele din piaţă".

"Piaţa internă mare este un avantaj pentru companiile medii româneşti. De aceea, cele mai multe dintre ele au traversat cu succes criza.''
Bogdan Boteanu
director Mid Corporate Banking ING

Doar băncile flexibile au succes

Tot mai multe voci spun că sistemul bancar trebuie reorganizat. Faţă de această tendinţă, oficialul ING arată că însăşi crearea în cadrul acestui grup financiar a diviziei care se ocupă cu firmele medii ar putea fi un exemplu de adaptare. „Noi avem câte un ofiţer de cont pentru fiecare client şi urmărim cu atenţie evoluţia celorlalte firme pentru a le atrage de partea noastră. Cred că numai băncile care oferă servicii personalizate şi se pliază astfel pe nevoile clienţilor vor avea succes în perioada care urmează. Experienţa fiecărui client contează mult atât pentru el, cât şi pentru bancherul care îi stă alături", ne-a spus Bogdan Boteanu.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite