Scoatem şinele de cale ferată şi traversele, apoi pe „drumul“ astfel rezultat vor circula autobuze, iar dacă nici varianta cu autobuze nu va fi viabilă, vom amenaja piste pentru biciclete.
Aceasta este, pe scurt (fără glumă!), viziunea Guvernului privind eficientizarea sistemului feroviar, revelată într-un memorandum prezentat într-o primă lectură în şedinţa de miercuri a Executivului.
Iată ce scriu, mai exact, la paginile 48-49 (Anexa 3), autorii memorandumului: „Linia de cale ferată ar trebui închisă, dar poate fi utilizată în continuare ca şi arteră pietonală sau pistă de biciclişti“.
Această metodă de utilizare „ar rezerva terenul pentru o posibilă reamenajare în viitor a căii ferate, în situaţia în care cererea de transport pe cale ferată va reveni“, mai precizează autorii memorandumului.
Varianta apare ca ultimă soluţie după mai multe încercări de a reintroduce în circulaţie linia ferată slab circulată.
Prima „treaptă“ în această încercare este închirierea liniei către un operator privat, apoi transferul către un sistem de transport local şi amenajarea ca linie de „tramvai uşor“, iar în situaţia în care cele două soluţii de mai sus nu sunt posibile „secţiunea de cale ferată poate fi transformată într-o conexiune rutieră“.
Decimarea reţelei, ultima soluţie
Mai mult de jumătate din memorandum descrie starea deplorabilă în care a ajuns infrastructura feroviară, ca urmare a subfinanţării, şi costurile exorbitante de întreţinere, concluzia finală fiind aceea că avem o reţea nesustenabilă financiar.
În consecinţă, sunt propuse mai multe scenarii de „concentrare pe o reţea feroviară mai restrânsă“, respectiv renunţarea la 26% până la mai bine de 40% din liniile existente în prezent.
„Guvernul a avut o primă lectură a acestui memorandum.
Dintre propunerile acestuia menţionăm: concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă, stimularea competitivităţii în atribuirea contractelor de servicii publice, introducerea indicatorilor de performanţă în finanţarea serviciilor publice de transport feroviar de călători şi programe de reducere a costurilor“, se arată într-un comunicat al Executivului.
În raportul privind definirea problemelor din domeniu, aferent Master Planului de Transport, prezentat la jumătatea lunii aprilie, se arată că preţul biletelelor de tren au un nivel „relativ ridicat“ faţă de alte state europene şi pot descuraja alegerea acestui mijloc de transport.
Reamintim că închiderea sau închirierea unor tronsoane din reţeaua feroviară este şi unul dintre angajamentele României faţă de Fondul Monetar Internaţional.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
12 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
SUNT IDIOTI !!, desfiintezi calea ferata ca asa vrea FMI?, unde in lume sa mai intimplat asa ceva????????
Aia nu e cale ferata ba. Aia e fier vechi care rugineste. In anul 2014 o cale ferata suporta trenuri care merg macar cu 200 km/h
In Romania trebuie sa fie contruite cai ferate de mare viteza intre marele orase, sau cai care sa lege resedintele de judet, restu tot la fier vechi, nu ne trebuie sa mergem cu 40 km pe ora. Sa fie cateva si calumea.
Comentariu considerat abuziv.
asta-i master plan ? fiti atenti acilea: taiem tara cu flexu si o dam la fier vechi ... daca nici asa nu economisim, eu nu stiu ce sa mai zic... :(
Vezi toate comentariile (12)