Master Planul General de Transport a fost aprobat de Guvern, urmează să fie transmis Comisiei Europene

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul a aprobat în şedinţa de astăzi Masterul Planul General de Transport, în baza căruia România va putea accesa fonduri structurale în cadrul Programului Operaţional Sectorial Infrastructură Mare, documentul urmând să fie transmis Comisiei Europene.

Guvernul precizează că Master Planul de Transport prevede pentru sectorul de transport rutier construcţia a 1.300 de kilometri de autostrăzi (valoarea investiţiei – 13,74 miliarde de euro), 1.825,9 kilometri de drumuri expres (9,98 miliarde de euro), 2.874 de kilometri de drumuri Transregio (1,69 miliarde de euro) şi 343 de kilometri de drumuri TransEuro (190,05 milioane de euro). 

Pentru sectorul feroviar, documentul prevede reabilitarea a 2.883 de kilometri de cale ferată (10,74 miliarde de euro), electrificarea a 489 de kilometri de cale ferată (1,12 miliarde de euro), construcţia a 439 de kilometrii de linii de cale ferată pentru marfă (1,43 miliarde de euro), construcţia a 421 de kilometri de cale ferată în parteneriat public-privat (810 milioane de euro) şi 1.000 de kilometri de linii de cale ferată cu viteze sporite (274 milioane de euro). 

Pentru sectorul naval sunt prevăzute investiţii totale de 3,39 miliarde de euro, din care 865,3 milioane de euro pentru Portul Constanţa, 110,75 milioane de euro pentru Portul Galaţi, 20,2 milioane de euro pentru Portul Drobeta Turnu Severin, 685,24 milioane de euro pentru alte porturi, iar 279 milioane de euro pentru - şenal navigabil.

Pentru sectorul aerian (15 aeroporturi), total investiţiilor se va ridica la 1,327 miliarde de euro, din care pentru Aeroportul Bucureşti Otopeni - 668,9 milioane de euro, pentru Aeroportul Timişoara - 111,57 milioane de euro, pentru Aeroportul Cluj Napoca -  131,14 milioane de euro, iar pentru Aeroportul Iaşi - 93,525 milioane de euro. De asemenea, se va realiza o investiţie de 281,45 milioane de euro în 10 centre multimodale.

Valoarea totală a proiectelor identificate în cadrul Master Planului General de Transport este de 45,451 miliarde de euro, care include proiecte de investiţii în infrastructura de transport a României pentru sectorul de transport rutier, feroviar, aerian, naval şi multimodal.

„În ceea ce priveşte strategia de implementare a proiectelor, Guvernul României a aprobat astăzi, 25.02.2015, lista de proiecte prioritizată în conformitate cu metodologia stabilită de Comisia Europeană. Aceasta înseamnă că pentru fiecare proiect de infrastructură de transport a fost analizată sustenabilitatea economică, fiind luat în calcul indicatorul stabilit de Comisia Europeană, precum şi apartenenţa proiectelor la reţeaua de transport transeuropeană TEN-T. Astfel, pentru fiecare proiect în parte a fost întocmit un punctaj, în funcţie de cele două criterii menţionate. A rezultat lista de proiecte de infrastructură care au prioritate la finanţare din fonduri structurale şi din bugetul de stat. România intră astfel într-o nouă etapă/filosofie de realizare a investiţiilor în infrastructură, acordând prioritate acelor proiecte care corespund criteriilor de performanţă economică, criteriilor de conectivitate, dar şi obiectivelor de investiţii urmărite de Uniunea Europeană pe teritoriul României“, se arată într-un comunicat al Guvernului.

Guvernului consideră a fi prioritare în ceea ce priveşte dezvoltarea reţelei de autostrăzi proiecte de investiţii precum: Sibiu-Piteşti, Sibiu-Braşov, Braşov-Bacău, Târgu Neamţ- Paşcani – Iaşi – Ungheni, Braşov – Comarnic(PPP), Piteşti – Craiova(PPP) sau Suplacu de Barcău – Borş, cu o valoare totală estimată la aproximativ 9,642 miliarde de euro. Aceasta înseamnă construcţia a 1.094,80 kilometri de autostradă, cu un cost estimat de 8,8 milioane de euro pe kilometru, ţinând cont de faptul că 118 km din lungimea acestor autostrăzi urmează să fei construite în zona de munte.

Proiectele de infrastructură de transport rutier sunt incluse la finanţare în funcţie de punctajul obţinut, ciclul de implementare a proiectelor şi sursele de finanţare disponibile. Referitor la ciclul de implementare a proiectelor au fost identificate două categorii: proiecte complexe, pentru care studiul de fezabilitate (SF) se elaborează în 2 ani, iar execuţia lucrărilor are loc în 4 ani; respectiv proiecte uzuale, pentru care SF se elaborează într-un an şi execuţia lucrărilor are loc în 3 ani.

Planul financiar al Master Planului General de Transport urmează să fie prezentat în şedinţele reunite ale Comisiilor de Transport din Parlament înainte de trimiterea acestuia la Comisia Europeană.

Harta Autostrazi 2015

AUTOSTRAZI 2015

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite