Programul „Mândru să fiu fermier“. Ce facilităţi financiare au liceele de profil şi cum sunt ajutaţi elevii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Atractivitatea redusă a sectorului agricol, precum şi scăderea numărului de absolvenţi ai liceelor agricole reprezintă factori care au contribuit la scăderea nivelului de pregătire a proprietarilor de ferme din România. În anul 2010, doar 2,5% din managerii de exploataţii agricole au absolvit un modul de educaţie agricolă, comparativ cu 7,3% în 2005.

Astfel, s-a ajuns ca în România statutul de agricultor să fie considerat ca unul inferior şi nedorit de tineri, arată o cercetare realizată de World Vision România.

În contextul presiunii mediului de afaceri, care are nevoie de forţă de muncă bine calificată, a nevoii de creştere economică şi dezvoltare, de recuperare a decalajelor urban–rural, există intenţii declarate ale autorităţilor române pentru relansarea învăţământului profesional şi tehnic. La acest fenomen au contribuit şi o serie de noi politici europene, dar şi presiunea Uniunii Europene asupra statele membre de a-şi asuma ţinte ambiţioase pentru a atinge unele obiective sociale, precum reducerea abandonului şcolar, stimularea antreprenoriatului sau dezvoltarea rurală.

Educaţia agricolă, un element cheie în bunăstarea rurală

„Încă din anul 2014, fundaţia World Vision România (WVR) a identificat educaţia agricolă ca fiind un element cheie în bunăstarea rurală, iar din anul 2015 lucrăm într-un consorţiu cu alte patru organizaţii non-guvernamentale, Junior Achievement România (JAR), Civitas pentru Societatea Civilă – filiala Cluj, Centrul pentru Educaţie Economică şi Dezvoltare din România (CEED) şi Centrul Român de Politici Europene (CRPE) – în parteneriat cu Romanian-American Foundation şi sprijinim 11 licee agricole să poată oferi programe educaţionale relevante pentru economia locală şi axate pe formarea viitorilor fermieri şi întreprinzatori din agribusiness”, a declarat pentru fermierinromania.ro Crenguţa Bărbosu, senior program manager Agriculture & Economic Development la WWR.

Liceele ar trebui să joace un rol tot mai activ de centre educaţionale comunitare pentru dezvoltarea fermelor mici si mijlocii şi a afacerilor în domeniul agricol, oferind servicii atât pentru tineri, cât şi pentru adulti.

În ciuda eforturilor de a creşte popularitatea liceelor agricole în rândul elevilor din învăţământul gimnazial şi de a promova liceul prin exemplificarea oportunităţilor de carieră şi de dezvoltare de afaceri în domeniul agricol, majoritatea şcolilor de profil s-au lovit de percepţia negativă a elevilor, părinţilor şi profesorilor. „Agricultura înseamnă sapa şi lopata, sărăcie, o meserie pentru bunici”, cred în continuare o proporţie semnficativă din români, potrivit studiului World Vision România. O schimbare de mentalitate ar trebui să înceapă din copilărie, astfel încât tinerii competenţi să urmeze educaţia agricolă şi să aibă o carieră agricolă la alegere, este de părere Crenguţa Bărbosu.

Un program de promovare pe plan local

Fundaţia WWR derulează un program prin care 11 licee cu profil agricol să se promoveze pe plan local. Astfel, proiectul a finanţat, începând cu anul 2016, producţii de filme de prezentare pentru fiecare liceu, producţii ale unor filme de promovare a meseriilor agricole, crearea de pagini de Facebook, actualizarea site-urilor liceelor agricole, broşuri de prezentare pentru oferta educaţională şi un training de promovare derulat pe parcursul a două zile.

Totodată, cele 11 licee au primit granturi de promovare (2.000 de dolari pentru fiecare liceu), un sprijin financiar care le oferă posibilitatea de a le prezenta elevilor din şcolile gimnaziale din regiune teme legate de agricultură şi, totodată, oferta şcolară.

Începând cu anul 2018, promovarea locală a fost susţinută şi de o campanie la nivel naţional. „Scopul campaniei de comunicare este de a transmite elevilor de gimnaziu şi părinţilor acestora care sunt beneficiile pe care le oferă liceele agricole şi care sunt oportunităţile pe piaţa muncii pentru tinerii absolvenţi ai liceelor agricole. De asemenea, prin campania naţională de comunicare încercăm să transmitem că agricultura inseamnă azi ştiintă şi tehnologie şi nu sapă şi lopată. Agricultura este unul dintre domeniile cu cele mai multe oportunităţi financiare din România”, subliniază Crenguţa Bărbosu.

Demolarea miturilor privind agricultura şi liceele agricole

Un studiu realizat în anul 2017 arată că, în lipsa unei campanii naţionale de promovare care să ducă la demolarea miturilor privind agricultura şi a liceelor agricole şi care să schimbe percepţia negativă cu privire la acestea, campaniile locale nu pot atinge eficienţa dorită.

Cu ocazia acestei evaluări s-au evidenţiat o serie de beneficii percepute ca atractive pentru elevi: munca legată de animale, în aer liber, libertatea de a munci pentru sine şi de a-şi face singuri programul, ceea ce un loc de muncă la birou nu le-ar permite. În acelasi timp, sunt şi multe bariere, precum percepţia negativă despre „agricultură” a elevilor, părinţilor, profesorilor de şcoală generală etc.

În mai 2018, a fost lansată campania naţională „Mândru să fiu fermier” cu sloganul „Să fii agricultor e mai tare decât crezi”. Campania vizează diverse categorii de public (elevi din şcolile gimnaziale, părinţi, profesori de liceu, elevi de liceu, cetăţeni obişnuiţi). Prin această campanie, toate cele 11 licee din program au fost incluse într-o strategie de comunicare naţională. Astfel, liceele au fost menţionate în comunicatele de presă emise pe perioada campaniei şi, în acelasi timp, au beneficiat de materiale audio-video de promovare realizate de fundaţia World Vision România.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite