Labirintul instituţiilor de stat pe care trebuie să-l parcurgă angajaţii trimişi în şomaj tehnic ca să-şi recapete dreptul la servicii medicale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO shutterstock
FOTO shutterstock

Angajaţii trimişi în şomaj tehnic sunt plimbaţi de la o instituţie la alta pentru a-şi recăpăta dreptul la servicii medicale, existând probleme similare şi în cazul contribuţiilor la sistemul public de pensii.

După „războiul” comunicatelor din urmă cu o săptămână dintre Casa de Sănătate şi Ministerul Finanţelor, acum ANAF le cere oamenilor să meargă la CNAS pentru a-şi rezolva problemele.

„În situaţia în care aţi beneficiat de şomaj tehnic ca măsură de limitare a efectelor negative cauzate de criza COVID-19 şi aţi constatat că nu mai figuraţi ca asigurat în sistemul naţional de sănătate, vă rugăm să vă adresaţi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, autoritatea competentă în ceea ce priveşte aplicarea legislaţiei din domeniul sănătăţii. (…)

Din punctul de vedere al legislaţiei fiscale şi al modului de completare a declaraţiei 112, încetarea calităţii de asigurat nu trebuia să apară, având în vedere că pentru indemnizaţia de şomaj acordată potrivit OUG nr.30/2020 se datorează CASS, iar persoanele beneficiare ale indemnizaţiei rămân în continuare asigurate”, se arată în anunţul Fiscului.

anaf anunt cnas somaj tehnic


Scandalul privind angajaţii trimişi în şomaj tehnic a apărut în presă în urmă cu aproape 10 zile, când o parte dintre angajaţi au fost refuzaţi de medici. La 8 iulie, contabilii semnalau că aceştia apar ca neasiguraţi în sistemul public de sănătate, în plină criză sanitară.

Unul dintre motivele care ar fi dus la aceste nereguli sunt legate, potrivit contabililor, de nenumăratele modificări ale formularelor care trebuiau completate de angajatori.

A doua zi, la 9 iulie, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) anunţă prin intermediul unui comunicat că, de fapt, vina ar aparţine angajatorilor, care nu au completat cum trebuie Formularul D112

După încă o zi, la data de 10 iulie, Ministerul Finanţelor Publice (MFP trimite un comunicat în care susţine că este vina Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru faptul că angajaţii în şomaj tehnic s-au trezit neasiguraţi la sănătate, deoarece instituţia trebuia să îşi adapteze sistemele informatice şi trebuia să se ocupe de înregistrarea corectă a datelor.

În data de 13 iulie, angajaţii trimişi în şomaj tehnic descoperă o nouă problemă, de această dată fiind legată de contribuţiile la pensiile de stat, ceea  ce ar însemna că lunile în care au fost în şomaj tehnic nu figurează ca vechime în muncă.

Ministerul Muncii: Problemele de la CNPP sunt provocate de sistemul IT

Ministerul Muncii a anunţat vineri, într-un răspuns transmis Hotnews, că angajaţii aflaţi în şomaj tehnic nu figurează ca plătitori în bazele de date ale CNAS din cauza unor probleme ale sistemului informatic, care vor fi remediate de specialiştii în IT în cel mai scurt timp.

“Referitor la situaţia cu care se confruntă în prezent persoanele care s-au aflat în şomaj tehnic şi care, pentru o anumită perioadă, nu figurează ca asigurat în sistemul informatic, precizăm că problema apărută a fost cauzată de modificări legislative din domeniul social care nu au fost anticipate la momentul în care a fost concepută aplicaţia informatică utilizată în sistemul de evidenţă al persoanelor asigurate”, spune Ministerul Muncii, într-un răspuns transmis HotNews.ro.

Potrivit documentului, aspectele sesizate au fost deja preluate de experţii IT ai Casei Naţionale de Pensii Publice în vederea upgradării aplicaţiei pentru a prelua corespunzător datele din declaraţia D112.

Finalizarea acestui proces va avea loc în foarte scurt timp şi la acel moment toate datele necesare determinării stagiului de cotizare şi a punctajelor pentru stabilirea dreptului la pensie vor putea fi vizualizate în sistem şi utilizate la momentul acordării drepturilor de pensie”, menţionează sursa citată.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite