ONG: Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva nu va fi gata până în 2023, din cauza tunelurilor pentru urşi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Facebook Asociatia Pro Infrastructura
FOTO Facebook Asociatia Pro Infrastructura

O asociaţie care monitorizează de ani buni proiectele de infrastructură rutieră susţine că, din cauza bâlbelor şefilor din CNAIR, a incompetenţei miniştrilor Transporturilor şi a lipsei studiilor de specialitate lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva nu va putea fi gata la timp, în mare parte din cauza tunelurilor pentru urşi, care nu pot fi construite în lipsa unor studii geotehnice serioase.

„S-au pierdut 3 ani din cauza bâlbelor şefilor din CNAIR şi Ministerul Transporturilor pe lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, cel care conţine celebrele tuneluri "pentru urşi". Ieri s-a lansat licitaţia, deşi se putea face acest lucru în 2016, problemele fiind cunoscute încă din decembrie 2013 după emiterea Acordului de Mediu..

Licitaţia prevede o valoare estimată de 1,36 miliarde RON (fără TVA) aferentă finalizării lucrărilor pe Secţiunea D (4,03 km care sunt 95% gata din martie 2018) plus proiectarea şi execuţia Secţiunilor E1 (5,69 km) şi E2 (3,44 km, din care 2,12 km sunt cele două vestite tuneluri).

Termen? 4 ani. Dacă nu este totul gata până în decembrie 2023, România riscă să piardă finanţarea nerambursabilă pentru acest proiect "fazat" care a început în POS-T 2007-2013 şi TREBUIE să fie încheiat în POIM 2014-2020, deci maxim până în 2023 (clauza n+3), cerinţă scrisă negru pe alb şi în caietul de sarcini!

Şansele ca autostrada să fie gata până la sfârşitul lui 2023 sunt MINIME, deci probabil vom fi nevoiţi să dăm înapoi sute de milioane de euro din fondurile europene primite”, scrie Asociaţia Pro Infrastructură.

Potrivit acesteia, situaţia „este şi mai gravă”:

Pe Secţiunea E2, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pune la dispoziţia ofertanţilor nişte linii trasate grosier pe o planşă cu poziţiile kilometrice ale tunelurilor.

Nu există studii geotehnice serioase în zonă. De exemplu, chiar Institutul Geologic Român (contractat de CNAIR), spune că nu există un foraj mai adânc de 35 m la tunelul care este proiectat să ajungă la 70 metri, recomandând un foraj geotehnic la 100 m adâncime.

Fără studii de teren de calitate, constructorilor serioşi le va fi extrem de greu să pună pe masă o ofertă realistă şi competitivă: unii nici nu vor participa, iar ceilalţi vor da preţuri foarte ridicate ca să-şi acopere riscurile.

De ce s-a reziliat aiurea contractul cu Salini-Impregilo înainte de a finaliza Secţiunile D şi E1?! De ce a fost ministrul Cuc la Bruxelles în 2017 ca să ceară experţilor europeni să renunţe la tuneluri?! De ce s-a lansat abia acum o licitaţie care, în cel mai rău caz, trebuia pornită imediat după revizuirea Acordului de Mediu din decembrie 2016?!

Întrebări retorice. Prostia, incompetenţa crasă, mândria stupidă şi fuga de răspundere demonstrate de Directorii Generali ai CNAIR şi miniştrii Transporturilor sunt criminale, la propriu. Întârzierea de MINIM 3 ANI se traduce în vieţi pierdute în accidentele de pe DN68A”, consideră Asociaţia.

Citeşte şi:

Tuneluri pentru urşi cu galerii de evacuare în caz de urgenţă pe autostrăzile din România: cât ar trebui să coste şi cât de necesare sunt

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite