Nici nu au fost demarate licitaţiile pentru studiile de fezabilitate la cele zece tronsoane de autostrăzi că există deja 50 de contestaţii doar pe documentaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Statul vrea să facă mai multe tronsoane de autostrăzi, dar mai întâi are nevoie de studiile de fezabilitate
Statul vrea să facă mai multe tronsoane de autostrăzi, dar mai întâi are nevoie de studiile de fezabilitate

CNADNR a primit 50 de contestaţii pentru documentanţia aferentă licitaţiilor prin care vrea să contracteze studii de fezabilitate necesare construcţiei a aproximativ 1.000 de kilometri de autostradă, unii dintre potenţialii ofertanţi cerând suspendarea procedurii.

„În cursul lunii mai a apărut pe siteul de achiziţii publice zece proiecte de realizare a studiilor de fezabilitate pentru zece tronsoane de autostradă. Până vineri o să mai apară şi alte şase proiecte majore de realizare de autostradă pentru elaborarea, revizuirea sau reactualizarea studiilor de fezabilitate. Condiţiile au fost schimbate tocmai pentru a conduce la o bună calitate a produsului transmis către CNADNR, pentru a preîntâmpina problemele existente acum pe celelalte tronsoane de autostradă (...). Urmare a acestui aspect, am primit între 1 mai şi 12 mai 50 de contestaţii care acum sunt în analiză la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Se solicită, printre altele, suspendarea procedurilor de achiziţie publică, lucru care înseamnă decalarea cu cel puţin 2-3 luni a termenelor“, a declarat Horia Nicolae, director al direcţiei de pregătire contracte din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Care sunt autostrăzile vizate

CNADNR estimează că va plăti până la 78 milioane euro, inclusiv TVA, pentru contractarea unor studii de fezabilitate necesare construcţiei a 10 autostrăzi, însumând 975 kilometri, iar firmele interesate să participe la licitaţie au termen până la 17 iunie pentru depunerea ofertelor.

Studiile vor fi comandate pentru autostrăzile Braşov - Bacău (170 kilometri), Bacău - Paşcani (77 kilometri), Buzău - Focşani (67,3 kilometri), Bucureşti - Alexandria (80,5 kilometri), Focşani - Bacău (120 kilometri), Paşcani - Siret (100 kilometri), Ploieşti - Buzău (75 kilometri), Alexandria - Craiova (140 kilometri), Craiova - Calafat (85 kilometri) şi Bucureşti - Giurgiu (60 kilometri).

„Sperăm că instituţiile abilitate vor analiza cu stricteţe şi corect şi o să constate că lucrurile nu sunt chiar aşa“, a spus Nicolae.

Prezent la eveniment, Laurenţiu Plosceanu, preşedintele ARACO – patronatul constructorilor din România, a criticat documentaţia aferentă respectivelor proceduri, afirmând că unele condiţii cerute participanţilor sunt abuzive sau nelegale.

Nu vor termene scurte, dar vor să subcontracteze

El a adus ca argumente, printre altele, termenele „exagerat de scurte“ impuse, încălcări de drepturi privind încasarea preţului contractual în termenele maximale convenite legal, interzicerea subcontractării către foşti competitori în cadrul procedurii, impunerea unor riscuri imposibil de configurat sau elemente privind dreptul de proprietate asupra produsului.

În replică, reprezentantul CNADNR a adus unele explicaţii de ordin legal în redactarea documentaţiei şi a precizat că autoritatea contractantă a apelat inclusiv la experţi din zona academică pentru aceste proiecte, adăugând că atitudinea potenţialilor ofertanţi este surprinzătoare.

El a admis că, pornind de la experienţele anterioare, o bună parte din riscuri a fost transferată către prestatori, precizând însă că şi valoarea estimată a studiilor este una considerabilă, astfel încât furnizorii „să se mobilizeze exemplar“.

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a anunţat în aprilie că România va avea o reţea de 2.440 de kilometri de autostradă în anul 2020. În ultimii doi ani au fost inauguraţi 242 kilometri, reţeaua de autostrăzi însumând în prezent 646 de kilometri. În acest an vor fi inauguraţi până la 100 kilometri de autostradă.

Mai puteţi citi:

[<a href="//storify.com/phradamon666/autostrazi-2" target="_blank">View the story "autostrazi" on Storify</a>]

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite