Licitaţia pentru cele 40 de trenuri electrice regionale, anulată de instanţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tribunalul Bucureşti a anulat licitaţia lansată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) în aprilie 2019 pentru 40  trenuri electrice regionale RE-R, contractul având valoarea de până la 4,5 miliarde lei.

Obiectul prezentului Contract îl reprezintă achiziţia publică a 40 unităţi rame electrice regionale şi mentenanţa acestora pe o perioadă de 15 ani de la livrarea fiecărei rame electrice, urmând ca acestea să fie livrate în termen de 32 de luni de la semnarea contractului, scrie mobilitate.eu.

Prin licitaţie, se prevedea achiziţia unui lot suplimentar de încă 40 de rame şi de asemenea extinderea contractului de mentenanţă cu încă 15 ani. Noile rame trebuie să aibă o durată de viaţă de minim 30 de ani.

O contestaţie dintr-o serie mai amplă a fost depusă de Alstom, aceasta fiind admisă de tribunal, care a anulat procedura de atribuire. Totuşi, soluţia poate fi contestată la CAB.

„Respinge excepţia lipsei de interes invocată în cererea conexă. Admite cererea principală şi cererile conexe. Anulează procedura de atribuire. Obligă pârâţii din cererea conexă nr. 2036/3/2020 la cheltuieli de judecată în sumă 20.000 lei onorariu de avocat diminuat. Cu recurs. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei”, se arată în decizia Tribunalului Bucureşti.

Finanţarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM şi bugetul de stat. ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar.

Valoarea estimativă a procedurii este cuprinsă între 1,7 şi 4,55 miliarde lei, valoarea superioară fiind valabilă în cazul în care ARF mai cumpără 40 de rame.

A doua licitaţie cu bucluc

Nici licitaţia de achiziţie de rame inter-regionale RE-IR nu se derulează lin, scrie clubferoviar.ro. Luni 15 iunie Curtea de Apel Bucureşti a impus ARF să renunţe la factorul „validare tehnică”, anume la punctajul care era acordat firmelor care demonstrau faptul că au livrat trenuri similare într-o ţară a Uniunii Europene.

Spre deosebire de prima licitaţie a ARF, cea pentru trenuri regionale, la aceasta ARF a dublat punctajul primit de către producătorii care demonstrează livrarea trenurilor în UE. Dezavantajată, CRRC – Astra Vagoane s-a adresat Curţii de Apel Bucureşti şi a obţinut scoaterea factorului menţionat din grila de punctaje.

Cu o lună în urmă CNSC a anunţat că a respins cererea asocierii CRRC – Astra Vagoane, dar Curtea de Apel Bucureşti a decis luni, 15 iunie, exact contrariul.

„(CNSC- n.red.) respinge, ca nefondată, contestaţia formulată de CRRC QINGDAO SIFANG CO. LTD., în contradictoriu cu AUTORITATEA PENTRU REFORMA FEROVIARĂ, în calitatea de autoritate contractantă. În baza art. 26 alin. (9) din lege, respinge cererea accesorie a contestatoarei de obligare a autorităţii contractante la plata cheltuielilor efectuate cu depunerea contestaţiei. Potrivit art. 64 alin. (2) din Codul de procedură civilă, încuviinţează în principiu cererea de intervenţie formulată de ALSTOM FERROVIARIA S.P.A şi în temeiul art. 67 din acelaşi act normativ, o admite”, se arată în decizia CNSC.

Nemulţumirea gigantului chinez CRRC a venit din faptul că, spre deosebire de prima licitaţie – cea pentru rame regionale RE-R, ARF a punctat cu 10 puncte (10%) existenţa unei rame în exploatare în spaţiul european. Acest factor a fost punctat la licitaţia de RE-R cu doar 3%.

CRRC s-a plâns la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor că i se îngrădeşte dreptul de participare la licitaţie, drept stabilit legal, şi că punctarea cu 10% a factorului este inutilă căci ramele vor fi oricum omologate pe piaţa UE.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite