Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Ministerul Finanţelor continuă reforma ANAF: Dispar şefi şi posturi neocupate

1
19 Feb 2020 18:41:08
Autor: Elena Deacu
Numărul de posturi din ANAF scade cu 2.000
Numărul de posturi din ANAF scade cu 2.000

Ministerul Finanţelor continuă reforma demarată la începutul acestui an la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi va desfiinţa, printr-o „restructurare mai profundă“, 2.000 de posturi vacante, dar şi 150 de posturi de şefi.

În prezent, ANAF are aprobate 27.582 de posturi. „Reorganizarea propusă conduce la eficientizarea activităţii instituţiei şi la reducerea costurilor, având ca efect reducerea funcţiilor de conducere cu 150 posturi, ceea ce reprezintă aproximativ 5,5%. În acest context, proiectul de act normativ propune reducerea cu 2.000 posturi vacante a numărului actual al posturilor alocat ANAF“, arată nota de fundamentare ce însoţeşte un proiect al Finanţelor.

Astfel, numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Agenţiei şi structuri subordonate va fi de 25.582, inclusiv preşedintele, vicepreşedinţii şi posturile aferente cabinetelor demnitarilor.

Ministerul de resort explică această măsură prin faptul că „trebuie realizată o reaşezare a posturilor la nivelul agenţiei acolo unde este nevoie, precum şi o revizuire a modelului organizaţional de o manieră care să permită o asumată performanţă a agenţiei şi o eficientizare a activităţii instituţiei cu rolul cel mai pregnant în asigurarea veniturilor statului român“, arată proiectul Finanţelor.

Cu toate acestea, ministerul nu prezintă un impact financiar concret al măsurilor de reorganizare, precizând doar vag că ele „vor conduce la o îmbunătăţire accentuată a colectării cu impact asupra reducerii costurilor de funcţionare“.

Reaşezare de posturi la nivel naţional

Reorganizarea ANAF va avea loc şi la nivel naţional, astfel că fiecare judeţ va primi posturi „după putere“, adică în funcţie de câte venituri colectează. Mai precis, va fi reanalizată repartizarea numărului de posturi pentru fiecare administraţie judeţeană, în funcţie de anumite criterii, precum: ponderea veniturilor colectate de fiecare organ fiscal în total venituri realizate, numărul şi dispersia în teritoriu a contribuabililor administraţi de organele fiscale din subordine, costul colectării înregistrat la fiecare unitate fiscală.

Această reorganizare este necesară în contextul în care o analiză arată că, la nivel teritorial, există surplus de personal sau posturi la nivelul unor structuri sau unităţi în detrimentul altora care înregistrează deficit.

Pe lângă aceste măsuri, vor mai fi înfiinţate o serie de direcţii şi unităţi, care să contribuie la stimularea conformării fiscale voluntare a contribuabililor şi la accelerarea procesului de informatizare a agenţiei, dar nu numai.

O modificare de nuanţă este faptul că Ministerul Finanţelor introduce „performanţa profesională“ pe lista principiilor care stau la baza activităţii Agenţiei, pe lângă cele deja existente, respectiv: eficienţa activităţii, transparenţa activităţii, tratamentul egal şi nediscriminatoriu în aplicarea legislaţiei fiscale, respectul faţă de contribuabili şi coerenţa, stabilitatea şi predictibilitatea.

În schimb, se abrogă atribuţiile ANAF în domeniul combaterii actelor şi faptelor de evaziune fiscală şi fraudă fiscală şi fraudă vamală. Prin aceste atribuţii, ANAF acorda, prin intermediul Direcţiei de combatere a fraudelor, suport tehnic de specialitate procurorului în efectuarea urmăririi penale în cauzele având ca obiect infracţiuni economico-financiare. Totodată, Fiscul efectua, prin intermediul Direcţiei de combatere a fraudelor, din dispoziţia procurorului: constatări tehnico-ştiinţifice care constituie mijloace de probă, în condiţiile legii; investigaţii financiare în vederea indisponibilizării de bunuri; orice alte verificări în materie fiscală dispuse de procuror.

Măsurile vin în completarea unei ordonanţe de urgenţă date de Guvernul Orban în ianuarie, prin care se reduce numărul de vicepreşedinţi ANAF de la 4 la 3, se reorganizează Antifrauda, care a cheltuit pentru funcţionare de 6 ori mai mulţi bani decât a colectat, iar inspectorii antifraudă nu vor mai avea statut speciali, ci vor fi simpli funcţionari publici. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Smeritu Pahomie
20.02.2020, 01:39:31

TREBUIE REFORMA serioasa acolo la FINANTZE......de 30 de ani s-au adunat acolo multime de sobolani financiari care rod BUGETUL in scara negativa....de am ajuns la GAURA NEAGRA de sute de miliarde de Euro DATORIE EXTERNA la FMI si Banca Mondiala........trebuie investigati toti borfasii STATULUI SECURIST MAFIOT si cotrobait in toate conturile lor off-shore unde au dosit tot banetul asta......si apoi PUSCARIA PE VIATA....nene....!