Marile lanţuri alimentare continuă practicile comerciale incorecte

0
Publicat:
Ultima actualizare:
raft supermarket

Un studiu al Comisiei Europene arată că marile lanţuri de magazine alimentare continuă practicile comerciale incorecte, printre acestea numărându-se anulări ale comenzilor de produse perisabile în ultima oră, cereri de plată anticipată pentru a asigura sau păstra contractele sau plăţi suplimentare pentru a avea produse afişate într-un loc preferenţial pe rafturi.

Comisia Europeană a efectuat un studiu, pe care se vor baza viitoarele reguli privind relaţiile comerciale dintre fermieri sau producători din industria alimentară şi marile lanţuri de magazine, scrie economica.net. La acest studiu au participat peste 1.500 de fermieri, procesatori, distribuitori, angrosişti, consumatori, retaileri şi membri ai guvernelor.

În cadrul cercetării, 90% dintre respondenţi au afirmat că pe lanţul alimentar, de la producător la raft, au loc diverse practici comerciale incorecte.

Printre acestea se numără plata la mai mult de 30 de zile sau schimbări ale contractelor unilaterale sau retroactive. Alte practici comune menţionate, conform rezultatului studiului, includ anulări ale comenzilor de produse perisabile în ultima oră, cereri de plată anticipată pentru a asigura sau păstra contractele sau plăţi suplimentare pentru a avea produse afişate într-un loc preferenţial pe rafturi. Totodată, majoritatea respondenţilor au declarat că aceste practici au avut loc în mod regulat sau foarte regulat, iar majoritatea au fost de acord că agricultorii au fost cei mai afectaţi de acestea.

"Agricultorii primesc o cotă din ce în ce mai scăzută din valoarea adăugată generată în lanţul alimentar al UE. Pentru a aborda această problemă, în 2018 Comisia va propune măsuri de îmbunătăţire a funcţionării lanţului de aprovizionare cu alimente prin consolidarea poziţiei lor pe piaţă şi prin sprijinirea protejării acestora de şocurile viitoare ", a declarat Phil Hogan, Comisarul pentru Agricultură al Comisiei Europene.

În momentul de faţă, în aproximativ 20 de state membre,  există deja reguli - atât voluntare, cât şi obligatorii - referitoare la astfel de practici comerciale considerate neloiale. "Vom analiza dacă şi cum ar putea legislaţia UE să completeze şi să consolideze aceste norme naţionale", mai anunţă UE.

În România, există deja aşa-numita "lege a produselor româneşti pe raft" (150/2016) care, printre altele, obligă retailerii să plătească în termen de cel mult 30 de zile calendaristice, iar în cazul produselor proaspete termenul de plată este de şapte zile calendaristice.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite