Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Furnizorul de curent poate fi schimbat până la 30 iunie. Ce trebuie să ştie consumatorii

14
22 Jan 2021 04:12:35
Autor: Elena Deacu

Autorităţile au decis să le dea timp românilor până la 30 iunie să îşi schimbe furnizorul de energie electrică, după ce pericolul creşterii facturilor şi haosul legislativ i-au făcut pe mulţi să stea la coadă la sediile companiilor pentru a afla ce au de făcut. Specialiştii avertizează că lucrurile nu sunt perfecte nici acum.

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a decis miercuri că românii vor putea să îşi aleagă furnizorul de energie electrică din piaţa concurenţială până la data de 30 iunie 2021, în contextul liberalizării pieţei de la 1 ianuarie 2021. Schimbarea vine după ce marea parte a românilor nici măcar nu ştia că trebuie să îşi schimbe furnizorul în ianuarie, pentru a beneficia de preţuri mai mici. Asta pentru că şi autorităţile au eşuat să-i informeze. Aşadar, speriaţi de facturi mai mari, mulţi consumatori s-au înghesuit la sediile companiilor de electricitate. În prezent, românii primesc curent sub forma unui „serviciu universal”, la preţ mai ridicat. Pentru a beneficia de preţuri mai mici, ei trebuie să studieze ofertele furnizorilor şi să aleagă una în „regim concurenţial”.

Până vor alege un nou furnizor concurenţial sau până la data de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual „cea mai bună ofertă, fără abonament”, potrivit ANRE. Furnizorul va putea oferi un „discount”, adică o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică, arată Autoritatea.

Furnizorul actual al fiecărui client va fi obligat, de asemenea, să îi trimită acestuia, o dată cu fiecare factură emisă până la data 30 iunie 2021, o informare privind procesul de liberalizare precum şi un Formular de selecţie ofertă. Acest formular conţine oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurenţială alternativă şi oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în primul semestru din 2021, precum şi valoarea reducerii comerciale acordate şi perioada de aplicare. Dacă va completa acest formular, clientul poate alege direct oferta concurenţială optimă. Transmiterea formularului prin selecţia unei oferte va fi interpretată drept un acord de contractare şi, implicit, obligaţie contractuală pentru ambele părţi. Contractul intră în vigoare în 5 zile de la data primirii de către furnizor a formularului de ofertă completat şi semnat de către client.

Problemele consumatorilor casnici de energie electrică rămân, din păcate, nerezolvate.

Răzvan Nicolescu

fost ministru al Energiei

„Mai mult încurcă”

ANRE afirmă că, prin prelungirea termenului până la care se poate alege un furnizor, oferă clienţilor casnici o perioadă mai lungă de tranziţie de la serviciul universal la piaţa concurenţială şi va creşte gradul de informare a acestora asupra procesului de liberalizare.

Însă specialiştii consideră că noile reguli mai mult încurcă şi nu reprezintă de fapt o informare adecvată  şi un ajutor oferit consumatorilor.

„Aşa cum am anticipat, problemele consumatorilor casnici de energie electrică rămân, din păcate, nerezolvate, deşi ordinul emis de ANRE e cea mai bună versiune văzută până acum”, este de părere Răzvan Nicolescu, fost ministru al Energiei şi fost preşedinte al Agenţiei Europene pentru Reglementare în Energie (ACER).

El a arătat că, după aprobarea acestui ordin, rămân trei mari probleme, respectiv lipsa de informare a consumatorilor, avantajul pe care autoritatea îl acordă ilegal furnizorilor care asigură serviciu universal şi confuzia creată cu introducerea unor date care nu au relevanţă.

„1. Lipsa de informare a consumatorilor coroborată cu indiferenţa ANRE faţă de această problemă. Nu te poţi aştepta ca furnizorii actuali să îi înveţe pe oameni cum să renunţe la ei. E o utopie. Nu se va întâmpla, iar liberalizarea exact despre acest lucru este: să ştii cum să îi schimbi pe furnizorii care nu îţi plac; 2. Avantajul pe care autoritatea îl acordă ilegal furnizorilor care asigură serviciu universal în condiţiile în care majoritatea ofertelor concurenţiale cele mai bune ale acestora îi ard pe consumatori la buzunare, sunt inferioare celor oferite, de exemplu de compania de stat Hidroelectrica; 3. Confuzia creată cu introducerea unui formular, a unor date care nu au relevanţă şi a unei oferte comerciale care nu are o dată de referinţă în ordin. Toate acestea sunt prezentate a fi pentru consumatori, însă mai mult îi încurcă decât îi ajută”, afirmă Nicolescu.

Consumatorii nu au un termen limită de trecere în piaţa concurenţială, dar cu cât întârzie mai mult cu atât vor achita un preţ mai mare.

Dumitru Chisăliţă

specialist în energie

Dumitru Chisăliţă, preşedinte al Asociaţiei Energia Inteligentă, susţine că amânarea termenului de alegere a furnizorului nu reprezintă şi o amânare a procesului de liberalizare. Toţi cei care nu au schimbat furnizorul vor plăti preţul universal, care în prezent este mai mare decât ofertele concurenţiale şi decât preţurile din decembrie 2020, potrivit specialistului. Totodată, el afirmă că discounturile care ar putea fi oferite de companii sunt foarte mici.

„Consumatorii nu au un termen limită de trecere în piaţa concurenţială, dar cu cât întârzie mai mult cu atât vor achita un preţ mai mare”, afirmă Dumitru Chisăliţă. Specialistul susţine că deplasarea clienţilor la sediile centrelor de relaţii cu publicul este inutilă, deoarece ceea ce găsesc acolo vor primii acasă prin poştă. El sfătuieşte consumatorii să analizeze ofertele trimise de propriul furnizor, dar să analizeze şi alte oferte de pe site-ul ANRE.

Cu ce oferte „inegalabile” vin furnizorii

„Ofertele” cu care au venit până acum marii furnizori arată că specialiştii au dreptate şi că „reducerile” sunt de fapt fictive, preţurile la energie electrică fiind mai mari decât anul trecut.

De exemplu, E.ON Energie România a anunţat că acordă o reducere comercială de o zecime de ban pe kWh clienţilor care, după data de 1 ianuarie 2021, nu au optat pentru încheierea unui contract concurenţial.

De asemenea, oferta cea mai mică şi discounturile promise de Electrica Furnizare aduc preţuri mai mari cu până la 10% faţă de preţurile din anul 2020 şi cu până la 15% mai mari faţă de cea mai bună ofertă din piaţă, potrivit calculelor realizate de Asociaţia Energia Inteligentă.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

14 Comentarii

toma spinu
22.01.2021, 08:42:17

Sunteți răutăcioși.Energia electrică diferă de la un furnizor la altul datorită faptului că diferă numărul de electroni.Eu cumpăr de la E ON și se observă cu ochiul liber că este puțin mai grasă.

+1 (3 voturi)
Coatesc Chris
22.01.2021, 08:54:36

Nu decide acest stat mafioto -securist criminal De star Roman ce sa fac cu casa mea si viata mea . Nu schimb nimic cum vor astia de la curent .

-1 (5 voturi)
Realist
22.01.2021, 09:43:05

E minunat Chris trollache, nu schimba si o sa te trezesti cu facturi pe 15-20% mai mari pe serviciul universal !

+4 (4 voturi)
Paun Al
22.01.2021, 08:51:13

Si de data aceasta, ca de fiecare data cetateanul este lasat singur sa-si rezolve relatiile, contractele, disputele cu marile companii de electricitate, telefonie mobila, gaze , combustibil, cu bancile... In care marile companii, bancile impun contractele, impun conditiile din contracte si cetateanul , singur, neajutat de stat este obligat sa le accepte. De ce s-ar concura in mod real corporatiile intre ele, cand fiecare are cota de piata? La ce este bun statul atunci, daca nu protejeaza cetateanul la nevoie?

-1 (1 vot)
Constantine Constantine
22.01.2021, 08:59:05

""3. Confuzia creată cu introducerea unui formular, a unor date care nu au relevanţă şi a unei oferte comerciale care nu are o dată de referinţă în ordin."" Ce ii impiedica pe cei de la ANRE sa oblige toti furnizorii sa publice preturile finale care sa inclusa absolut toate taxele? Atunci , pentru mare parte din consumatori tabelele ar fi relevante si ar sti ce furnizor sa aleaga in functie de zona geografiaca unde acestia presteaza. Pentru ca in prezent, cu putine exceptii preturile nu sint cele reale.Daca intri pe siturile furnizorilor preturile indicate de acestia nu sint cele finale. Insa mai este un aspect. Eu sint pe piata concurentiala de mai bine de un an. Si nu am nici un avantaj din contra cu cit consum mai mult factura oscileaza intre 80 si 90 de bani/kw/h.Nu exista nici o inlesnire cum exista in alte tari. Mai mult furnizorul meu a gasit doua solutii prin care sa imi mai scoata in plus niste bani din buzunar: abonamentul lunar si fractionarea facturii lunare unde se factureaza la 15 zile .De multe ori nu ai timpul necesar sa platesti bilunar si atunci furnizorul te taxeaza. Nu mult dar la mine se aduna in plus cite 40 de lei din totalul facturii.Asa ca nu am nici o simpatie pentru piata concurentiala unde practic esti jupuit mai ale de marii furnizori. Asa ca cu toate riscurile care pot apare (in cazul meu ENEL sud Muntenia nu este numai furnizor ) ulterior voi face pasul spre a ma muta la un furnizor care factureaza lunar si nu are nici abonament. Adica fara taxe ascunse si cu pretul final inferior furnizorului actual.Nu am facut-o pina acum pentru ca am sperat ca se vor reglementa noi masuri de catre ANRE. Dar bosii de acolo se pare ca au creierii blocati.

-5 (9 voturi)

Vezi toate comentariile (14)

Modifică Setările