Fiscul a făcut peste 10.000 de inspecţii în primul trimestru. Cum puteţi contesta deciziile de plată suplimentară

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De foarte multe ori, în urma controlului, inspectorii fiscali stabilesc obligaţii suplimentare de plată în sarcina persoanelor juridice, întocmind în acest sens un raport de inspecţie fiscală. Orice act administrativ-fiscal emis de o autoritate publică poate fi însă contestat la instanţa de contencios administrativ, mai ales că uneori inspectorii pot lua decizii ce nu respectă întocmai prevederile legale.

În primul trimestru din 2019, inspectorii ANAF au efectuat 10.056 de inspecţii fiscale, stabilind obligaţii suplimentare de plată în valoare de 1,4 miliarde de lei. Pentru întreg anul 2018, obligaţiile suplimentare de plată stabilite de ANAF au fost de 6 miliarde de lei. În cadrul inspecţiilor din primul trimestru al anului 2019, ANAF a aplicat contribuabililor amenzi în valoare de 2,6 milioane de lei şi a întocmit 277 de sesizări penale.  Atât numărul de sesizări penale, cât şi valoarea amenzilor aplicate de inspectorii ANAF în primul trimestru din 2019 a fost în scădere faţă de aceeaşi perioadă din 2018.  

Obiectivul inspecţiei fiscale este verificarea modului de calcul, înregistrare, virare şi declarare în cuantumurile şi la termenele legale a obligaţiilor fiscale. De multe ori, ANAF ajunge să stabilească în mod abuziv obligaţii fiscale suplimentare de plată în sarcina societăţilor comerciale. 

Cum se pot contesta actele Fiscului

Actele administrativ fiscale pot fi contestate. Contestaţia se depune la organul fiscal emitent al actului. Instituţia poate admite contestaţia şi anula actul administrativ fiscal. Totodată, instituţia poate respinge contestaţia.

În cazul în care decizia este de respingere, contestatarul, printr-un avocat specializat în litigii comerciale şi contencios administrativ se poate adresa instanţelor de judecată, solicitând anularea deciziei de soluţionare a contestaţiei prealabile şi anularea actelor administrativ fiscale. 

Potrivit Legii 207/2015, Codul de procedură fiscală, actul administrativ fiscal este nul dacă:

a) este emis cu încălcarea prevederilor legale privind competenţa;

b) nu cuprinde datele de identificare ale persoanei împuternicite a organului fiscal şi datele de identificare ale contribuabilului etc.;

c) este afectat de o gravă şi evidentă eroare.

În plus, Codul de procedură civilă arată, la art. 175, că „actul de procedură este lovit de nulitate dacă prin nerespectarea cerinţei legale s-a adus părţii o vătămare care nu poate fi înlăturată decât prin desfiinţarea acestuia”. 

Totodată, de foarte multe ori, argumentele echipei de inspecţie fiscală sunt complet eronate, iar inspectorii refuză dreptul de deducere a TVA pentru servicii reale şi a căror necesitate este esenţială pentru persoana juridică. Pentru a beneficia de dreptul de deducere al TVA trebuie îndeplinite condiţia formală, în sensul că serviciile efectuate trebuie să fie justificate în baza unei facturi întocmite conform prevederilor legale şi condiţia substanţială, în sensul că serviciile trebuie să fie destinate utilizării în folosul realizării de operaţiuni taxabile. 

Respingerea deductibilităţii TVA pe alte motive decât cele prevăzute expres şi limitativ de legiuitor este contrară legislaţiei naţionale şi acest demers conduce la încălcarea  principiul neutralităţii TVA. Prin urmare, impunerea de către organul fiscal a unor condiţii suplimentare, cu scopul anihilării exercitării dreptului de deducere, este nelegală. 

Nu există act administrativ-fiscal care să nu poată fi contestat pe cale administrativă şi pe cale judecătorească. Clienţii care apelează la avocaţi specializaţi în litigii comerciale şi contencios administrativ au şanse mai mari să obţină anularea rapoartelor de inspecţie fiscală şi a deciziilor de impunere aferente fie prin contestaţie, fie printr-o decizie a instanţei de contencios administrativ, potrivit reprezentanţilor societăţii de avocatură Pavel, Mărgărit şi Asociaţii. 

„Pavel, Mărgărit şi Asociaţii a gestionat multe speţe în care a demonstrat în instanţă că rapoartele de inspecţie fiscală ale organului de control sunt netemeinice şi nelegale. Prin urmare, judecătorii au emis hotărâri prin care au dispus anularea rapoartelor în cauză şi a deciziilor de impunere. În unul dintre cazuri, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) stabilise în sarcina clientului plata unei sume mari, în condiţiile în care îl considera direct responsabil pentru pierderile companiei, intrate între timp în faliment. Societatea noastră a obţinut în instanţă anualarea raportului de inspecţie fiscală şi a actelor subsecvente, instanţa menţinând concluziile expertizei prezentate de client. În acest fel, pretenţiile financiare solicitate de ANAF au fost respinse ca netemeinice şi nelegale”, a spus Radu Pavel, avocat coordonator al societăţii de avocatură Pavel, Mărgărit şi Asociaţii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite